تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۳۴۹۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

سرمایه‌گذاران نسبت به بازار فولاد چین هوشیار باشند

‌می‌متالز - همیشه فصل بهار زمان اوج تقاضای فولاد در چین است، ولی وقتی قیمت معاملات در بازار‌های آتی درست در نزدیکی بهار سقوط می‌کند مطمئنا مشکلی وجود دارد. سه سال قبل قیمت سنگ آهن آنقدر سریع بالا رفت که دولت چین مجبور شد دخالت کند و برای جلوگیری از سفته بازی‌ها جریمه‌هایی تخصیص داد. بیش از دو دهه افزایش بی وقفه در قیمت املاک و مستغلات باعث شده بود که رشد بازار فولاد چین تقریبا تضمین شده باشد.

به گزارش می‌متالز، حال قیمت سنگ‌ آهن در حال کاهش است که از اواسط فوریه تا یک دهم و در سال جاری نزدیک به یک پنجم کاهش یافته است. عرضه بیش از حد همراه با رکود اقتصادی چین به این معنی است که این بازار در حال تبدیل شدن به یک بخش خطرناک برای سرمایه گذاری است. سرمایه‌گذاران بین‌المللی امیدوار بودند که تقاضای فولاد چین پس از تعطیلات سال نو قمری در ماه گذشته افزایش یابد که محقق نشده است. تقاضای همه بخش‌هایی که بزرگترین خریداران فولاد بوده‌اند، نزولی است یعنی بخش مسکن، خودروسازان و شرکت‌های لوازم خانگی.

قیمت معاملات سنگ آهن در بازار‌های آتی در سنگاپور نزولی شده و قیمت فولاد نیز در بازار آتی شانگهای چین رو به پایین است. موجودی بازار چند هفته اخیر بیش از ۱۵ درصد رشد داشته و مازاد عرضه علی رغم تلاش‌های دولت چین برای محدود کردن تولید فولاد همچنان مساله ساز است.

حاشیه سود عملیاتی فولادسازان چینی ضعیف و کمتر از ۵ درصد است و در دو سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است. در این شرایط تحلیلگران معتقدند سرمایه‌گذاران نباید خطر کنند و در این بازار آشفته خود را گیر بیندازند. از این رو کاهش بیشتر قیمت فولاد و افت حاشیه سود فولادسازی در چین اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

منبع: ایفنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده