تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۳۷۰۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حسینی:

موانع پیش روی جهش تولید بررسی شد/ دستگاه‌ها ظرف دو هفته آینده گزارشی از برنامه‌ها و موانع ارائه می‌دهند

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید از بررسی ظرفیت‌ها، چالش‌ها و راهبرد‌های شعار سال در کمیسیون متبوعش خبر داد.

به گزارش می‌متالز، سید شمس‌الدین حسینی در تشریح نشست امروز (یکشنبه ۱۹ فرودین ماه) کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی به بررسی ظرفیت‌ها، چالش‌ها و راهبرد‌های شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، سازمان خصوصی‌سازی، اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف، دیوان محاسبات کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این جلسه اشاره کرد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به مجموعه موضوعاتی که طی سال‌های اخیر پشت سر گذاشتیم و شعار سال‌های قبل، می‌توان گفت شعار سال موضوع قریبی نیست؛ در سال‌های گذشته، سال‌هایی تحت عنوان جهش تولید نامگذاری شد و حتی کمیسیون ما با همین عنوان شکل گرفت.

وی اضافه کرد: پیش از این نیز مباحثی مانند سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی داشتیم که این موضوعات معطوف به افزایش سهم و مشارکت مردم در اقتصاد است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در دهه ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ رشد اقتصادی کشور متوسط حدود ۰.۵ درصد بوده حال آنکه متوسط رشد جمعیت حدود ۱.۵ درصد بود بنابراین درآمد سرانه کاهش پیدا کرده است، افزود: در برخی از بازه‌ها به ویژه طی سال‌های ۹۲ تا ۹۹ توزیع درآمد نیز به سمت بهبود حرکت نکرد و ضریب جینی افزایش پیدا کرده، می‌توان گفت رفاه اجتماعی کاهش پیدا کرده است.

حسینی رشد با اشاره به اینکه رشد پایین اقتصادی نمی‌تواند از عقب‌ماندگی نجات دهد، اضافه کرد: طی ۲ سال اخیر وضعیت رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری بهتر شده و رشد منفی سرمایه‌گذاری و اقتصادی قدری بهبود پیدا کرده است، اما با توجه به نوساناتی که در برخی بازار‌ها از جمله بازار ارز رخ داده، نگرانی وجود دارد مبنی بر اینکه این نااطمینانی، رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری که جوانه زده را نیز خشک کند بنابراین تاکید دوباره بر جهش تولید با مشارکت مردم حکایت از این دارد که ما باید حتما رشد اقتصادی را افزایش دهیم و این رشد باید شتاب بگیرد که تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد بدون مشارکت مردم تحقق این مهم امکان پذیر نیست.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در تشریح نشست امروز، بیان کرد: در جلسه امروز این موضوع که چگونه و کدام دسته از موانع پیش روی تولید باید حذف شود، موردتاکید قرار گرفت؛ در این راستا قوانین خوبی مانند قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، قانون اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اصل ۴۴ تصویب شد که در جلسه امروز بر استفاده از ظرفیت این قوانین تاکید شد.

وی با بیان اینکه نباید پای مردم را ببندیم و نیاز است در تولید دست مردم را نیز یگیریم، تصریح کرد: استفاده از تبصره ۱۸ قانون بودجه سنواتی که امسال به تبصره ۲ تبدیل شده است یا طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها که نهایی می‌شود نیز در این جلسه موردتاکید قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ارائه گزارش دستگاه‌ها در جلسه امروز، افزود: مقرر شد دستگاه‌ها ظرف دو هفته آینده گزارشی با توجه به این نگاه که ما در وهله اول از ظرفیت قوانین موجود مانند قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، قانون اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اصل ۴۴ و قانون برنامه هفتم توسعه استفاده کنیم، و در وهله بعدی تشریح برنامه‌ها و اقدامات خود را تدوین کنند. همچنین اگر به دنبال این هستند که سیاست‌هایی اتخاذ شود یا اگر خلا و تزاحم قانونی وجود دارد که به تقنین یا تنقیح نیاز دارد، اعلام شود تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده