تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۷
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۳۶۳۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با تثبیت شرایط اقتصادی

رشد سود صنعتی چین بهبود یافت

‌می‌متالز - داده‌های رسمی روز چهارشنبه نشان داد شرکت‌های صنعتی چین در ماه‌های ابتدایی سال سود بیشتری را ثبت کرده‌اند که نشان از تقویت بهبود اقتصادی علیرغم کسادی مداوم در بخش املاک دارد.

به گزارش می‌متالز، داده‌های جدید اداره ملی آمار چین نشان داد که سود شرکت‌های صنعتی چین در ۲ ماه اول سال نسبت به زمان مشابه در سال قبل و پس از کاهش ۲٫۳ درصدی سود در کل سال ۲۰۲۳، ۱۰٫۲ درصد افزایش‌یافته است.

این افزایش به دنبال مشاهده شاخص‌های خوش‌بینانه در اوایل ماه جاری است که حاکی از ثبات در بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا است. اما اثر دستاورد‌های کلی به دلیل شکنندگی مداوم در بازار املاک چین کاهش می‌یابد، نشانه‌ای که از واگرایی در بهبود اقتصاد این کشور پس از اتمام همه‌گیری خبر می‌دهد.

لین سونگ، اقتصاددان ارشد چین بزرگ در شرکت ING می‌گوید که اگر احیای تولید ادامه یابد، به دستیابی به هدف رشد سال ۲۰۲۴ کمک خواهد کرد، اما اقتصاد چین همچنان به سیاست‌های حمایتی بیشتری برای حفظ شتاب و بهبود نیازارد.

داده‌های رسمی نشان می‌دهند که شرکت‌های دولتی در ژانویه تا فوریه ۰٫۵ درصد افزایش درآمد داشته‌اند؛ همچنین شرکت‌های خارجی ۳۱٫۲ درصد و شرکت‌های بخش خصوصی ۱۲٫۷ درصد افزایش درآمد داشته‌اند.

تحلیلگران انتظار دارند که افزایش سود‌های صنعتی ادامه داشته باشد، اما این احتمال را می‌دهند که چشم‌انداز این بهبود‌ها تحت تأثیر چشم‌انداز نامشخص تقاضای جهانی، نوسانات قیمت انرژی و سایر کالا‌ها و اختلالات زنجیره تأمین ناشی از درگیری‌های ژئوپلیتیکی، تضعیف شود.

بااین‌همه تقویت گسترده تقاضای داخلی چین موضوعی است که فاصله زیادی تا تحقق یافتن دارد. اوایل ماه مارس، غول باتری خودرو‌های برقی چینی CATL، اولین کاهش درآمد ۳ ماهه خود از ۳ ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به بعد را منتشر کرد.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده