تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۳۷۸۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ریزش صادرات چین به روسیه

‌می‌متالز - صادرات چین به روسیه در ماه مارس کاهش یافت که اولین کاهش سالانه از اواسط سال ۲۰۲۲ است.

به گزارش می‌متالز، صادرات چین به روسیه در بحبوحه تهدید تحریم‌های جنگی آمریکا کاهش یافته است.

یک منبع آگاه به این موضوع اظهار کرد که رئیس جمهور روسیه ممکن است در گفتگو با شی‌جین‌پینگ، رهبر چین، در دیدار ماه آینده از چین، نیاز به تقویت حجم تجارت را مطرح کند. این منبع گفت که روسیه این کاهش را موقتی می‌داند.

بر اساس داده‌های گمرک چین، صادرات چین به روسیه در ماه مارس نسبت به سال گذشته تقریباً ۱۶ درصد کاهش یافت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که روسیه به طور کلی در بحبوحه خطر افزایش تحریم‌های ثانویه ایالات متحده برای بانک‌ها و مشاغل متهم به کمک به حمله مسکو به اوکراین، با مشکلات عمیق‌تر پرداخت‌های بین‌المللی مواجه است.

تجارت بین روسیه و چین در سال گذشته به رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار رسید که ناشی از واردات نفت روسیه از چین و صادرات خودرو، تجهیزات صنعتی و لوازم الکترونیکی بود. تجارت ترکیه با روسیه نیز تحت فشار تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه شده است.

داده‌های بانک روسیه نشان می‌دهد که کل واردات روسیه در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کاهش یافته است.

الکساندر ایزاکوف، اقتصاددان بلومبرگ اکونومیکس اظهار کرد که سیگنال‌های قوی‌تر ایالات‌ متحده در مورد خطرات تحریم‌های ثانویه مرتبط با روسیه به این معنی است که حل‌وفصل تجارت بیشتر طول می‌کشد و واردکنندگان روسیه باید به طور فزاینده‌ای به کشور‌های آسیای مرکزی برای تسهیل این تجارت متکی باشند.

مسکو و پکن دوستی «بدون محدودیت» را اعلام کرده‌اند که تاکنون به روسیه کمک کرده است تا تحریم‌های بین‌المللی بی‌سابقه‌ای را از زمان دستور پوتین به حمله فوریه ۲۰۲۲ تحمل کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات‌ متحده نیز هفته گذشته در چین بود و نسبت به عواقب مهم برای بانک‌ها و صادرکنندگان چینی در صورت تقویت نظامی روسیه هشدار داد و گفت که در صورت انجام این کار، در معرض خطر تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت. این اتفاق چند روز پس از آن رخ داد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات‌ متحده، در تماس تلفنی با شی، نگرانی خود را در مورد حمایت چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه مطرح کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده