تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۲۳
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۳۳۷۵۵
سرویس خبر : انرژی

کارنامه دی ماه پالایشگاه‌های بورسی بررسی شد

‌می‌متالز - بررسی گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه‌های بورسی حکایت از آن دارد که مجموع مقدار تولید شرکت‌های پالایشی در دی‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه گذشته یعنی آذر، حدود سه درصد افزایش داشته است.

به گزارش می‌متالز، به طوری که این رقم از پنج میلیون و ۴۴۳ هزار مترمکعب در آذر به پنج میلیون و ۶۰۸ هزار مترمکعب در دی‌ماه سال جاری رسیده است. البته این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییر به خصوصی نداشته است.

در مقابل، اما در سمت فروش این صعود دیده پررنگ‌تر بود؛ چرا که مجموع فروش پالایشگاه‌های بورسی در دی‌ماه امسال به پنج میلیون و ۶۹۳ هزار مترمکعب رسید که در مقایسه با دی‌ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۳ درصد و نسبت به آذرماه ۱۴۰۲ حدود ۶ درصد بالا رفته است. همچنین باید گفت مقدار فروش تمامی پالایشگاه‌های بورسی در دی‌ماه امسال نسبت به آذر افزایش داشته است.

با این حساب باید دید این ۶ پالایشگاه بورسی در دی‌ماه چه عملکردی از خود نشان دادند و بهترین شرکت پالایشی در بخش تولید و فروش کدام بوده است؟

پیش از هر نکته‌ای باید گفت از آنجا که نرخ فروش شرکت‌های پالایشگاهی در پایان دوره ۱۲ ماهه مشخص می‌شود، برآورد درآمد پالایشگاه‌ها به طور ماهانه امکان‌پذیر نیست.

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به دی ۱۴۰۱

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پالایشی حاکی از آن است که مقدار تولید سه پالایشگاه تبریز، لاوان و بندرعباس در دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

مقایسه گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های پالایشی مشخص می‌کند که طی دی‌ماه ۱۴۰۲، پالایش نفت تبریز بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به دی‌ماه سال گذشته داشته است. طبق گزارش فعالیت ماهانه پالایش نفت تبریز، این شرکت در دی‌ماه امسال توانست مقدار تولید خود را ۱۴.۳ درصد افزایش دهد. به طوری که مقدار تولید شرکت از ۴۷۳ هزار مترمکعب در دی ۱۴۰۱ به یک ۵۴۱ هزار مترمکعب در این ماه رسیده است.

همچنین لاوان نیز در دی‌ماه امسال موفق به افزایش حدود پنج درصدی مقدار تولید خود شد و رقم تولید خود را از ۲۴۶ هزار متر مکعب در دی ۱۴۰۱ به ۲۵۹ هزار و ۱۳۱ متر مکعب رساند.

کارنامه دی ماه پالایشگاه‌های بورسی بررسی شد

بیشترین کاهش مقدار تولید نسبت به دی ۱۴۰۱

در طرف مقابل نیز پالایش نفت شیراز بیشترین کاهش مقدار تولید را تجربه کرد. به طوری که مقدار تولید این شرکت از ۲۷۶ هزار مترمکعب در دی‌ماه سال گذشته با کاهش ۶ درصدی به ۲۵۹ هزار مترمکعب رسید.

جایگاه دوم بیشترین کاهش مقدار تولید نسبت به دی‌ماه سال گذشته نیز به پالایشگاه اصفهان می‌رسد. چرا که مقدار تولید این شرکت در دی‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲.۸ درصد کاهش داشته است. همچنین پالایش نفت تهران نیز در این ماه با کاهش یک درصدی مقدار تولید روبه‌رو شده است.

بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به دی ۱۴۰۱

همان‌طور که گفته شد تمامی پالایشگاه‌های بورسی در دی‌ماه امسال مقدار فروش خود را نسبت به آذر بالا بردند و پالایش نفت شیراز در این موضوع پیشتاز بود. اما برای مقایسه روند فروش باید مقدار فروش شرکت‌ها را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کرد.

بررسی و مقایسه گزارش ماهانه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد، سه پالایشگاه لاوان، تبریز و شیراز در دی‌ماه امسال بیشترین افزایش مقدار فروش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته از آن خود کرده‌اند. به طوری که مقدار فروش مقدار فروش پالایشگاه لاوان در این ماه ۲۵.۴ درصد نسبت به دی‌ماه سال گذشته افزایش داشت و به ۲۷۲ هزار مترمکعب رسید.

همچنین مقدار فروش پالایش نفت تبریز نیز در دی‌ماه امسال حدود ۱۵.۲ درصد نسبت به دی ۱۴۰۱ افزایش داشته است. به طوری که مقدار فروش این شرکت از ۴۷۱ هزار مترمکعب در دی ۱۴۰۱ به ۵۴۲ هزار مترمکعب در دی ۱۴۰۲ رسیده است.

همچنین پالایشگاه شیراز نیز در این ماه مقدار فروش خود را نسبت به دی‌ماه سال گذشته حدود ۲.۸ درصد بالا برده و رقم ۳۰۱ هزار مترمکعب را به ثبت رسانده است.

کارنامه دی ماه پالایشگاه‌های بورسی بررسی شد

بیشترین کاهش مقدار فروش نسبت به دی ۱۴۰۱

در طرف مقابل، اما سه پالایشگاه بندرعباس، تهران و اصفهان در دی‌ماه امسال با کاهش مقدار فروش روبه‌رو بودند. در این میان پالایشگاه اصفهان وضعیت ضعیف‌تری نسبت به دیگران داشته است.

به طوری که مقدار فروش پالایش نفت اصفهان در دی‌ماه امسال حدود ۲.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته پایین آمد و به یک میلیون و ۸۳۴ هزار مترمکعب رسیده است.

تهران نیز دیگر پالایشگاه بورسی بود که در دی ۱۴۰۲ با کاهش مقدار فروش خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شد. به صورتی که مقدار فروش «شتران» از یک میلیون و ۱۲۸ هزار مترمکعب در دی ۱۴۰۱ با کاهش ۰.۶ درصدی به یک میلیون و ۸۳۴ هزار مترمکعب رسید.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده