تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۳۳۷۹۴۶
سرویس خبر : متالورژی و مواد

افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه فروسیلیس ایران در دامغان با حضور معاون رئیس جمهور

‌می‌متالز - واحد تولیدی فروسیلیس در دامغان با حضور داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه با ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه فروسیلیس ایران بهره‌برداری شد.

به گزارش می‌متالز، واحد تولیدی فروسیلیس شرکت «آلیاژ پارس دامغان» امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ماه در قالب برنامه‌های سفر دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید.

فروسیلیس محصولی پایه در صنایع فولاد محوب می‌شود که از صنایع مادر در تمام کشورهاست و هر کشوری که این ماده اولیه را داشته باشد، در توسعه صنعت و اشتغال‌زایی می‌تواند حرف برای گفتن داشته باشد.

کاربرد این محصول در صنایع فولاد، به عنوان اکسیژن‌زدا و در صنایع چدن، به عنوان جوانه‌زا شناخته می‌شود.

همزمان با حضور دولت سیزدم در استان سمنان در قالب دور دوم سفر آیت‌الله رئیسی رییس‌جمهور، بزرگ‌ترین کارخانه تولید فروسیلیس کشور تحت عنوان «صنایع فروآلیاژ پارس دامغان» با ظرفیت اولیه بالغ بر ۴۰ هزار تن به بهره‌برداری رسید که امکان افزایش ظرفیت تا ۵۰ هزار تن را نیز دارد.

با بهره‌برداری از این طرح در مرحله اول بیش از ۳۵۰ نفر نیروی کار به صورت مستقیم مشغول به کار شدند که با تکمیل ظرفیت به ۴۰۰ نفر نیز افزایش خواهد یافت. ظرفیت تولید اشتغال در این کارخانه با تکمیل فاز پایانی به بیش از یکهزار نفر افزایش خواهد یافت، همچنین بیش از پنج هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم می‌توانند مشغول به کار شوند.

میزان سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از گام اول و دوم این کارخانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال است و یکی از مهمترین ویژگی‌های آن بهره‌برداری در بازه زمانی کوتاه ۲ ساله است.

افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه فروسیلیس ایران در دامغان با حضور معاون رئیس جمهور

ظرفیت ارزآوری فروسیلیس در دامغان

نام محصول تولیدی کارخانه فروسیلیسیم با سیلیکون بیش از ۵۵ درصد وزنی است که حجم تولید این واحد صنعتی سالانه ۵۵ هزار تن است که بیش از ۶۰ درصد تولید به هشت کشور ایتالیا، بلغارستان، ترکیه، پاکستان، عراق و رومانی صادر می‌شود.

فروسیلیس در بخش‌های مختلف صنعت، تولید قطعات فولادی، تولید چدن‌های آلیاژی، متالوژی، ریخته گری و ده‌ها مزیت دیگر کاربرد داشته و از جمله نیاز‌های مهم کشورمان محسوب می‌شود.

وجود پست ۶۳ به ۲۰ برق با ۵۸ درصد مگاوات مصرف برق از امتیازات این کارخانه محسوب می‌شود.

ارزش صادراتی غبار تولیدی

روند احداث کارخانه فروآلیاژ پارس دامغان با همت مسوولان شهرستان دامغان و مدیران این مجوعه در سال ۱۴۰۰ آغاز شد و هم اکنون در ۲ فاز این مجوعه صنعتی ۴۳۰ نیرو مشغول به کار هستند.

غبار تولیدی این واحد صنعتی به صورت ۱۰۰ درصد به کشور‌های عربی صادر می‌شود و ارزآوری خوبی به همراه دارد.

افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه فروسیلیس ایران در دامغان با حضور معاون رئیس جمهور

برنامه‌های دومین سفر دولت سیزدهم به استان سمنان

دومین سفر آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم به استان سمنان امروز پنجشنبه سی‌ام فروردین ۱۴۰۳ در حال انجام است.

با حضور رییس جمهور دیدار‌های مردمی در مسجد امام (ره) سمنان و در استادیوم شاهرود، جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم در یکی از کارخانه‌ها، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت، نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، و نشست شورای اداری، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

وزیران دولت سیزدهم به هشت شهرستان استان سمنان برای افتتاح طرح‌هایی مانند مدارس، آبرسانی، مراکز بهداشت، تقاطع‌های غیرهمسطح سفر می‌کنند. دیدار با نخبگان و نشست‌های شورای اداری در شهرستان‌ها با حضور وزیران، دیگر برنامه‌های سفر دولت سیزدهم به استان سمنان است.

در دور اول سفر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور به سمنان در آبان ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۶ درصد اعتبارات طرح‌های عمرانی جذب شد که بیشترین جذب اعتبار در سفر‌های دور اول رییس‌جمهور بوده است. دور اول سفر هیات دولت به سمنان ۱۴۵ مصوبه داشت که بالغ بر۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت. از ۱۳۷ طرح دور اول سفر ۲۶ مصوبه کامل اجرا شد، ۸۶ مصوبه در حال اجرا و ۲۵ مصوبه در دست پیگیری است.

۵۵۵ طرح نیمه تمام استان سمنان وجود دارد که اعتباری بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برای اتمام این طرح‌ها نیاز است.

در دور دوم سفر آیت‌الله رئیسی به سمنان طرح‌هایی با درصد پیشرفت بالا و با اعتبار ۹۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال پیشنهاد شد که ۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در مصوبات اولیه گنجانده شد.

در سفر اول آیت‌الله رئیسی به استان سمنان ۴۶۷ ریزپروژه تخصیص اعتبار شد که از این تعداد ۲۱۱ طرح به بهره‌برداری رسید و ۲۵۶ طرح هم در دست اقدام است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

عناوین برگزیده