تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۰۷
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۳۶۹۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نرخ تسعیر ارز شبکه بانکی کشور در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

‌می‌متالز - بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارشگری مالی پایان سال ۱۴۰۲ را بر اساس نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلای ایران تعیین کرد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس بخشنامه شماره ۰۳/۶۴۹۲ و پیرو بخشنامه‌های منتهی به بخشنامه شماره ۳۱۹۶۱۶‏‏/۰۱ مورخ ۲۵/‏۱۲/‏۱۴۰۱‬ موضوع اعلام نرخ تسعیر برای گزارشگری مالی منتهی به اسفندماه سال ۱۴۰۱ و بر اساس مصوبه جلسه ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ هیأت عامل بانک مرکزی در خصوص نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارشگری مالی پایان سال ۱۴۰۲، بر اساس بند «الف» مصوبه مقرر شد تا اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۴۰۲ بر اساس نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ ۲۸/‏۱۲/‏۱۴۰۲‬ و با رعایت استاندارد‌های حسابداری، تسعیر شود.

در بند «ب» این مصوبه آمده است که سود (زیان) ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره منتقل و چنانچه مانده سرفصل «حساب سود و زیان انباشته» بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی قبل از تخصیص اندوخته‌ها نشان دهنده سود باشد، سود ناشی از تسعیر (پس از حذف آثار مالیاتی احتمالی) به عنوان سود قابل تقسیم محسوب نمی‌شود و باید صرف افزایش سرمایه آن بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی شود. ضمناً چنانچه مانده سرفصل مزبور نشان دهنده زیان باشد، سود ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، صرفاً کاهنده زیان انباشته خواهد بود.

بر اساس بند «ج» این مصوبه قرارداد‌های منعقده بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با مشتریان، تابع شرایط و مفاد مندرج در قرارداد‌های فیمابین است. همچنین بر اساس بند «د» مصوبه در خصوص اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی غیر پولی نیز مفاد استاندارد‌های حسابداری (مبنی بر تسعیر به نرخ ارز زمان ایجاد / تحصیل‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ / تجدید ارزیابی) لازم‌الاجرا است.

گفتنی است، بر اساس اعلام بانک مرکزی تا مقطع بعدی اعلام نرخ تسعیر توسط این نهاد، مراتب فوق با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۹۶ مورخ ۱۶/‏۰۵/‏۱۳۹۶‬ ملاک و مبنای تسعیر اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده