تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۳۹۳۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قیمت بیت‌کوین در کف ۱۰روزه قرار گرفت

حرکت سینوسی طلای جهانی

‌می‌متالز - نزول رمز دارایی برتر کریپتو به کف ۱۰روزه خود واکنش‌های متعددی را به همراه داشت و کارشناسان را به برآورد‌های قیمتی جدید وادار کرد. البته سایر دارایی‌های بازار نیز روند مطلوبی را در هفته معاملاتی جدید آغاز نکردند. از جمله این دارایی‌ها می‌توان به رفتار سینوسی طلا جهانی اشاره کرد. البته ناگفته نماند که نوسان بازار‌های مذکور را باید ناشی از حرکت شاخص ارزی دانست.

حرکت سینوسی طلای جهانی

به گزارش می‌متالز، یافته‌ها در سال‌های اخیر حاکی از آن است که نوسان بازار‌های جهانی از ابهام در سیاست‌های کلان و اثر گذار آن بر شاخص دلار حاصل شده است. اکنون نیز با تداوم روند نزولی رمز ارز‌ها و نوسان فلز زرد با بازگشایی بازار‌ها در روز دوشنبه، باید برخی از متغیر‌های اثرگذار بر این روند را آنالیز کرد. شواهد گویای آن است که بحث داغ روز‌های اخیر به تورم چسبنده آمریکا و واکنش احتمالی پاول به این موضوع اختصاص یافت است. البته برخی از آنها از گزارش جدید وزارت کار که در هفته آتی منتشر خواهد شد، غافل نشدند و تاکید کردند که این ارقام می‌تواند نقش چشمگیری در تصمیم پاول ایفا کند. در این‌باره تحلیل‌های متعددی وجود دارد.

عده‌ای از این تحلیلگران معتقدند که نوسان تورم در سطح ۳ درصدی این امید را تقویت می‌کند که با پافشاری بر نرخ بهره در سطوح سابق، اما به مدت زمان طولانی‌تر این چالش را حل و فصل خواهد کرد. بی‌شک این دیدگاه مخالفانی نیز به همراه خواهد داشت که ادعا می‌کنند چسبندگی تورم موضوعی است که راه چاره آن تنها اتخاذ دوباره سیاست‌های انقباضی است. اما اتخاذ دوباره این سیاست‌ها نیازمند پیش‌زمینه‌هایی است که تجزیه و تحلیل گزارش‌های اقتصادی آمریکا در حال حاضر آن را ندارد. بر این اساس ابهام در سیاست‌های پولی و تردید در کاهش نرخ بهره به رفتار سینوسی بازار‌ها منجر شده است. برای درک بهتر این مساله باید به واکنش شاخص ارزی و همچنین واکنش طلا و رمزارز‌ها نگاهی انداخت.

دلار جهانی در ساعات پایانی بازار‌ها در روز جمعه در کانال ۱۰۶ واحدی بسته شد؛ اما به محض بازگشایی بازار‌ها در روز گذشته شیب منفی به خود گرفت و به میانه کانال ۱۰۵ واحدی رسید. در این بین فلز درخشان نیز که با کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک به مسیر نزولی هدایت شده بود با نوسان این شاخص به نوسان پرداخت در ساعت ۱۷ روز دوشنبه به وقت تهران رقمی معادل ۲۳۳۱ دلار در حال معامله بود. علاوه بر بازار طلا، دارایی‌های کریپتو نیز از جمله بیت‌کوین با نوسان همراه شدند. به این ترتیب بیت‌کوین که پس از هاوینگ در انتظار روند نزولی بود، با نوسان این شاخص به پایین‌ترین سطح خود در ۱۰ روز اخیر رسید و در ساعت مذکور شاهد رقمی معادل ۶۲ هزار و ۱۸۱ دلار بود. به نظر می‌رسد که مسیر پر چالش بازار‌ها تا انتشار گزارش شغلی آمریکا و نشست جرمی پاول در روز‌های آتی ادامه یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده