تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۳۴۰۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایستگاه پایانی بازگشت؟

‌می‌متالز - روز گذشته روز کم‌جان و کم‌نوسان منفی برای بورس بود. از این رو بود که دماسنج‌های اصلی بازار تابلوی هفتمین روز اسفندماه را چندان پرفروغ به نمایش نگذاشتند. روز دوشنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش ارتفاع ۰.۸۱درصدی روبه‌رو بود و در پایان ساعت معاملاتی در سطح ۲میلیون و ۴۹هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، افت نسبی ۱۶هزار واحدی شاخص کل بورس تهران در حالی به وقوع پیوست که شاخص هموزن با افت ارتفاع ۱.۴۸درصدی همراه شد و در نهایت در سطح ۷۱۲هزار و ۴۸۹واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که نماگر مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۰۳درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح ۲۴هزار و ۳۸۷واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز گذشته که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار ۳هزار و ۸۷میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به علاوه ۲۹۲میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «شستا»، «وبملت» و «نوری» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نماد‌های «آریا»، «هرمز» و «غصینو» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «شستا»، «ذوب» و «خودرو» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند.

روز گذشته با بسته شدن کندل در محدوده ۲میلیون و ۴۹هزار واحدی، امید‌ها برای حمایت سطح ۲میلیون و ۵۰هزار واحدی بازار کاهش پیدا کرد. باید اظهار کرد عوامل و متغیر‌های گوناگونی در طی چند ماه گذشته بودند که چنین حجم معاملاتی را رقم زدند. در این میان انتشار گواهی‌های سپرده ۳۰درصدی تاثیر زیادی بر شرایط نا‌امید‌کننده فعلی بازار داشتند. در این بین در یازدهمین ماه سال بازار‌های موازی شرایط مطلوبی را تجربه کردند و رشد مطلوبی داشتند، اما با اصابت اخبار ضد‌و‌نقیض طی چند ماه گذشته بازار سرمایه حال خوشی را تجربه نکرده است. از این رو در شرایط فعلی باید سرمایه‌گذاران به استراتژی‌های شخصی خود پایبند باشند و به صورت هیجانی اقدام به معامله در بازار نکنند. از این رو بازار با شرایط دشوار و سختی دست و پنجه نرم می‌کند و تاب‌آوری را بسیار دشوار ساخته است.

باید اظهار کرد که انتشار نرخ گواهی‌ها در ماه گذشته تصمیم چندان مناسبی برای بازار سهام نبود. با این وجود باید گفت در صورتی که بخواهیم از تغییر روند بازار بحث کنیم، باید محرک‌های گوناگون را بررسی و واکاوی کنیم. در صورتی که ارزش معاملات به بالای ۶ همت نرسد، اخبار مثبتی از پالایشی‌ها و پتروشیمی به بازار مخابره نشود و اخبار تجدید‌ارزیابی دارایی شرکت‌ها با جدیت دنبال نشود، نمی‌توان دل به تغییر روند بازار سپرد؛ بنابراین انتظار نمی‌رود در دوازدهمین ماه سال در صورتی که عوامل مذکور تغییر محسوسی نکنند بازار رشد چندانی را تجربه کند. امید می‌رود بازاری که روی سطوح حمایتی قرار دارد با سیاستگذاری‌های مناسب حمایت شود و شرایط مطلوب‌تری ایجاد شود. پیش‌بینی می‌شود بازار در دو روز آینده متعادل و کم‌نوسان معامله شود و تغییر چندانی در روند فعلی آن ایجاد نشود.

حسین مرید‌سادات/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده