تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۳۹۲۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل یک رسانه بورسی:

«ومعادن» با ۵۰% ان‌ای‌وی معامله می‌شود!

‌می‌متالز - شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تخصصی‌ترین هلدینگ معدنی فلزی بازار بورس بوده که با سرمایه اسمی ۳۰ همتی، در بازار سرمایه تقریبا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است. در دوره ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه نخست در شاخص بازدهی فروش شده است. در دوره ۱۴۰۱، سود خالص ومعادن بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بوده و کادر مدیریتی تا افق ۱۴۰۶، رقمی بالغ بر ۱ میلیارد دلار را تارگت سود قرار داده است.

به گزارش می‌متالز، در انتهای فروردین ۱۴۰۳ بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های شرکت به بیش از ۳۰.۲ هزار میلیارد تومان رسیده؛ تخصیص این منابع به صورت ۶۰% (۱۸.۲ همت) در شرکت‌های بورسی و ۴۰% (۱۲ همت) در واحد‌های غیربورسی بوده است. تمرکز خاصی بر صنعت استخراج کانه‌های فلزی داشته و از مجموع منابع سرمایه‌گذاری شده، ۱۹.۸ هزار میلیارد تومان معادل ۶۶% از کل منابع، در صنعت سرمایه‌گذاری شده است.

در تاریخ نگارش این مقاله (یک شنبه ۰۹ اردیبهشت)، ارزش بازار سبد بورسی شرکت به حوالی ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این یعنی تقریبا ۱۵۶ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده؛ عددی خاص که گویای اثربخشی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری شرکت بوده و به ندرت در هلدینگ‌های بازار دیده می‌شود. با عنایت به دیتای منتشر شده توسط شرکت، در انتهای سشن معاملاتی روز یکشنبه، بدون احتساب ارزش پرتفوی غیربورسی، خالص ارزش دارایی‌های هر سهم برابر با ۶۶۰ تومان بوده و این یعنی قیمت تابلوی سهم تقریبا ۵۰% ارزش ذاتی سهم است. (P/NAV = ۵۰%)

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این غول معدنی، طرح معدن مس جانجا است که با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی در حال اجرا است. پس از بهره‌برداری، سالانه ۳۰۰ میلیون دلار درآمد خواهد داشت. بر طبق اخبار موثق، طی روز‌های گذشته ۶ دستگاه دامپتراک ۱۰۰ تنی وارد معدن شده و در همین هفته نیز ۹ دستگاه دیگر وارد عملیات می‌شود. در سایه این رویداد، میزان استخراج حداقل ۲.۵ برابر خواهد شد و در نتیجه عملیات استخراج با سرعت بیشتری انجام می‌شود. ومعادن بزرگ‌ترین سهامدار این پروژه است؛ بدین صورت که به صورت مستقیم مالک ۲۰% از سهام این پروژه بوده و به صورت غیرمستقیم نیز از طریق شرکت‌های کگهر، کگل، کچاد و تجلی در این پروژه سهیم است.

این غول معدنی به صورت غیر مستقیم از طریق دو زیرمجموعه خود یعنی کنور و تجلی، سهامدار اصلی بزرگ‌ترین پروژه گندله‌سازی غرب کشور یعنی شرکت صبا امید غرب خاورمیانه نیز محسوب می‌شود. این پروژه در سال ۱۴۰۰ استارت خورده و در بخش‌های فوندانسیون و سازه‌های فلزی به ترتیب ۹۵% و ۸۷% پیشرفت فیزیکی داشته است. برآورد شده که این کارخانه ظرف یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

از طریق شرکت‌های کچاد و تجلی، در پروژه آهن و فولاد سرمد ابرکوه نیز سهم بالایی دارد. این شرکت از جمله برترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان میلگرد فولادی در کشور بوده و در حال حاضر هم سه طرح توسعه کارخانه کلاف‌سازی (۴۵۰ هزار تن)، فولادسازی (۶۰۰ هزار تن) و احیا مستقیم (۱.۲۰۰ هزار تن) در درون این شرکت در حال اجرا است.

منبع: سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

عناوین برگزیده