تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۳۵۱۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طلای جهانی بر مدار رشد باقی می‌ماند؟

یکه‌تازی قیمتی فلز زرد

‌می‌متالز - روز جمعه طلای جهانی از سطح ۲۱۷۰ دلار به ازای هر اونس گذشت تا در بالاترین سطح تاریخی خود قرار بگیرد. به گفته کارشناسان، این رشد قابل‌توجه عمدتا از چشم‌انداز سرمایه‌گذاران نسبت به کاهش نرخ بهره سیاستی در آمریکا ناشی می‌شود؛ با‌این‌حال برخی ریسک‌های ژئوپلیتیک را بی‌تاثیر نمی‌دانند.

به گزارش می‌متالز، اما ممکن است طلا نسبت به عدم کاهش احتمالی نرخ بهره با اندکی افت قیمت نیز مواجه شود. آنچه مسلم است، نیاز طلا به خبر قطعی کاهش نرخ بهره برای تداوم روند صعودی فعلی است. روز چهارشنبه، رئیس فدرال‌رزرو اعلام کرد اگر اقتصاد آمریکا طبق انتظار حرکت کند و تورم به کاهش خود ادامه دهد، امکان کاهش نرخ بهره در سال جاری میلادی در دسترس است.

یکه‌تازی قیمتی فلز زرد

هفته گذشته را می‌توان هفته رکوردشکنی طلا نامید. فلز زرد در این دوره زمانی موفق شد رکود قیمتی پیشین خود را بشکند و در روز جمعه، از سطح ۲۱۷۰ دلاری نیز عبور کند. به طور کلی، طلا از خوش‌بینی نسبت به سیاست پولی ایالات متحده و امید سرمایه‌گذاران به کاهش نرخ بهره سود می‌برد و قیمت آن متاثر از همین نکته است. روز چهارشنبه، رئیس فدرال‌رزرو در سخنانی اعلام کرد که اگر اقتصاد مطابق انتظار حرکت کند و تورم به کاهش خود ادامه دهد، کاهش نرخ بهره «در مقطعی از سال جاری» امکان‌پذیر خواهد بود. همین اظهارات کافی بود تا طلا در سقف تاریخی خود قرار بگیرد.

سبقت طلا از رقبای متعارف

طلای فیزیکی برخلاف سهام یا ابزار‌های بدهی دارای بهره، مانند گواهی سپرده یا اوراق خزانه، بازدهی ارائه نمی‌کند؛ بنابراین نگهداری آن در زمانی که بازده اوراق قرضه بالاست، هزینه‌فرصت زیادی دارد. با‌این‌حال، کاهش اخیر نرخ بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری - که با نرخ فعلی ۴.۱۱ درصدی، نسبت به بالاترین سطح یک‌ساله خود کاهش ۱۷.۶ درصدی دارد - از قیمت طلا حمایت می‌کند، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال سود‌های بالقوه بالاتر از آنچه در حال حاضر اوراق خزانه ارائه می‌شود، هستند. از سوی دیگر، طلا به عنوان یک پناهگاه امن عمل می‌کند و اغلب زمانی که بازار‌های جهانی نوسان دارند، عملکرد خوبی دارد. بخشی از افزایش اخیر قیمت طلا را می‌توان به درگیری‌های ژئوپلیتیکی از جمله جنگ در اوکراین و غزه نسبت داد. از زمان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، قیمت طلا افزایش ۳۰۰ دلاری را تجربه کرده است. از سوی دیگر، روند خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی، که از سال ۲۰۲۲ شدت گرفته است و همچنان ادامه دارد، از جمله عواملی است که به رشد قیمت طلا کمک می‌کند.

سبقت رقبای نامتعارف از طلا

با وجود توجه‌ها به طلا، این فلز گران‌قیمت از رقیب نوظهور خود جا ماند. در همین دوره، بیت‌کوین با افزایش بیش از ۴۰ درصدی خود موجب شد تا درخشش طلا کم‌رمق جلوه کند. این کم‌رمقی به قیمت محدود نمی‌‎شود و به نظر می‌رسد ورودی‌های صندوق‌های ETF طلا بر خروجی این صندوق‌ها نچربیده و آنها خروجی خالص داشته‌اند. با‌این‌حال باید توجه کرد که فتح چندباره کانال ۲۱۰۰ دلار در چند سال اخیر، در دیده نشدن افزایش قیمت اخیر آن بی‌تاثیر نبوده است.

ممکن است طلا بازگردد؟

کارشناسان بر این باورند که اصلی‌ترین عامل برای افزایش پایدار قیمت طلا، کاهش نرخ بهره سیاستی است. آیا فدرال رزرو امسال نرخ بهره را کاهش خواهد داد؟ هم فدرال رزرو و هم بازار آتی صندوق‌های فدرال در حال حاضر انتظار سه کاهش نرخ در سال جاری را دارند. اما اگر فدرال رزرو اصلا کاهش نرخ ندهد چه؟ برخی از کارشناسان علت‌های متعددی را مطرح می‌کنند که فدرال‌رزرو نرخ بهره سال آینده را کاهش نخواهد داد. آنها معتقدند که اقتصاد نه‌تن‌ها در حال کند شدن نیست بلکه بر سرعت آن نیز افزوده می‌شود؛ تورم هسته و به طور کلی، روند تورم نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد؛ بازار کار همچنان تحت فشار است و تورم دستمزد در سطوح ۴ تا ۵ درصدی باقی مانده است؛ نرخ اجاره همگام با قیمت مسکن در حال افزایش است و بنگاه‌های کوچک از قصد خود برای افزایش قیمت محصولات و دستمزد کارکنان خبر می‌دهند.

تمام این دلایل برای اینکه تصور کنیم خبری از کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو نخواهد بود، می‌تواند کفایت کند. به این ترتیب اگر بانک مرکزی آمریکا تصمیم به کاهش نرخ بهره نگیرد، می‌توان انتظار داشت که قیمت طلا از موقعیت فعلی خود عقب‌نشینی کند و روند صعودی فعلی نتواند تداوم یابد. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد و مسیر پیش روی فدرال‌رزرو را اندکی روشن‌تر می‌سازد، انتشار آمار مربوط به اشتغال است. روز جمعه، انتشار این آمار‌ها نشان می‌دهد نرخ بیکاری سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها افزایش یافته و به سطح ۳.۹ درصدی رسیده است. احتمال ورود به رکود، با افزایش احتمال کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو همراه است و به این ترتیب می‌تواند به تقویت روند صعودی طلا کمک کند. 

سال ریسک‌های ژئوپلیتیک

یکی از مهم‌ترین عواملی که طلا را به یک دارایی محبوب تبدیل می‌کند، ریسک‌های ژئوپلیتیک و نااطمینانی ناشی از آن است؛ بر همین اساس می‌توان گفت که اصلی‌ترین ریسک سیاسی سال جاری انتخابات ریاست‌جهموری ایالات متحده خواهد بود. در این مسیر آمریکا تنها نیست و سایر اقتصاد‌های بزرگ جهان نیز کمابیش با نااطمینانی انتخابات مواجه هستند. مشکلات اقتصادی چین و آینده نامعلوم این کشور نیز تقاضا برای فلز زرد را بیش از پیش افزایش داده است. این نکات موجب می‌شود تا کارشناسان انتظار داشته باشند قیمت طلا طی ماه‌های آتی همچنان صعودی باشد و رسیدن به کانال ۲۳۰۰ دلاری را برای اونس طلا دور از دسترس نمی‌دانند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده