تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۳۳۶۶۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در ششمین سمینار «بررسی چالش‌های مکانیکی و برقی-مکانیکی خودرو‌های برقی» مطرح شد:

پروژه‌های خودرو برقی سایپا؛ از «ساینا EV» تا «آریا PHEV»

‌می‌متالز - استاد دانشگاه شریف: گروه سایپا در زمینه بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید پیشرو بوده است

به گزارش می‌متالز، ششمین سمینار خودرو‌های برقی با موضوع «بررسی چالش‌های مکانیکی و برقی-مکانیکی خودرو‌های برقی» برگزار شد و در این نشست تخصصی تاکید شد صنعت و دانشگاه باید از امکانات و پتانسیل‌های یکدیگر با هدف برقی‌سازی خودرو‌ها استفاده کنند.

حسین پیوندی، استاد و محقق دانشگاه صنعتی شریف در ششمین سمینار «بررسی چالش‌های مکانیکی و برقی-مکانیکی خودرو‌های برقی» گفت: «صنعت و دانشگاه با تعامل و همکاری در حوزه تکنولوژی‌های نوین می‌توانند نقش مهمی در ارتقا و رشد صنعت خودروسازی کشور ایفا کنند.»

او با بیان این‌که صنعت خودرو کشور برای تولید خودرو‌های برقی با فرآیند جدیدی روبه‌رو خواهد شد، افزود: «برای آن‌که در تولید خودرو‌های برقی به موفقیت برسیم، ضرورت دارد از تجربه شرکت‌های که در این حوزه پیش‌قدم بودند و درخشان هستند، استفاده کنیم. در این مسیر، سخت و ناهموار خودروسازان نیاز به همکاری همه‌جانبه دانشگاه‌ها، مجموعه‌های دانش‌بنیان، سازمان‌ها و صنایع مختلف ازجمله صنعت برق، فولاد، پلیمر و ... هستند.»

سایپا؛ پیشرو در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های جدید

استاد دانشگاه شریف با تاکید بر این‌که گروه خودروسازی سایپا در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های جدید پیشرو بوده است و امیدواریم سایر مجموعه‌ها در تولید خودرو‌های برقی همراهی و همکاری لازم را داشته باشند، تصریح کرد: «ظرفیت بالایی برای تولید خودرو‌های نسل جدید در کشور وجود دارد؛ بنابراین باتوجه به روند روبه‌رشد خودرو‌های برقی در جهان و به‌ خصوص کشور چین، امکان جایگزینی خودرو‌های احتراقی با برقی می‌تواند با سرعت در ایران اجرایی شود.»

پیوندی با اشاره به این‌که نیاز است تا صنعت و دانشگاه از امکانات و پتانسیل‌های یکدیگر در برقی‌سازی خودرو‌ها به نحو مطلوب استفاده کنند، افزود: «برای آن‌که خودرو‌های برقی در کشور به سرانجام برسد و مردم از این امر استقبال کنند، ضرورت دارد وزارت نیرو تسهیلاتی را فراهم کند تا سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها به‌خصوص ایجاد نیروگاه، تقویت شود.»

او تاکید کرد: «رشد و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور باتوجه به شرایط اقلیمی موجود، می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلایندگی کلان‌شهر‌ها و توسعه صنعت خودرو‌های برقی داشته باشد.»

استاد و محقق دانشگاه صنعتی شریف با بیان این‌که تامین باتری خودرو‌های برقی یکی از چالش‌های صنعت خودرو جهان است، گفت: «کشور‌هایی که در عرصه خودرو‌های برقی ورود کردند، برای تولید باتری نسل جدید برنامه‌ریزی کردند؛ بنابراین باتری‌های جدید به لحاظ وزن، قیمت و دوام شارژ بهینه‌تر شده‌اند. از همین رو، با بهره‌گیری از دانش و توان مهندسی که در کشور‌های صاحب این تکنولوژی وجود دارد، می‌توان خودرو‌های برقی مناسب و به‌روز تولید کرد.»

او اظهار کرد: «گروه خودروسازی سایپا از چندی پیش در حوزه خودرو‌های برقی ورود کرده که نمونه آن خودرو ساینای برقی با تولید محدود است. بر این اساس، امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌ها این بنگاه اقتصادی و صنعتی، خودرو‌های برقی تولید داخل را روانه بازار کند.»

گفتنی است؛ پروژه‌های برقی محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا شامل آریا PHEV (پلاگین-هیبرید)، ساینا EV (تمام‌الکتریکی) و سهند تمام‌برقی است که از این میان، خودرو جدید آریا در حال انجام استاندارد‌های نهایی است.

راهبرد‌های حل چالش منابع انسانی با گذر به خودرو برقی

رامبد سعی‌الدین، رئیس اداره مطالعات راهبردی سرمایه‌های انسانی و اطلاعاتی گروه سایپا نیز در این مراسم با اشاره به این‌که خودرو‌های برقی و گسترش آن باعث تغییر در مشاغل مرتبط با صنعت خودرو می‌شود، گفت: «به استناد تحلیلی که گروه مشاوره بوستون (Boston Consulting Group) در حوزه تغییرات شغلی در بخش‌های مختلف صنعت خودرو در اروپا انجام داده است، گذر به خودرو برقی منجر به از دست دادن خالص ۵۰هزار شغل به‌طور مستقیم در صنعت خودرو و زنجیره تامین آن خواهد شد.»

او با اشاره به راهبرد‌های شرکت‌های خودروسازی دنیا برای حل چالش‌های منابع انسانی افزود: «فورد متعهد شده است که ۵۲۵میلیون دلار طی پنج سال آینده برای آموزش تکنسین‌ها برای سرویس خودرو‌های برقی هزینه کند. مرسدس‌بنز نیز اعلام کرده است تا سال۲۰۳۰ تنها در آلمان ۱.۳میلیاردیورو سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا تمام کارکنان خود را از تولید تا مدیریت در زمینه برقی‌سازی و دیجیتالی کردن وسایل نقلیه، آموزش دهد. تامین کننده خودرو بوش نیز گفته است؛ در پنج سال آینده علاوه بر یک میلیارد یورویی که قبلا خرج کرده است، یک‌میلیارد یورو دیگر برای مهارت‌بخشی مجدد نیروی کار خود در فناوری‌های مرتبط با خودرو‌های برقی هزینه خواهد کرد.»

برگزاری سمینار خودرو‌های پیل سوختی در هفته‌های آتی

‌سلسله سمینار‌های علمی و تخصصی در مورد خودرو‌های برقی با ابتکار و ایده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، از چند هفته پیش آغاز شده و تاکنون پنج موضوع «خودرو‌های برقی تکنولوژی‌ها و چالش‌ها»»‌رویکرد جهانی در توسعه خودرو‌های برقی»، «باتری خودرو‌های برقی و انواع تکنولوژی‌های ساخت» و «ارزیابی زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری اقتصادی در زمینه خودرو‌های برقی» و «بررسی تکنولوژی‌ها و چالش‌های خودرو‌های برقی» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این سمینار به همت مدیریت مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و اجرای مدیریت آموزش معاونت منابع انسانی و همکاری سایر شرکت‌های گروه سایپا برگزار شده است.

در هفته‌های آتی نیز سمینار «معرفی خودرو‌های پیل‌سوختی» برگزار می‌شود. این سمینار با هدف آشنایی بیشتر و مناسب‌تر مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامه‌های آتی، طراحی و تولید خودرو‌های برقی، مزایا و معایب خودرو‌های برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی می‌کنند، برپا می‌شود.

گفتنی است؛ به‌ موازات برگزاری این سمینار، امدادخودرو سایپا نیز اعلام کرد برای ارائه خدمات امدادی به خودرو‌های الکتریکی در آمادگی کامل قرار دارد. این شرکت با در اختیار داشتن ناوگان گسترده خود در سطح کشور این آمادگی را دارد تا در فاز اول در شهر تهران به خودرو‌های الکتریکی، خدمات حمل تا نزدیک‌ترین نمایندگی مرتبط با نوع خودرو یا جایگاه شارژ با رعایت استاندارد‌های لازم ارائه دهد.

امدادخودرو سایپا با اعلام این خبر به مشتریان وعده داد؛ در آینده نزدیک با تجهیز ناوگان خود به امکانات سرویس به خودرو‌های الکتریکی، خدمات دیگری را نیز در اختیار دارندگان این نوع از خودرو‌ها قرار دهد. این شرکت همچنین اعلام کرد به‌زودی موتورسیکلت‌های برقی را در ناوگان امدادی خود مورد استفاده قرار خواهد داد تا از این طریق بتواند علاوه‌ بر سرعت در خدمت‌رسانی به خصوص در شهر‌های بزرگ، گامی موثر در استفاده از ناوگان سبز خدمات امدادی در سطح کشور بردارد.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده