تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۳۵۴۸۷
سرویس خبر : انرژی

افزایش قیمت بنزین و ریسک تشدید تورم در سال انتخابات آمریکا

‌می‌متالز - اختلالات در مسیر‌های تجاری بزرگ جهان، تعطیلی پالایشگاه‌ها و افزایش تقاضا، قیمت‌های جهانی سوخت را بالا برده و باعث شده‌اند به ریسک تورم افزوده شده و پیش‌بینی‌ها در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دشوار شود.

به گزارش می‌متالز، افزایش قیمت دو سوخت پرمصرف، از افزایش قیمت نفت در بعضی از مهم‌ترین بازار‌های جهان فراتر رفته است. بهای معاملات بنزین آمریکا در هفته‌های اخیر رشد چشمگیری پیدا کرده و از ابتدای امسال تاکنون، بیش از یک پنجم افزایش پیدا کرده و هم‌زمان، قیمت دیزل در اروپا، ۱۰ درصد رشد کرده است. سود پالایشگاهی هم در بسیاری از مناطق، بالاتر از نورمال فصلی مانده که نشانه عرضه محدود در آستانه اوج تقاضای تابستانی است.

اختلالات در تولید سوخت که یا به دلیل کار برنامه‌ریزی شده یا اختلالات غیربرنامه‌ریزی شده بوده و همچنین، حملات پهپادی اوکراین به تاسیسات روسی، قیمت‌ها را بالا برده است. این علاوه بر افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل به دلیل وقایع امنیتی در دریای سرخ و خشکسالی در کانال پاناما و تغییر زنجیره تامین به دلیل تحریم‌های غربی علیه کرملین بوده است.

در حالی که بیش از یک میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش جدید، قرار است امسال اضافه شود، این پروژه‌ها در معرض تاخیر هستند. این عوامل متنوع، پیش‌بینی میزان سوختی که در سال برگزاری انتخابات در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، موجود خواهد بود را دشوار می‌کند.

موکش ساهدیو، مدیر تحقیقات پایین‌دستی و تجارت نفت در شرکت «ریستاد انرژی» در این باره گفت: این ریسک وجود دارد که قیمت بنزین امسال به بالاترین نرخ چند سال اخیر صعود کند. پرزیدنت بایدن نمی‌تواند این بار برای انتخابات، کار چندانی انجام دهد. سطح ذخایر نفت استراتژیک، اندک است و اهرم‌های کمتری برای دولت آمریکا وجود دارد تا بتواند قیمت بنزین را پایین‌تر ببرد.

میانگین قیمت بنزین در جایگاه‌های سوخت آمریکا اکنون ۶۰ درصد بالاتر از نوامبر سال ۲۰۲۰ است که عامل مهمی برای رای‌دهندگان آمریکایی است که میزان رفاه خود را وقتی جو بایدن، در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید، مقایسه می‌کنند.

این پرسش وجود دارد که اختلالات عرضه نفت خام و خوراک‌ها، چه تاثیری روی تولید سوخت دارد. تحریم‌ها علیه روسیه، رشد تولید نفت شیل آمریکا، کاهش تولید اوپک پلاس و تغییرات پیش آمده در جریان‌های تجاری جهانی به دلیل اجتناب کشتی‌ها از عبور از کانال سوئز، همگی بر تصمیمات درباره این که کدام سوخت‌ها تولید خواهند شد، تاثیر می‌گذارد.

برای بازار جهانی بنزین، یکی از بزرگ‌ترین پرسش‌ها، درباره قابل دسترس بودن مواد بِلِندینگ افزایش‌دهنده اکتان مورد استفاده برای تولید سوخت است، به خصوص که فصل رانندگی تابستانی در آمریکا نزدیک می‌شود و مقررات محیط زیستی هم پیچیدگی‌هایی را به وجود آورده اند.

خورخه مولینرو، تحلیلگر شرکت «اسپارتا کامادیتیز» اظهار کرد: تحریم‌های وضع شده علیه روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین، رژیم نفتی اروپا و آمریکا را سبک‌تر کرده و تولید موادی مانند آلکیلات و ریفرمیت را تحت فشار قرار داده است. این مشکل بعید است امسال حل شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، به گفته جورج دیکس، تحلیلگر پالایش در شرکت مشاوره انرژی اسپکتس، در مجموع، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت پالایش نفت جهانی امسال بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز رشد کند و اندکی از رشد تقاضا به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز فراتر رود، اما این دورنما بر اساس سوخت مورد نظر، متفاوت است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده