تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۵
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۳۳۵۰۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
یادداشت مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه؛

تولید تختال گرید ۳۱۶ دستاوردی غرورانگیز و چشمگیر

‌می‌متالز - تولید تختال فولاد آستنیتی گرید ۳۱۶ در شرایط تحریم، تنها در سایه همت و اراده و عزم کارکنان و کارگران فولاد مبارکه برای تعالی ایران اسلامی و ارتقای منزلت و جایگاه صنعت و تولید ایران در داخل و خارج کشور میسر است و به‌یقین چشم‌انداز روشنی از خلق آینده بهتر در حوزه صنعت و اقتصاد، پیش روی صنعت فولاد کشور قرار خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، مسوولیت شرکت فولاد مبارکه همواره تلاش برای تحقق استقلال و خودکفایی، تأمین نیاز فولاد داخل کشور، جلوگیری از خروج ارز، صادرات محصولات فولادی و به‌طور ویژه تأمین نیاز بازار داخل و برآورده ساختن انتظارات مشتریان بوده است. از سویی، تولیدات مطلوب این شرکت در طول سه دهه فعالیت، توقعات از فولاد مبارکه را بیش از پیش افزون ساخته؛ از همین رو ساخت گرید‌های ویژه در دستور کار این شرکت قرار گرفته و خوشبختانه توفیقات در این عرصه چشم‌گیر و قابل‌توجه بوده است.

استراتژی شرکت فولاد مبارکه ساخت گرید‌های ویژه با ارزش‌افزوده بالاست. این سیاست راهبردی، علاوه بر اینکه ضامن حیات و تداوم فعالیت شرکت است، جایگاه علمی، فنی و سیستماتیک آن را در رقابت‌های بین‌المللی ارتقا داده و علاوه بر رشد و تعالی شرکت و منطقه در ابعاد اقتصادی، صنعتی و اجتماعی، فولاد مبارکه را به یکی از برترین شرکت‌های ایرانی و یکی از تولیدکنندگان بزرگ و موفق فولاد در جهان تبدیل کرده است.

شرکت فولاد مبارکه باوجود موانع متعدد بین‌المللی، تحریم‌های کمرشکن و محدودیت‌های داخلی، به حول و قوه الهی و تنها به مدد اراده و همت و پشتکار همکاران بخش‌های مختلف شرکت فولاد مبارکه، توفیقات بسیاری در تولید محصولات ویژه به دست آورده است؛ به‌طوری‌که از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، بیش از ۵۰۰ گرید فولادی در این شرکت طراحی و ساخته‌شده و تنها در سال ۱۴۰۱، ۱۴ گرید خاص در این شرکت ساخته و به سبد محصولات فولاد مبارکه اضافه‌شده است که یکی از آنها فولاد زنگ‌نزن است و تولید آن تنها در اختیار معدود کشور‌هایی بوده است.

خوشبختانه در سال‌های اخیر، متخصصان جهادگر حوزه تولید و متالورژی در گروه فولاد مبارکه با تکیه‌بر دانش تخصصی و توانمندی داخلی، با برنامه‌ریزی دقیق و مدون، عزم و اراده خود را برای مقابله با تحریم‌ها و توسعه کشور به نمایش گذاشتند و محصولاتی تولید کردند که در صنایع خودروسازی، انتقال انرژی و نفت و گاز، ساختمان‌سازی، لوازم‌خانگی و… کاربرد فراوانی داشته و البته دسترسی و خریداری این محصولات به علت تحریم‌ها و قیمت‌های گران، دشوار و خارج از توان بازار بوده است.

تولید تختال فولاد آستنیتی گرید ۳۱۶ در روز‌های پایانی سال جاری و یکی از سردترین روز‌های سال، گرمای ویژه‌ای به مجموعه صنعتگران و فولادگران کشور بخشید و در شرایطی که امکانات لازم برای تولید این نوع گرید پرآلیاژ وجود نداشت، همکاران ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با پشتیبانی سایر واحد‌ها و با به‌کارگیری تمام توان، دانش فنی و خلاقیت مثال‌زدنی، موفق به تولید یکی از پرمصرف‌ترین تختال‌ها و پرآلیاژترین گرید‌های فولاد زنگ‌نزن در کشور شدند.

این محصول ویژه فولادی، فولادی زنگ‌نزن و یکی از گرید‌های پرکاربرد تجاری و صنعتی و مقاوم به انواع خوردگی است که به‌صورت لوله و ورق، کاربرد ویژه‌ای در صنایع مختلف دارد و به‌علت مقاومت در برابر خوردگی بالا، بیشتر در محیط‌های کاری اسیدی و آلوده دریایی کاربرد دارد. چنین محصولی می‌تواند نویدبخش افزایش سهم محصولات با ارزش‌افزوده زیاد در آینده نزدیک در سبد تولیدات فولاد مبارکه باشد.

حرکت مجاهدانه و متعهدانه و پرشتاب فولاد مبارکه در مسیر تولید گرید‌های فولادی خاص با ارزش‌افزوده بیشتر با برنامه‌ریزی منظم و با هدف دست‌یابی به دانش فنی تولیدِ این نوع محصولات پیچیده، جلوگیری از واردات و خروج ارز، ایجاد ظرفیت‌های صادراتی و ارزآوری برای کشور و حضور پررنگ در بازار‌های رقابتی جهانی همچنان ادامه دارد و تولید تختال فولاد آستنیتی گرید ۳۱۶ در شرایط تحریم، تنها در سایه همت و اراده و عزم کارکنان و کارگران فولاد مبارکه برای تعالی ایران اسلامی و ارتقای منزلت و جایگاه صنعت و تولید ایران در داخل و خارج کشور میسر است و به‌یقین چشم‌انداز روشنی از خلق آینده بهتر در حوزه صنعت و اقتصاد، پیش روی صنعت فولاد کشور قرار خواهد داد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده