تاریخ: ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۹:۱۲
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۳۳۶۰۵۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سالکو بر فراز قله‌های موفقیت

‌می‌متالز - شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان صنعت آلومینیوم کشور، در تلاش است تا با اجرای طرح‌های توسعه‌ای گامی موثرتر در جهت اعتلای این صنعت بردارد و در میان چهار تولیدکننده برتر آلومینیوم در خاورمیانه قرار گیرد؛ البته این مجموعه هم‌اکنون نیز با بهره‌مندی از ظرفیت ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم و تامین بخش عمده‌ای از مواد اولیه صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کننده این فلز، نقش مهمی در رشد بخش معدن و صنایع معدنی و صنعت آلومینیوم ایران ایفا می‌کند.

به گزارش می‌متالز، فلز آلومینیوم در چند دهه گذشته به سرعت به یکی از فلزات استراتژیک و مهم جهان تبدیل شده است. ویژگی‌هایی نظیر جوش‌پذیری و شکل‌پذیری مناسب و مقاومت نسبت به خوردگی، سبب شده است که این فلز کاربرد‌های متعددی در صنایع مختلف داشته باشد. گفتنی است که آلومینیوم برای اولین بار به صورت تجاری در کشور فرانسه تولید شد و با گذشت زمان، گسترش کاربرد‌ها و سرمایه‌گذاری اکثر کشور‌های جهان در ایجاد ظرفیت‌های تولید، روند پرشتاب توسعه صنعت آلومینیوم در نقاط مختلف جهان شکل گرفت؛ به طوری که اکنون با توجه به سرعت بالای به‌روزسانی دانش و تکنولوژی در دنیا و افزایش مصرف این فلز استراتژیک و کاربردی، آلومینیوم یکی از رقبای سرسخت فولاد در صنایع مختلفی مانند خودروسازی و ساختمان‌سازی به شمار می‌آید.

بدون شک در آینده به دلیل سیاست‌هایی مانند گذار به انرژی‌های تجدید‌پذیر و قیمت مناسب آلومینیوم نسبت به سایر فلزات همانند مس و فولاد، میزان مصرف این فلز بیش از پیش افزایش خواهد یافت که این موضوع نویدبخش فرصت‌های جدیدی برای این صنعت و فعالان آن است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی آلومینیوم، میزان تولید آلومینیوم اولیه در سال ۲۰۲۳، ۷۰ میلیون و ۵۸۱ هزار تن بود که از این مقدار ۴۱ میلیون و ۶۶۶ هزار تن به کشور چین تعلق دارد. در حالی که تا دو دهه پیش یعنی سال ۲۰۰۰، میزان تولید آلومینیوم در جهان به ۲۴ میلیون و ۶۵۷ هزار تن می‌رسید که با مقایسه این آمار شاهد رشد ۱۸۶٫۲۵درصدی تولید آلومینیوم اولیه در جهان هستیم. شایان ذکر است که تولید جهانی این فلز در ژانویه ۲۰۲۴، ۶ میلیون و ۳۹ هزار تن، معادل تولید روزانه ۱۹۴٫۸ هزار تن اعلام شد که اژد‌های سرخ به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان، سه میلیون و ۵۶۲ هزار تن از آن را به خود اختصاص داد.

همان طور که اشاره شد، کشور‌های زیادی به سمت سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم حرکت کردند که از جمله آنها می‌توان به ایران اشاره کرد؛ پیشینه تولید آلومینیوم در کشور به اوایل دهه ۵۰ بازمی‌گردد که از آن زمان تا به امروز با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و احداث واحد‌های جدید، ظرفیت تولید این فلز در ایران افزایش یافته است. به طوری که بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) میزان تولید آلومینیوم در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲ به ۵۸۲ هزار و ۲۰۰ تن رسید و با تبیین و تدوین چشم‌انداز بلندمدت بخش معدن و صنایع معدنی، تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم تا سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده است.

سالکو بر فراز قله‌های موفقیت

سالکو به دنبال توسعه پایدار در منطقه

شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو)، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم در ایران محسوب می‌شود که فعالیت خود را در سال ۱۳۹۸ با هدف تامین بازار‌های داخلی و اعتلای بخش معدن و صنایع فلزی، پس از فعال‌سازی تعدادی از سلول‌های واحد احیا در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز کرد. شایان ذکر است که با وارد مدار شدن ۲۵۸ سلول احیا در سال ۱۴۰۰، فاز نخست این مجموعه صنعتی با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن افتتاح و پس از گذشت ۲۰ ماه، این ظرفیت به طور کامل محقق شد که این اتفاق نقطه عطفی در صنعت آلومینیوم کشور محسوب می‌شود. علاوه‌ بر این، در جلسه کنترل مدیریت شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب برنامه‌ریزی اجرای فاز دوم توسعه این شرکت با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن، اجرای فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی سالکو و افزایش سهم تولید اسلب و بیلت در سبد محصولات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. البته تاثیر اقدامات توسعه‌محور شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب فقط به رشد تولید خلاصه نمی‌شود و این مجموعه با اشتغال‌زایی دو هزار و ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و هفت هزار نفر به صورت غیرمستقیم، نقش بسزایی در توسعه صنعت آلومینیوم ایران و رشد اقتصادی کشور دارد.

گفتنی است که تکنولوژ‌ی مورد استفاده در این کارخانه، یکی از به‌روزترین تکنولوژی‌ها در صنعت آلومینیوم جهان (۴۳۰ کیلو آمپر با راندمان بیش از ۹۴ درصد) است؛ در حالی که تا قبل از احداث کارخانه مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب حداکثر آمپراژ خطوط تولید در ایران، ۲۲۰ کیلو آمپر با راندمان ۹۲ درصد بوده است. بهره‌مندی از این تکنولوژی به‌روز در خطوط تولید آلومینیوم باعث کاهش میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز، دستیابی به تولید مقرون به صرفه‌تر و افزایش تولید در واحد زمان می‌شود. شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با دارا بودن مزیت‌های فراوان، در نظر دارد تا در آینده ظرفیت تولید خود را به یک میلیون تن شمش آلومینیوم در سال افزایش دهد و با متنوع‌سازی سبد محصولات، ارزش‌آفرینی بیشتری برای ذی‌نفعان و سهام‌داران خود به ارمغان آورد. علاوه‌ بر این، با توجه به ارزش افزوده بالایی که محصولات نهایی آلومینیوم به خصوص محصولات نوردی به همراه دارند، تصمیم بر این شد تا در کنار این مجتمع، شهرک صنایع پایین‌دستی آلوم شهر احداث شود که با تامین مواد اولیه صنایع مستقر در این شهرک از شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، حاشیه سود آنها به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

سرمایه‌گذاری در بلندمدت

رشد تولید محصولات و افزایش سهم بازار از اهداف مشترک اکثر بنگاه‌های اقتصادی هستند، اما این مهم زمانی محقق می‌شود که مزیت‌های یک بنگاه که اساسا باعث جذب سرمایه‌گذار و احداث مجموعه در محلی مشخص شده‌اند، در معرض خطر قرار نگیرند. اهتمام به انجام مسوولیت‌های اجتماعی به منظور حفظ تعادل شرایط محیطی و منابع طبیعی، جلب اعتماد و رضایت مردم محلی و مشتریان، برندسازی و افزایش سطح فرهنگ مسوولیت‌پذیری، یکی از راهکار‌های موثر برای حفظ مزیت‌ها، افزایش قدرت رقابت‌پذیری بنگاه‌ها در بازار و ادامه فعالیت‌های تولیدی و روند درآمدزایی است. به همین دلیل انجام اقداماتی در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی به عنوان هزینه در سازمان‌ها تلقی نمی‌شود و صاحبان کسب‌وکار‌ها باید این اقدامات را در دستور کار خود قرار دهند. شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با توجه به اهمیت بالای این موضوع، ارزش‌های سازمانی خود را حول محور‌های تعالی سازمانی، حفاظت از کارکنان و محیط زیست، مسوولیت‌پذیری و کار تیمی، مشتری‌مداری و جاری‌سازی ایده‌های کاربردی تدوین کرده است.

در همین راستا با بررسی اقدامات این شرکت و تکنولوژی‌های مورد استفاده در خطوط تولید آن می‌توان دریافت که شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در تمام این زمینه‌ها به خصوص حفاظت از کارکنان و محیط زیست گام‌های بزرگی برداشته است. از جمله تلاش‌های زیست‌محیطی این مجموعه می‌توان به رعایت ضوابط و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص گاز‌های آلاینده، احداث سیستم تصفیه فاضلاب و استفاده از آب بازیافتی به منظور آبیاری فضای سبز، ایجاد هسته زیست‌محیطی در راستای نظارت بر اجرای دقیق اقدامات محیط زیستی و ایمنی و بهداشت کارکنان، احداث فضای سبز و کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم در محوطه کارخانه جهت جذب گاز‌های مضر، کاهش غلظت آلاینده‌ها و بهبود شرایط آب‌و‌هوای محلی، محصور کردن واحد‌ها و استفاده از تجهیزات غبارگیر اشاره کرد.

شایان ذکر است که در کنار صیانت از محیط زیست، حفظ امنیت و سلامت سرمایه‌های انسانی نیز یکی از اولویت‌های شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب محسوب می‌شود که واحد «HSE» با جدیت آن را پیگیری می‌کند و با پیاده‌سازی استانداردهای ملی و بین‌المللی همواره در تلاش است تا عملکردی طبق آخرین دانش روز دنیا داشته باشد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده