تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۲۰
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۳۸۷۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

چرخش صنعت فولاد به سمت خلق ارزش افزوده بیشتر

‌می‌متالز - توسعه سبد محصولات صنعت فولاد و حرکت به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر علاوه بر تامین نیاز داخل می‌تواند با صادرات بیشتر ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد بر اساس در اختیار داشتن ذخایر غنی از سنگ آهن، منابع گاز و همچنین نیروی انسانی، توسعه را در چشم‌انداز ۱۴۰۴ هدف‌گذاری کرد تا در این چشم‌انداز به تولید ۵۵ میلیون تن شمش فولاد دست پیدا کند. 

امروز در آستانه رسیدن به این افق هر چند با وجود چالش‌های بسیار، صنعت فولاد توانسته ظرفیت تولیدی بسیار خوبی ایجاد کند، اما بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها به دلیل نبود برخی زیرساخت‌ها با چالش جدی همراه شده است.

اما در کنار این موضوع نگاه به بازار‌های جهانی نشان می‌دهد، ذائقه بازار تغییر کرده است و فولاد‌های خاص در کنار ارزش افزوده بیشتر از تقاضای بالاتری برخوردار بوده که باعث شده سبد محصولات تولیدکنندگان فولاد متنوع‌تر و به سمت تولید بیشتری از فولاد‌های خاص بروند.

درواقع صنعت فولاد به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر چرخشی داشته است که می‌تواند علاوه بر تامین نیاز کشور، سودآوری خوبی برای واحد‌های تولیدی به همراه داشته باشد. 

برخی از این محصولات در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند ایمپلنت دندان و یا حتی صنایع نفتی و فضایی که تولید آن‌ها می‌تواند علاوه بر کاهش ارزبری در ادامه با گسترش تولید به مرحله صادرات هم رسیده و ارزآوری به همراه داشته باشد.

اما رسیدن به این نقطه و افزایش سوددهی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدیدی است که باید بستر آن فراهم شود. به عنوان مثال بازگشت صد درصدی ارز حاصل از صادرات، وضع عوارض صادراتی و… می‌تواند تمایل برای سرمایه‌گذاری را تحت الشعاع قرار دهد. درواقع یکی از الزامات توسعه سبد محصولات فولادی، ثبات در قوانین و مقررات و حمایت دولت از تولید است.

بی‌شک این سرمایه‌گذاری منجر به تکمیل زنجیره ارزش در صنعت فولاد می‌شود که ارزش افزوده در این زنجیره را ارتقا داده و می‌تواند برای کشور ارزآوری خوبی داشته باشد و این همان موضوعی است که سوددهی صنعت فولاد و واحد‌های تولیدی را افزایش می‌دهد و می‌تواند زمینه ساز اجرای طرح‌های توسعه‌ای باشد. 

اما در کنار این موضوع، توسعه سبد محصولات تولیدی منجر به حضور در بازار‌های جدید می‌شود. تنوع در محصولات توفیق در بازار‌های صادراتی را به همراه دارد و می‌تواند سهم فولاد را در صادرات کشور افزایش دهد. 

در این میان، توسعه سبد محصولات باعث می‌شود تا دولت نیز بیش از پیش هدف جلوگیری از خام‌فروشی را محقق کند. دولت با وضع عوارض صادراتی در تلاش است تا از خام‌فروشی جلوگیری کرده و مواد اولیه همچون سنگ آهن، کنسانتره و گندله به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود و در نهایت با خلق ارزش جریان نقدینگی در این صنعت افزایش پیدا کند. 

امروز صنعت فولاد بیش از هر زمان دیگری باید به سمت توسعه سبد محصولات خود حرکت کرده تا بتواند سهم خود در بازار‌های صادراتی را حفظ کند.

منبع: تیتر۲۰

عناوین برگزیده