تاریخ: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۲۱
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۳۶۳۴۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش ۳۷ درصدی واردات زغال‌ سنگ کک‌ساز به چین

‌می‌متالز - طبق آمار اداره کل گمرک چین واردات زغال سنگ کک‌سازی به چین در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۱۷.۸۹ میلیون تن برآورد شد. مغولستان، روسیه و استرالیا تامین‌کننده‌های اصلی زغال سنگ کک‌سازی در چین به حساب می‌آیند.

به گزارش می‌متالز، واردات زغال سنگ کک‌ساز به چین در ژانویه تا فوریه حدود ۳۷ درصد افزایش یافت. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره کل گمرک این کشور (GACC) در تاریخ ۲۲ مارس، واردات زغال سنگ کک‌ساز چین در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۱۷.۸۹ میلیون تن بود که جهش ۳۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد. چین پیش‌تر درگیر تأثیر همه‌گیری کووید ۱۹ بود که از اوایل دسامبر سال ۲۰۲۲ به سیاست‌گذاری‌های مرتبط با کرونا پایان داد و از آن زمان تا اواخر سال ۲۰۲۳ حجم واردات زغال سنگ کک ساز به این کشور تغییر چشمگیری نکرد. در نهایت واردات این محصول طی دو ماه گذشته نسبت به دوره مشابه در سال‌های قبل افزایش قابل توجهی داشت. مطابق نمودار زیر واردات زغال سنگ کک ساز در ژانویه سال جاری به ۱۰.۰۲ میلیون تن رسید که ۶۲ درصد بیشتر از سال قبل بود ولی نسبت به دسامبر ۲۰۲۳ حدود ۱۳ درصد کاهش داشت. در حالی که در فوریه ۲۰۲۴ حجم واردات با ۲۲ درصد کاهش در ماه به ۷.۸۷ میلیون تن رسید، طبق داده‌های اداره کل گمرک چین میزان واردات این محصول در فوریه همچنان ۱۴ درصد بیشتر از فوریه سال گذشته است.

افزایش ۳۷ درصدی واردات زغال‌سنگ کک‌ساز به چین

در جست‌وجوی علت کاهش صادرات زغال سنگ کک ساز به چین در ژانویه نسبت به فوریه مشخص شد کاهش واردات این کالا ناشی از تعطیلات سال نو چینی از ۱۰ تا ۱۷ فوریه بود. همچنین کاهش تقاضا برای مواد خام در چین در فوریه کاهش یافت، زیرا کارخانه‌های فولادی در چین با افت تقاضا برای محصولات فولادی در تعطیلات دست و پنجه نرم می‌کردند و به تبع واردکنندگان چینی حجم خرید زغال سنگ کک ساز را از کشور‌های دیگر کاهش دهد.

افزایش ۳۷ درصدی واردات زغال‌سنگ کک‌ساز به چین

مطابق نمودار فوق مغولستان و روسیه دو تأمین‌کننده اصلی زغال سنگ کک‌ساز در چین به حساب می‌آیند که به ترتیب سهم ۴۸ و ۲۳ درصدی از واردات این محصول به چین در دو ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص دادند. بر اساس آمار اداره کل گمرک چین، مغولستان به عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده زغال سنگ کک‌ساز چین ۸.۶ میلیون تن زغال سنگ کک‌ساز را از ژانویه تا فوریه به این کشور ارسال کرد و این میزان ۳۳ درصد بیشتر از سطح سال گذشته بود. واردات زغال سنگ کک ساز از روسیه به چین در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ نیز در مجموع به ۴.۱ میلیون تن رسید. همچنین واردات این محصول از استرالیا به چین در دو ماه ژانویه و فوریه سال جاری بالغ بر ۱.۵۶ میلیون تن یعنی حدود ۲۰ برابر بیشتر از سال قبل ارزیابی شد تا استرالیا با سهم ۹ درصدی به سومین تأمین کننده زغال سنگ کک ساز چین تبدیل شود.

افزایش ۳۷ درصدی واردات زغال‌سنگ کک‌ساز به چین

طبق نمودار فوق و داده‌های گمرک چین، ایالات متحده ۱.۴۱ میلیون تن و کانادا ۱.۳۷ میلیون تن زغال سنگ کک‌سازی در ژانویه تا فوریه به چین صادر کردند که میزان صادرات آنها به ترتیب ۱۷۷ درصد و ۵۱ درصد در سال رشد داشته است. در همین حال اندونزی رشد منفی در محموله‌های ارسالی زغال‌سنگ کک‌ساز خود به چین طی ماه‌های ژانویه تا فوریه تجربه کرد و حجم صادرات آن با ۲۶ درصد کاهش در سال به ۵۴۲۷۰۰ تن رسید.

افزایش ۳۷ درصدی واردات زغال‌سنگ کک‌ساز به چین

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده