تاریخ: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۳۶۴۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل یک سبدگردان مطرح کرد:

تاثیر ویژه فرهنگ‌سازی در تقویت بازار سرمایه

‌می‌متالز - مدیرعامل یک سبدگردان اعلام کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی نقش قابل توجهی در تقویت بازار سرمایه دارد.

به گزارش می‌متالز، «رسول رحیم‌نیا» با بیان این که بورس محفلی برای تامین مالی بنگاه‌ها است، گفت: اگر بنگاه‌ها بتوانند از این محفل برای زیرساخت مناسبی که در بازار سرمایه برای آنان تعریف شده، به شکل درست و مناسب استفاده کنند، این امر باعث تامین مالی قابل توجه پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌ها، کاهش هزینه‌های تولید به صورت چشمگیر و همچنین افزایش بهره‌وری خواهد شد.

تولید و اشتغال‌زایی

وی با بیان این که تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه تاثیر بسیاری بر افزایش میزان فروش، اشتغال‌زایی و تولید دارد، افزود: وجود ابزار‌های مالی در بازار سرمایه باعث شده بنگاه‌ها با استفاده و بهره‌گیری از این ابزار دست به کار شده و اقدام به تولید و اشتغال‌زایی کنند.

به گفته رحیم‌نیا، بازار سرمایه، طیف وسیع‌تری از روش‌های تامین مالی را پیش روی این بنگاه‌ها قرار می‌دهد تا با توجه به نیاز‌های خود، دامنه انتخاب بیشتری داشته باشند و به کمک آن، به سطح مناسب و متعادلی از ریسک و بازدهی دست پیدا کنند.

توسعه و بهبود فروش

رحیم‌نیا اظهار داشت: بنگاه‌ها می‌توانند در زمانی به مراتب کم‌تر، اقدام به تامین نقدینگی لازم کنند به طوری که اثر این تامین مالی در تولید و اشتغال‌زایی از طریق طرح‌های توسعه و بهبود فروش نمایان می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این که استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی بنگاه‌ها در حال رشد است، تصریح کرد: در گذشته شرکت‌ها به صورت سنتی تامین مالی خود را از طریق بازار پول و بانک‌ها انجام می‌دادند، اما در سال‌های اخیر و با پُررنگ شدن نقش بازار سرمایه، میزان تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار افزایش یافت.

مکانیزم‌های تامین مالی از بستر بازار سرمایه

رحیم‌نیا بیان کرد: آشنایی هر چه بیشتر شرکت‌های تولیدی با مکانیزم‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه باعث شده که میزان حجم تامین مالی از بازار با رشد شتابان مواجه شود و اقدامات بسیاری نسبت به تامین مالی پایدار از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد.

جذب سرمایه‌های خُرد در کشور

وی با تاکید بر این که تامین مالی از مسیر بازار سرمایه باعث رشد و بهره‌برداری سریع پروژه‌های در دست اجرا می‌شود، اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود در سال‌های گذشته به ویژه سال ۹۹ ورود بدون دانش و تخصص سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بود که تعداد زیادی از سرمایه گذاران را دچار ضرر و زیان بسیاری کرد.

رحیم‌نیا ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری به واسطه حضور افراد متخصص، با تجربه بالا و همچنین به دلیل ویژگی‌های ساختاری نقدشوندگی بالا، برای سرمایه‌گذاران یک ابزار معاملاتی قابل اتکا و اطمینان محسوب می‌شود. از این رو، وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مکانیزمی برای جذب سرمایه‌های خُرد در کشور به منظور کسب بازده موثر و مطمئن است.

نرخ سود پایدار، مطمئن و مستمر

مدیرعامل سبدگردان آتیه توکا با بیان این که توسعه یافتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری توانسته پاسخگوی طیف وسیعی از نیاز‌های سرمایه‌گذاران باشد، گفت: سرمایه‌گذاران با منابع خرد به دنبال این هستند که نرخ سود پایدار، مطمئن و مستمر دریافت کنند از این رو، صندوق‌های با درآمد ثابت برای این افراد در بازار سرمایه طراحی شده که نرخ‌های قابل توجه بیشتر از نرخ سود بانکی در کوتاه‌مدت برای آنان در نظر می‌گیرد. علاوه بر این، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و اهرمی نیز برای افراد مختلف طراحی شده است. در واقع، طیف وسیع صندوق‌های سرمایه‌گذاری متناسب با نیاز‌ها و درجه ریسک‌پذیری افراد متفاوت سبب شده که یک ابزار بسیار مناسب برای تجمیع سرمایه‌های خرد سرمایه‌گذاران فراهم شود.

نقش فرهنگ‌سازی در تقویت بازار سرمایه

وی به بحث آموزش و فرهنگ‌سازی به منظور تقویت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: باید بتوان ابزار‌های مختلف فرهنگ‌سازی و آموزش در بازار سرمایه را تقویت و سرمایه‌گذاران بسیاری را به سوی آن جذب کرد.

به گفته رحیم‌نیا، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در بحث مربوط به محتوای آموزشی نقش پررنگی داشته باشند. برگزاری میزگرد، تهیه کتاب‌های آموزشی و مجله در مدارس و آشنایی دانش آموزان با هوش مالی، آموزش استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران تازه وارد، شناخت حداقلی افراد با استفاده از پتانسیل‌های نهاد‌های مالی و بحث آموزش آنها باید به صورت جدی و گسترده در کشور فرهنگ‌سازی شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده