تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۹
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۳۴۲۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس اقتصادی اعلام کرد:

آموزش هدفمند، اولین گام ارتقای سواد مالی

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی گفت: اولین گام در راستای ارتقای سواد مالی، آموزش هدفمند است، اما دانش مالی را باید با مهارت و تجربه درهم آمیخت تا سواد مالی کارا کسب شود.

به گزارش می‌متالز، «مصطفی نصراصفهانی» سواد مالی را توانایی درک مباحث مالی، بودجه‌بندی و سرمایه‌گذاری دانست و افزود: اولین گام در راستای ارتقای سواد مالی، آموزش است، اما دانش مالی را باید با مهارت و تجربه درهم آمیخت تا سواد مالی کارا کسب شود.

وی با اشاره به این که در سایر حوزه‌ها و رشته‌ها نیز آموزش به تنهایی برای مهارت در یک موضوع کافی نیست، توضیح داد: شرایط کشور ما به دلیل بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، تورم و... با سایر کشور‌ها یکسان نبوده و سواد مالی ما متفاوت با سایر کشور‌ها خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که باید هم دانش مالی را متناسب با شرایط بازار سرمایه و اقتصاد کشور بومی‌سازی کنیم و هم به اقتضای وضعیت اقتصادی کشور، به کسب مهارت و تجربه بپردازیم، گفت: سیستم آموزشی ما (دانشگاه‌ها) با ضعف‌هایی مواجه است. ارائه محتوای ضعیف و نامناسب و صرفا کپی شده از کتب خارجی بدون توجه به پارامتر‌های اقتصادی داخلی و نیز یادگیری و حفظ کوتاه‌مدت مفاهیم بدون درک کافی از سوی دانشجویان و دانش‌آموختگان سبب شده خیلی از افراد در کشور به‌رغم برخورداری از تحصیلات دانشگاهی، در حوزه تحصیلی خود تخصص لازم را نداشته باشند. به همین دلیل است که گاهاً مشاهده می‌شود حتی اشخاصی که تحصیلات دانشگاهی مالی هم دارند، در معاملات خود دچار خطا و اشتباه می‌شوند.

وی تصریح کرد: در مجموع به نظر می‌رسد سطح سواد مالی در بازار سرمایه ما پایین باشد و می‌توان گفت تحلیلگران و فعالان در نهاد‌های مالی و اصطلاحا با تجربه‌های این بازار، سواد مالی نسبتا خوب (نه در حد عالی) و سایر سرمایه‌گذاران کم تجربه‌تر، سواد مالی ضعیف دارند و به منظور رشد و حرفه‌ای‌تر شدن بازار سرمایه و توسعه اقتصادی، سطح سواد مالی باید ارتقا پیدا کند.

راهکار‌های ارتقای سواد مالی

نصراصفهانی در خصوص راهکار‌های ارتقای سواد مالی اظهار کرد: دانش مالی در کشور ما، دانش ترجمه‌ای و صرفا کپی شده بوده و بومی‌سازی نشده است. تکنولوژی آموزشی مناسب هم برای آموزش افراد به کار گرفته نمی‌شود. از این رو، در گام اول باید دانش مالی در کشور بومی‌سازی شود و از تکنولوژی آموزشی به‌روزتری بهره برد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده