تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۳۹۳۰۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
مواد اولیه داخلی در کنار صادرات؛ عوامل اهرمی در رشد کاشی‌و‏‏‌سرامیکی‏‏‌ها

فزونی محرک‏‏‌های صعودی کاشی‏‏‌سازان

‌می‌متالز - برخلاف بسیاری از صنایع که با افت متغیر‌های بنیادی همراه بوده‏‏‌اند، کاشی‏‏‌سازان طی سال‏‏‌های اخیر به لحاظ درآمد و سودآوری رشد خوبی را تجربه کرده‏‏‌اند. بر این اساس طی سال ۱۴۰۲ تناژ تولید و فروش کاشی‏‏‌سازان با رشد ۳۱ درصدی و ۲۳ درصدی نسبت به متوسط ۱۲سال اخیر همراه بوده است.

فزونی محرک‏‏‌های صعودی کاشی‏‏‌سازان

فزونی محرک‏‏‌های صعودی کاشی‏‏‌سازان

به گزارش می‌متالز، مجموع فروش کاشی‌سازان در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶هزار و ۱۳۰میلیارد تومان بوده که این عدد در قیاس با متوسط ۱۲ساله به میزان ۱۳درصد رشد داشته است. همگام با رشد مقادیر تولید، فروش و درآمد کاشی‏‏‌سازان بورسی، حاشیه سود آن‌ها نیز با شیب ملایمی افزایش یافته است. بر این اساس متوسط حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص این صنعت در سال ۱۴۰۱ و پاییز ۱۴۰۲ به‏‏‌ترتیب ۳۱ درصد و ۲۸درصد بوده که نسبت به متوسط سالانه و فصلی ۱۱درصد افزایش را تجربه کرده است.

فروش و سود دلاری کاشی‌سازان در بازه فصلی و سالانه با افزایش خوبی همراه بوده است. بر مبنای دلار نیما درآمد فروش این صنعت طی سال ۱۴۰۲ با رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده که این عدد ۱۱ درصد از متوسط سالانه بیشتر است. به لحاظ سودآوری، میانگین سود دلاری کاشی‌سازان در پاییز ۱۲ میلیون و ۸۵۲ هزار دلار به ثبت رسیده که در قیاس با متوسط فصلی ۲۱ درصد جهش یافته است. فراوانی مواداولیه‌ای همچون خاک و لعاب کاشی‌سازان در کشور و عدم وابستگی آن‌ها به واردات مواد اولیه موجب شده است تا این صنعت به لحاظ هزینه تامین ماده اولیه با چالش مواجه نباشد و بتواند مقادیر تولید و فروش خود را افزایش دهد. از طرفی قیمت گذاری محصولات این صنعت توسط هیات‌مدیره صورت می‌گیرد که این موضوع بهبود وضعیت کاشی‌سازان نسبت به صنایعی را که قیمت گذاری دولتی دارند به دنبال داشته است. از طرفی صادرات کاشی‌سازان با توجه به داخلی بودن مواد اولیه همواره موجب بهبود چشمگیر در وضعیت سود و درآمد آن‌ها شده و یکی از دلایل عمده افزایش دلاری متغیر‌های این صنعت به بحث رونق صادرات بازمی گردد.

فزونی مقادیر فروش بر مقادیر تولید

مجموع تولیدات کاشی‌سازان طی ۱۳ سال اخیر با متوسط رشد ۳ درصدی در هر سال همراه بوده است. اوج رشد تولید کاشی‌سازان در سال ۱۴۰۲ رقم خورده که مجموع تولیدات این صنعت ۳۹ میلیون و ۱۷۰ هزار مترمربع به ثبت رسیده و مجموعا افزایش ۱۸ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده است. تناژ تولیدی این صنعت در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۷ درصدی ۳۳ میلیون و ۳۱۲ هزار مترمربع بود، اما در این سال تناژ فروش کاشی‌سازان بیش از ۴۴ میلیون مترمربع بود که نشان می‌دهد علت کاهش تولید کاشی وسرامیکی‌ها در سال گذشته به بحث موجودی انبار آن‌ها بازمی گردد که باعث شد کاشی‌سازان عمدتا از ذخایر انبار خود فروش انجام دهند. در سال ۱۴۰۲ نیز تناژ مقدار فروش کاشی‌سازان از تناژ تولید آن‌ها بیشتر بوده است. بر این اساس مجموع مقدار فروش این صنعت ۳۹ میلیون و ۶۳۳ هزار تن به ثبت رسیده که این عدد بیش از ۴۵۰ هزار تن از تناژ تولیدی بیشتر بوده است. همه این موارد نشان می‌دهد که در یکی دوسال اخیر میزان تقاضا برای محصولات کاشی‌سازان به حدی افزایش یافته که نه‌تن‌ها تمام ظرفیت تولید این صنعت به فروش رسیده، بلکه تمام ذخایر انبار کاشی‌سازان نیز در بازار عرضه شده است. بررسی مقادیر تولید کاشی وسرامیک سازان بورسی در مقیاس فصلی نشان می‌دهد که این شاخص با رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده و به ۹ میلیون و ۲۰۲ هزار مترمربع رسیده است. به لحاظ مقداری هم طی زمستان ۱۴۰۲ به میزان ۴۰۰ هزار مترمربع از مقادیر تولید بیشتر بوده است. با این حال به دلیل تناژ مقدار فروش بالای زمستان ۱۴۰۱، در زمستان ۱۴۰۲ به لحاظ درصدی افت بیش از ۵۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه تجربه کرده است. با این حال در بازه ماهانه طی دوازدهمین ماه از ۱۴۰۲ مقادیر تولید و فروش کاشی‌سازان با افت همراه بوده است. بر این اساس مجموع مقدار تولید و فروش این صنعت در اسفند ۱۴۰۲ به ترتیب با کاهش یک درصدی و ۱۳ درصدی همراه بوده است. از میان ۹ شرکت فعال در حوزه کاشی وسرامیک، شرکت «کارام» بهترین عملکرد را به لحاظ افزایش تناژ مقادیر تولید و فروش از خود به نمایش گذاشته است. بر این اساس شرکت یادشده موفق شده است مقدار تولید و فروش خود را طی سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۲۹۸ درصد و ۳۵۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش دهد و به میانگین ۱۳۵ هزار مترمربع برساند.

عملکرد درخشان «کارام» در جهش درآمد

مجموع درآمد کسب‌شده کاشی‌سازان در بازه سالانه طی ۱۳ سال اخیر به‌طور متوسط در هر سال ۳۶ درصد افزایش یافته است. اوج افزایش درآمد این صنعت در سال ۹۹ رقم خورده است که در این سال کاشی‌سازان با جهش ۹۸ درصدی فروش همراه بوده اند. مجموع درآمد تحصیل‌شده کاشی‌سازان در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان بوده که این عدد در قیاس با سال قبل رشد ۴۹ درصدی داشته و ۱۳ درصد از متوسط سالانه بیشتر بوده است. در مقیاس فصلی طی زمستان ۱۴۰۲، مجموع فروش کاشی‌سازان یک‌هزار و ۶۹۳ میلیارد تومان به ثبت رسیده که این عدد در قیاس با زمستان سال قبل رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرده است. در مقیاس ماهانه طی دوازدهمین ماه از سال ۱۴۰۲ فروش کاشی‌سازان ۵۶۰ میلیارد بوده که این میزان فروش نسبت به اسفند سال قبل رشد ۱۱ درصدی داشته است. در خلال شرکت‌های کاشی ساز بورسی، «کارام» چه در بازه ماهانه و چه در بازه سالانه بهترین عملکرد را به لحاظ رشد درآمد فروش تجربه کرده است. بر این اساس شرکت یادشده طی سال ۱۴۰۲ تحت تاثیر رشد مقادیر تولید و فروش موفق به ثبت درآمد ۶۳ میلیارد تومانی شده که این عدد در مقایسه با سال قبل ۱۶۲ درصد جهش یافته است.

پیشتازی «کصدف» در رشد متغیر‌های سودآوری

متوسط حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص کاشی‌سازان در ۱۲ سال اخیر به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۱۴ درصد بوده است. سه حاشیه سود نام‌برده طی سال‌های اخیر همواره روند افزایشی داشته است. طی سال ۹۹ متوسط سه حاشیه سود کاشی‌سازان ۳۵ درصد بوده که اوج سودآوری در این صنعت رقم خورده است. در سال ۱۴۰۱ متوسط حاشیه سود کاشی‌سازان ۳۱ درصد بوده که ۱۱ درصد از متوسط سالانه بیشتر بوده است. از آنجا که تا لحظه نگارش این گزارش، گزارش‌های سالانه و زمستان کاشی‌سازان منتشر نشده است، به جهت ارزیابی وضعیت سودآوری سال ۱۴۰۲ گزارش‌های سه فصل آغازین آن را بررسی می‌کنیم. بر این اساس متوسط حاشیه سود ۱۳ فصل اخیر کاشی‌سازان ۳۱ درصد بوده است که از بهار تا پاییز ۱۴۰۲ شرکت‌های کاشی‌ساز توانستند متوسط سودآوری خود را حفظ کنند و میانگین حاشیه سود ۳۰ درصدی را به ثبت برسانند. از میان ۹ شرکت فعال در صنعت کاشی و سرامیک، «کصدف» بهترین عملکرد را به لحاظ سودآوری در مقیاس فصلی و سالانه به ثبت رسانده است. بر این اساس شرکت یادشده طی سال ۱۴۰۱ و پاییز ۱۴۰۲ با ثبت میانگین حاشیه سود ۳۶ و ۴۳ درصدی توانسته است گوی سبقت سودآوری را از دیگر کاشی‌سازان بورسی برباید.

موج افزایش درآمد و سود دلاری کاشی‌سازان

با توجه به وجود تورم، رشد متغیر‌های درآمد و سودآوری ریالی یک صنعت نمی‌تواند به‌تن‌هایی نشانه رشد حقیقی باشد، چرا که در کشور تورمی حداقل رشد سود و درآمد یک شرکت باید به میزان متوسط تورم سالانه باشد. بر همین اساس بر مبنای دلار نیما درآمد و سودآوری صنعت کاشی و سرامیک مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در ۱۳ سال اخیر متوسط درآمد فروش دلاری کاشی‌سازان ۱۲۱ میلیون و ۱۳۷ هزار دلار بوده و در هر سال رشد ۲ درصدی در مجموع درآمد دلاری رقم خورده است. روند سالانه فروش همواره افزایشی بوده و در سال ۱۴۰۲ با ثبت فروش ۱۷۲ میلیون و ۴۲۱ هزار دلاری رشد ۱۳ درصدی در درآمد این صنعت رقم خورده است که ۱۱ درصد از متوسط سالانه بیشتر است. همان‌طور که در بخش فروش ریالی «کارام» عملکرد بهتری نسبت به کاشی‌سازان داشت، به لحاظ فروش دلاری نیز عملکرد «کارام» با ثبت درآمد یک‌میلیون و ۶۴۹ هزار دلار و رشد ۸۶ درصدی طی سال ۱۴۰۲ در قیاس با دیگر کاشی‌سازان بهتر بوده است.

واکاوی سود دلاری صنعت کاشی‌ و سرامیک نشان می‌دهد که در دوره‌های اخیر با افزایش همراه بوده است. بر این اساس سود ناخالص، عملیاتی و خالص این صنعت به‌طور متوسط در ۱۲ سال اخیر ۲۳ میلیون و ۸۱۰ هزار دلار بوده که روند این سود همواره با افزایش همراه بوده است. در سال ۱۴۰۱ وضعیت سودآوری دلاری کاشی‌سازان بهبود یافته و در این سال به‌طور میانگین ۵۲ میلیون و ۴۸۵ هزار دلار سود توسط این صنعت به ثبت رسیده که این عدد ۳۷ درصد از متوسط سالانه و سال ۱۴۰۰ بیشتر بوده است. در مقیاس فصلی متوسط سود دلاری کاشی‌سازان طی ۱۳ فصل اخیر ۱۰ میلیون و ۵۸۹ هزار دلار بوده که در این مقیاس نیز همواره روند افزایشی به ثبت رسیده است. بر این اساس طی پاییز ۱۴۰۲ میانگین سود دلاری این صنعت ۱۲ میلیون و ۸۵۲ هزار دلار بوده که این عدد در قیاس با متوسط سالانه ۲۱ درصد جهش یافته است. با این حال سود دلاری پاییز این صنعت نسبت به پاییز سال قبل با افت ۱۴ درصدی همراه بوده و عملکرد ضعیف تری را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. در میان ۹ شرکت کاشی وسرامیک بورسی، «کصدف» به لحاظ سود دلاری عملکرد بهتری داشته است. بر این اساس در فصل پاییز ۱۴۰۲ متوسط سود ناخالص، عملیاتی و خالص شرکت یادشده ۵۷۱ هزار دلار بوده که نسبت به پاییز سال قبل با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده است. 

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده