تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۳۷۰۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اعتبارسنجی اصولی در نظام بانکی چه اهمیتی دارد؟

‌می‌متالز - کارشناس امور بانکی گفت: در اعتبارسنجی توان بازپرداخت متقاضیان از جهات مختلف سنجیده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الله فرزانی کارشناس امور بانکی گفت: بحث اعتبار سنجی در ادبیات بین‌الملل هم رواج دارد و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای پرداخت تسهیلات و پاسخ به نیاز متقاضیان از اعتبارسنجی استفاده می‌شود.

این کارشناس امور بانکی در ادامه اظهار کرد: در اعتبارسنجی توان بازپرداخت متقاضیان از جهات مختلف سنجیده می‌شود و این برای بانک‌ها بسیار حائز اهمیت است که وضعیت و میزان ریسک متقاضی به درستی و در ابعاد مختلف بررسی شود.

فرزانی افزود: اگر رعایت اصول بهداشت اعتباری از طریق اعتبارسنجی صورت نگیرد ممکن است بانک‌ها دچار مشکل و چالش شوند کما این که در دهه ۹۰ زمانی که اعتبارسنجی صورت نگرفت حجم مطالبات غیرجاری به سبب شرایط اقتصادی افزایش پیدا کرد.

این کارشناس امور بانکی می‌گوید: در هر حال با اعتبارسنجی تمام سابقه متقاضیان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا علاوه بر آسودگی برای متقاضیان، بانک‌ها نیز اطمینان کافی را داشته باشند در اینجاست که اهمیت اعتبارسنجی اصولی و دقیق دارای مولفه‌های گوناگون مشخص می‌شود بر همین اساس که بانک مرکزی اعلام کرده سیستم اعتبارسنجی تازه با مولفه‌های جدید بناست اجرایی شود موضوع مهمی که شایسته است علاوه بر همکاری بخش‌های مختلف پیاده‌سازی و اجرای آن هم سرعت گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده