تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۳۳۲۶۶
سرویس خبر : زمین شناسی

سرعت در اکتشاف ذخایر پنهان کم است

‌می‌متالز - رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به اینکه سرعت در اکتشاف ذخایر پنهان کم است گفت: در برنامه هفتم مقرر شده حدود یک و نیم میلیون کیلومتر خطی، برنامه ژئوفیزیک هوابرد داشته باشیم.

به گزارش می‌متالز، علیرضا شهیدی در حاشیه چهل‌ودومین همایش علوم زمین افزود: سطح کشور به طور کامل اکتشاف نشده است و ما درحال انجام ژئوفیزیک هوابرد هستیم تا بتوانیم اکتشاف ذخایر پنهان را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این میزان نیز کافی نیست گفت: ما باید تا سه سال آینده ژئوفیزیک هوابرد کل کشور را انجام دهیم و ذخایر پنهان را تعیین تکلیف کنیم، اما اگر به همین منوال پیش برویم همیشه عقب‌تر از اکتشافات جدید خواهیم بود.

شهیدی یکی از چالش‌های زمین شناسی را چالش ذخایر معدنی بیان کرد و گفت: سازمان زمین شناسی از سالیان گذشته به این چالش اشاره کرده است.

وی افزود: اگر وضعیت اکتشاف ما رشد خوبی نداشته باشد و از طرفی اگر کارخانه‌ها و صنایع ما بخواهند با ظرفیت کامل، فعالیت بکنند، مواد معدنی که در سالیان گذشته اکتشاف شده، این ذخایر نمی‌تواند جوابگوی نیاز صنایع معدنی باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید با یک حرکت پرشتاب به اکتشاف ذخایر جدید بپردازیم و اگر این اتفاق نیفتد مثلا در زمینه سنگ آهن، بین ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر، شاید سنگ آهنی نداشته باشیم که دراختیار صنایع معدنی قرار دهیم.

گفتنی است؛ برداشت‌های ژئوفیزیک هوابرد که توسط هواپیما یا هلیکوپتر انجام می‌شود و شامل اندازه گیری تغییرات چندین پارامتر فیزیکی زمین است.

تعداد بازدید : 2

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده