تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۳۹۰۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات خبر داد:

افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات/ برای حمایت از دانش‌بنیان‌های صادرات‌محور بسته‌های ویژه‌‎ داریم

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرد که سرمایه ثبتی صندوق در این دوره ۲۰۰ میلیون یورو افزایش یافت و در حال حاضر به ۲۴۷ میلیون یورو رسیده است.

به گزارش می‌متالز، «سیدامیر برهانی نایینی» مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست خبری در ششمین نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴)، اظهار کرد: اولین برنامه وزارت صمت متحول‌سازی مقاصد صادراتی است. صندوق ضمانت صادرات هم روی همین برنامه وزارتخانه حرکت می‌کند تا مقاصد صادراتی را متنوع کنیم.

وی ادامه داد: یکی از علل برگزاری همزمان اجلاس ایران و آفریقا با ایران اکسپو این بود که تجار آفریقایی از ظرفیت‌های ایران باخبر شوند چراکه صادرات به مقصد آفریقا مورد تاکید است و مقرر شده در این قاره سرمایه‌گذاری ویژه کنیم. صندوق ضمانت صادرات نیز صادرات به آفریقا را پوشش بیمه و ضمانتی می‌کند؛ بنابراین اولین تارگت صادراتی بازگشایی قاره آفریقاست.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، به صادرات دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: بسته ویژه دانش‌بنیان تدوین که به همه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ارائه کردیم. بر اساس این بسته حداقل وثایق برای تضمین دریافت وام در نظر گرفته شده تا با ضمانت صندوق، تسهیلات ارزان قیمت از بانک بگیرند.

وی با بیان اینکه بازاریابی برای دانش‌بنیان‌ها مبحث بعدی است، اضافه کرد: امکان‌سنجی و اعطای ظرفیت‌های تجارت خارجی به شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور بازاریابی در این بسته دیده شده است.

برهانی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: بسته ویژه‌ای هم مختص نمایشگاه داریم؛ به این شکل که در صورت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه و اعلام اینکه قرار است صادرات انجام دهند، اعتبارسنجی خارجی را بدون دریافت هزینه‌ای انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه فردا و پس فردا با اتاق‌های بازرگانی و تجار مالزی و کامرون تفاهم‌نامه تجاری امضا می‌کنیم، یادآور شد: یکی دیگر از تأکیدات دولت بر توسعه صنعت دانش‌بنیان صادرات محور است که امروز در این راستا تفاهم نامه‌ای با صندوق حمایت از صنایع پیشرفته (زیرمجموعه وزارت صمت) با هدف توسعه صادرات در حوزه صنایع پیشرفته امضا می‌کنیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در مورد میزان بیمه نامه صندوق تاکید کرد: کل پوشش بیمه نامه و ضمانت صندوق از ابتدای شروع به کار تا امروز ۲۲ میلیارد یورو بوده است.

وی درباره سرمایه ثبتی صندوق هم اینگونه توضیح داد: سرمایه ثبتی صندوق در این دوره ۲۰۰ میلیون یورو افزایش یافت و در حال حاضر به ۲۴۷ میلیون یورو رسیده است.

برهانی در پاسخ به پرسشی درباره پوشش ریسک‌های تجاری، اظهار کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران ریسک‌های سیاسی که بیمه‌های تجاری تقبل نمی‌کنند، پوشش می‌دهد به طوری که اگر کشوری ایران را تحریم کرد، خسارت تجار را جبران می‌شود و دعاوی بین‌المللی ارائه می‌شود.

وی در ادامه افزود: حتی اگر تجار ما در کشوری سرمایه‌گذاری کنند و کشور مقصد آن صنایع را ملی اعلام کند یا آنکه بحران‌های سیاسی، جنگ‌ها و اختلافات داخلی روی دهد ما از تجار و سرمایه‌گذاران حمایت و خسارات آنها را جبران می‌کنیم به طوریکه در زمان حمله داعش به کشور عراق ریسک‌های سیاسی و تجار بین‌المللی در این کشور پوشش داده و جبران شد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران همچنین گفت: عراق، سوریه و افغانستان مقاصد صادراتی مهمی برای کشورمان به حساب می‌آیند و با وجود اینکه ریسک تجارت بالایی دارند ضمانت‌نامه‌های صادراتی برای آنها صادر و از تجار و سرمایه‌گذاران حمایت می‌شود.

گفتنی است، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از ۲۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور جهان، از روز ۸ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

رویداد‌های مهمی نظیر ایران اکسپو، جدای از معرفی توانمندی‌های صادراتی کشورمان در حوزه‌های مختلف، زمینه‌های قابل‌توجهی را برای ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی ایران و فعالان اقتصادی خارجی که به توانمندی‌های کشورمان نیازمند هستند، ایجاد می‌کند و عملاً به مثابه یک حلقه واسطه جهت پیوند دادن تولیدکنندگان و کارآفرینان ایرانی با آن دسته از کشورها، شرکت‌ها و افرادی عمل می‌کند که به توانمندی‌های کشورمان به شدت نیاز دارند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده