تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۳۶۹۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بانک مرکزی در کنترل نرخ رشد نقدینگی عالی ظاهر شد/ نوسان اخیر بازار ارز موقتی خواهد بود

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بانک مرکزی همواره در فراز و نشیب‌های مختلف ارزی برای مهار و کنترل انتظارات تورمی در میدان حاضر بود.

به گزارش می‌متالز، کاظم مرتاض، عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در یکسال گذشته بانک مرکزی در کنترل انتظارات تورمی به خوبی عمل کرد و در شرایطی که انتظارات از آن بسیار بالا بود توانست به موقع در میدان حاضر شود و اوضاع را مدیریت کند. این مورد در بازار ارز به خوبی نمایان بود که برخلاف پیش‌بینی برخی سودجویان، با وجود تحولات سیاسی منطقه‌ای جهش زیادی پیدا نکرد.

وی با اشاره به مدیریت حوزه متغیر‌های پولی گفت: بانک مرکزی در خصوص کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی و همچنین تورم عملکرد قابل قبولی داشت و در خصوص انحلال بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز و جلوگیری از خلق پول بانک‌ها برای کنترل نقدینگی عالی ظاهر شد و توانست بدون هیچ حاشیه‌ای کاهش این متغیر‌های پولی را رقم بزند به نحوی که نرخ ۲۴.۳ درصدی را برای پایان سال ۱۴۰۲ محقق ساخت.

دیپلماسی ارزی باید تداوم داشته باشد

این فعال اقتصادی به دیپلماسی ارزی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: روند دیپلماسی ارزی و سفر‌های رئیس کل بانک مرکزی به کشور‌های مختلف دستاورد‌های مثبتی برای ما داشت، اما می‌تواند توسعه بیشتری داشته باشد؛ چراکه هنوز اهداف دیپلماسی ارزی به‌طور کامل محقق نشده است. ما انتظار داریم این روند در سال جدید با جدیت و کیفیت بیشتر و بهتری تداوم داشته باشد تا روند تجارت بین‌المللی با همسایگان و کشور‌های مختلف و همچنین زمینه آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران فراهم آید.

مرتاض در خصوص راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا ایران نیز افزود: این مرکز با هدف مرجعیت ارزی و حذف تدریجی بازار غیررسمی راه اندازی شد که تا این مرحله از کار توانسته مثبت عمل کند، ولی هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله دارد. مرکز مبادله نیز باید در سال جدید بسیاری از وعده‌ها و اهداف خود را عملی کرده و به ثمر بنشاند.

تاثیر مثبت عرضه گواهی سپرده

وی با اشاره به یکی دیگر از اقدامات مثبت بانک مرکزی در سال گذشته خاطر نشان کرد: عرضه اوراق گواهی سپرده از بهترین اقدامات بانک مرکزی در راستای کنترل بازار ارز بود به ویژه آنکه به محض انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده شاهد کاهش قیمت دلار بودیم که نشان داد این قبیل طرح و برنامه‌ها باید بیشتر ادامه یابد.

مرتاض با تاکید براینکه نوسان نرخ ارز در روز‌های پایانی سال، هرساله رخ می‌دهد، اظهار کرد: بخشی از نوسانات بازار ارز سال گذشته مربوط به افزایش تقاضای آخر سال بود که به خوبی از سوی بانک مرکزی کنترل شد. بخش دیگری از تحریک انتظارات تورمی نیز با انتشار اخبار منفی برخی رسانه‌های معاند از جمله گمانه‌زنی افزایش شدید قیمت دلار و همچنین خبر حضور دوباره ترامپ در انتخابات آمریکا ایجاد شد. به تازگی نیز به بهانه حمله به کنسولگری ایران در سوریه بازار ارز دچار نوسان شده که مانند تجربه سال گذشته، این نوسانات نیز موقتی خواهد بود و به زودی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار ارز خواهیم بود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده