تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۳۳۵۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تمامی این اقدامات در راستای افزایش امنیت سرمایه‌گذاران است؛

امارات متحده عربی از فهرست نظارت بر جرایم مالی خارج شد

‌می‌متالز - دبی که مرکز مالی امارات متحده عربی محسوب می‌شود، از فهرست کشور‌های در معرض خطر جریان‌های مالی غیرقانونی خارج شده است؛ این اقدام می‌تواند جایگاه بین‌المللی این کشور را تقویت کند.

به گزارش می‌متالز، گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، نهادی که کشور‌های آمریکا تا چین را برای مقابله با جرایم مالی گروه‌بندی می‌کند، روز جمعه امارات متحده عربی را از (فهرست خاکستری) حدود بیست کشور که خطرناک محسوب می‌شوند، خارج کرد.

این کشور حوزه خلیج فارس که همچون آهن ربایی برای میلیونرها، بانکداران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، در سال ۲۰۲۲ تحت بررسی دقیق‌تر قرار گرفت، زمانی که FATF خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم شامل بانک ها، فلزات گرانبها و سنگ‌ها و همچنین اموال را برجسته کرد.

این نام‌گذاری کودتایی برای مرکز تجارت مروارید و ماهی منطقه‌ای است که پس از کشف نفت در ابوظبی در اواخر دهه ۱۹۵۰ اکنون یکی از ثروتمندترین کشور‌های جهان است.


این کشور خروج از این فهرست را در اولویت خود قرار داده و تلاش‌های ضد پولشویی خود را در اقدامی به رهبری وزیر امور خارجه و برادر رئیس جمهور محمد بن زاید آل نهیان تقویت کرده است. جان کارتونچیک، یکی از مدیران موسسه تحقیقاتی Re/think امارات متحده عربی گفت: که این اقدام می‌تواند اعتماد به کشور را افزایش دهد و پول بیشتری را از خارج جذب کند و سرمایه‌گذاران احساس امنیت بیشتری کنند.

یک بانکدار ارشد که خواستار عدم فاش شدن نامش بود؛ گفت که بانک‌ها همچنین قادر خواهند بود تا هزینه معامله با مشتریان ثروتمند در کشور را کاهش دهند.

امارات متحده عربی علی‌رغم خاکستری بودن همچنان به جذب ثروتمندان جهان ادامه می‌دهد و به دنبال جنگ با اوکراین، مقصدی بسیار محبوب برای شرکت‌های روسی و رمزارزهاست.

این جمله می‌گوید که در سال ۲۰۲۲، بازار املاک لوکس دبی تنها پشت سر بازار‌های نیویورک، لس آنجلس و لندن ماند، به گفته مشاور املاک نایت فرانک، در حالی که امارات متحده عربی در سال گذشته بلژیک را پشت‌سر گذاشت و به عنوان مرکز تجارت الماس‌های خام جهان شناخته شد.

با این حال، لغو عضویت با ارزیابی مقامات اروپایی همخوانی ندارد.

اتحادیه اروپا، امارات متحده عربی را در کنار بیش از بیست کشور دیگر مانند آفریقای جنوبی، کره شمالی و افغانستان به عنوان یک کشور پرخطر برای پولشویی و تامین مالی تروریسم معرفی کرده است.

نظارت بر بازار‌های مالی اتحادیه اروپا (ESMA) در سال گذشته از بانک‌ها و سایر اشخاص اروپایی جلوگیری کرده است تا معاملات خود را با شرکت تخلیه کالا‌های دبی (Dubai Commodities Clearing Corporation) انجام ندهند.

مارکوس مینزر، مدیر سیاست‌گذاری در شبکه عدالت مالیاتی که برای شفافیت مالی فعالیت می‌کند، گفت که حذف امارات متحده عربی نشان داد که فهرست FATF ناکارآمد است.

او گفت: جا برای تفسیر قوانین وجود دارد. درک چگونگی تصمیم گیری غیرممکن است، زیرا آن‌ها پشت در‌های بسته اتفاق می‌افتند.

جانی بل، مدیر رسیدگی به جرایم مالی و پرداخت‌ها در شرکت (LexisNexis RiskSolutions) گفت که امارات متحده عربی احتمالا به تقویت اقدامات ضد پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم خود ادامه خواهد داد.

رقابت فزآینده‌ای میان کشور‌های خلیج فارس برای توسعه بخش‌های غیر‌نفتی مانند خدمات مالی، تجارت و لجستیک و گردشگری وجود دارد. جذب پول از خارج کشور اصلی این تلاش است.

اقدامات انجام شده توسط امارات متحده عربی شامل افزایش تحقیقات و پی گرد‌های مالی، تقویت هم کاری بین‌المللی و همسو کردن مقررات دارایی‌های مجازی با استاندارد‌های بین‌المللی است.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده