تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۱
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۳۳۷۹۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تولید با استانداردهای بین‌المللی

خیز کردستان برای فتح بورس لندن

می متالز - معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: تولید شمش طلای استاندارد بین‌المللی با برند کردستان از جمله برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در این استان است.
خیز کردستان برای فتح بورس لندن

به گزارش می متالز، مهدی مرادی اظهار کرد: طلای ساریگونی، دی ۹۴ در شهرستان قروه به بهره‌برداری رسید و تاکنون فعال بوده که این اتفاق در تیپ کارخانه‌های طلا استثنایی است.
وی به میزان تولید طلای ساریگونی از زمان تاسیس تا پایان سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۳ ماه پایانی سال ۹۴ میزان تولید این معدن ۵۰۰ کیلوگرم، سال ۹۵ به میزان ۲ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم و سال ۹۶ به میزان ۳ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم بوده و سال ۹۷ نیز ۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم تولید داشته است.
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در مجموع تاکنون ۹ تن طلای خالص و ۴ تن نقره در معدن ساریگونی تولید شده است.
مرادی، میزان سرمایه‌گذاری اولیه معدن ساریگونی را ۷۸ میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد: این سرمایه‌گذاری منجر به اشتغال یک هزار نفر به طور مستقیم شده که ۱۲۸ نفر از نیروهای این معدن خارجی و ۱۰ درصد آنها غیربومی هستند اما بقیه نیروی مورد نیاز از روستاهای اطراف و شهرستان‌های کردستان تامین و بکارگیری شده‌اند.
وی با بیان اینکه طلای ساریگونی حتی یک ریال به دولت بدهکار نیست، گفت: طلای ساریگونی فقط در سال ۹۶، به میزان ۱۹۹ میلیارد ریال حقوق دولتی پرداخت کرده و ۱۸۵ میلیارد ریال ارزش افزوده داشته است.
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه در معدن طلای ساریگونی شمش طلا تولید می‌شود، افزود: در چنین کارخانه‌ای باید مصنوعات طلا تولید شوند تا با برند کردستان صادر شوند و این اقدام در دست بررسی مجموعه سرمایه‌گذار است.
مرادی اضافه کرد: به دنبال تولید شمش طلای استاندارد بین‌المللی در کردستان هستیم تا شرایط عرضه آن در بورس لندن فراهم شود.
وی یادآور شد: صدور مجوز عرضه شمش طلا برای هر کشوری در بورس‌های بین‌المللی منوط به تولید ۲۰ تن شمش طلا در سال است.
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: بستر دستیابی به این میزان تولید در استان فراهم است و اگر معادن طلای سقز شروع به کار کنند می‌توانیم کنسانتره و شمش طلای سقز را نیز در معدن ساریگونی، مستقر و بازذوب کنیم.
مرادی افزود: اگر میزان تولید طلا در ایران ۷ تن در سال باشد ۵۰ درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: به ازای یک تن، ۱.۲۴ گرم طلا در معدن ساریگونی تولید می‌شود که در طرح توسعه‌ای این معدن قرار است به ۱.۵۴ گرم در تن افزایش پیدا کند.
مرادی یادآور شد: در صورت تایید اکتشاف تکمیلی در معدن ساریگونی و ذخیره ۷۰ میلیون تن کانسنگ طلا در این معدن و با احتساب کانسنگ‌های طلای سقز که ۱۵ میلیون تن است، ذخیره قطعی کانسنگ در کردستان به ۸۵ میلیون تن می‌رسد.
وی تاکید کرد: با تحقق این میزان ذخیره، کردستان بیش از ۳۰ درصد ذخیره طلای ایران را به خود اختصاص می‌دهد.
مرادی گفت: حسن وجود معدن طلا در هر منطقه‌ای این است که در جوار آن باید کارخانه فرآوری هم ایجاد شود چراکه حمل‌ونقل آن صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل این اقدام منجر به ایجاد امنیت و اشتغال پایدار و ارزش افزوده می‌شود.
وی افزود: تاکنون ۴۰۰ پروانه بهره‌برداری در حوزه مواد معدنی فلزی، سنگ تزئینی، سیلیس، فلدسپات، دولومیت، باریت سنگ معدن و مصالح ساختمانی برای متقاضیان و سرمایه‌گذاران واجد شرایط در استان کردستان صادر شده است.

 

کردستان نخستین تولیدکننده طلا می‌شود

پیش از این و مرداد سال گذشته، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفته بود: با بهره‌برداری از فاز دوم و توسعه معدن ساریگونی، بیش از ۵ میلیون تن کانسنگ طلا معادل ۷ تن طلا در سال استخراج می‌شود که در این صورت کردستان برترین تولیدکننده طلای کشور می‌شود.
محمد دره‌وزمی اظهار کرد: در صورت تولید این میزان طلا، کردستان به رتبه نخست تولید این فلز گرانبها در کشور دست پیدا می‌کند و بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای کشور می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ۲ پروانه بهره‌برداری معدن طلا در این استان صادر شده و ۳ پروانه دیگر نیز در آینده نزدیک صادر می‌شود، افزود: بزرگ‌ترین معدن طلای استان کردستان، معدن ساریگونی است که به ۷۰ میلیون تن حجم ذخیره کانسنگ طلا رسیده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: این ذخیره حدود ۱۰۰ میلیون تن برآورد می‌شود که فقط در فاز اکسیدی است و بیش از آن در فاز سولفیدی خواهد بود.
وی یادآور شد: برای اینکه ذخایر بیشتری را کشف کنیم و سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم، عملیات اکتشاف نوین را آغاز کرده و از مساحت استان، ۱۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع تحت اکتشافات نوین هوایی قرار گرفته است.
دره‌وزمی افزود: سنگ آهن یکی دیگر از مواد معدنی است که حدود ۷۵ میلیون تن پروانه بهره‌برداری قطعی دارد و ذخایر احتمالی این ماده معدنی در استان بالای ۲۰۰ میلیون تن است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: برای افزایش اشتغال افزوده در استان، اقدام به فرآوری آهن کرده و زنجیره فولاد را در همین زمینه در قروه، بیجار و سقز راه‌اندازی کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه یک میلیون و ۳۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن درحال‌حاضر در این زنجیره تولید می‌شود، افزود: هدف‌گذاری ما تولید ۲.۵ میلیون تن کنسانتره، ۲.۵ میلیون تن گندله و ۱.۵ میلیون تن فولاد است که با رسیدن به این میزان به مقصود نهایی می‌رسیم.
دره وزمی اظهار کرد: کردستان دارای ساختار زمین‌شناسی متنوعی است و به همین دلیل از تنوع مواد معدنی بالایی برخوردار است. ۱۸ ماده معدنی در این استان کشف شده است.
وی، طلا، سرب، روی و منگنز را از جمله مواد معدنی کشف شده در استان اعلام کرد و یادآور شد: سنگ‌های تزئینی از جمله مرمریت، کریستال، تراورتال و مصالح ساختمانی از جمله پوکه معدنی و باریت از مواد معدنی موجود در کردستان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: از این مواد در قالب ۳۹۱ پروانه بهره‌برداری با ذخیره ۶۱۰ میلیون تن و استخراج اسمی ۲۰ میلیون تن در سال بهره‌برداری می‌شود.

عناوین برگزیده