تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۳۹۷۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز:

از معادن موجود در روستا‌ها خدمات و عوارضی عاید روستاییان نمی‌شود

‌می‌متالز - عضو شورای اسلامی شهرستان شیراز از بخش مرکزی می‌گوید دهستان‌های این بخش اگرچه در نزدیکی مرکز استان قرار دارند، اما با مشکلاتی روبرو هستند.

به گزارش می‌متالز، علی اصغر زارعی ابتدا به اقدامات انجام شده در این بخش پرداخت و گفت: روکش آسفالت جاده قره باغ بعد از ۳۰ سال، روکش آسفالت جاده کفترک بعد از ۲۰ سال، بهسازی و آسفالت بخش از معابر روستایی که به دلیل اتمام سهمیه قیر سال گذشته نیمه‌تمام مانده و منتظر سهمیه قیر جدید هستیم، راه‌اندازی خط اتوبوس مسیر کرونی، راه‌اندازی خط اتوبوس جاده نیروگاه به ۸ روستای شرق دهستان قره باغ از جمله کوشک بیدک و ظفرآباد، تکمیل ساخت درمانگاه بهاران، کفترک و کیان آباد، نوسازی برخی مدارس و کلنگ زنی مدارس جدید، اجرای چمن مصنوعی روستای گردخون و دولت آباد، کلنگ‌زنی ۶ چمن مصنوعی در نقاط مختلف، از جمله اقداماتی است که انجام شده است و روند تکمیل ساخت سالن ورزشی سلطان آباد، کوشک بیدک و دهنو نیز به دلیل برگزار نشدن مناقصه در سال گذشته، امسال پیگیری خواهد شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز در ادامه به بیان مشکلات و کمبود‌های منطقه پرداخت و گفت: اگر مطالبات مردم منطقه را به ۳ دسته ملی، استانی و شهرستانی تقسیم کنیم، باید بگوییم در عرصه مطالبات ملی، حل مشکل ثبت اسناد اکثر روستا‌ها در بخش مرکزی که در اداره اوقاف شهرستان حل نشده است، باید به‌صورت کشوری حل شود.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی ما در بحث مسکن روستاهاست. 

از معادن موجود در روستا‌ها خدمات و عوارضی عاید روستاییان نمی‌شود

زارعی در خصوص مطالبات استانی بخش مرکزی نیز گفت: تسریع در انتقال آب از خلیج فارس به استان، رفع مشکل ریلی و راه‌های استان که می‌تواند موجب ایجاد اشتغال شود، از مهمترین مطالبات استانی ما محسوب می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهرستان شیراز از بخش مرکزی همچنین خواستار پرداخت شدن سهم دهیاری‌ها از عوارض و انتقال املاک و معادن شد و گفت: معادن در روستا‌ها قرار گرفته است، اما هیچگونه خدمات و عوارضی عاید روستا‌ها نمی‌شود.

لزوم افزایش حقوق دهیاران یکی دیگر از مسائلی بود که زارعی به آن اشاره کرد و گفت: کارمند دولت در ساعات مشخصی از روز فعالیت می‌کند، ایام تعطیل هم تعطیل است و حقوق خود را دریافت می‌کند، اما دهیار خارج از ساعات اداری هم مراجعه کننده دارد، روز‌های تعطیل هم مراجعه کننده دارد، اما حقوقش اداره کاری محاسبه می‌شود.

از معادن موجود در روستا‌ها خدمات و عوارضی عاید روستاییان نمی‌شود

وی همچنین خواستار حق بیمه و سنوات برای اعضای شورا‌های روستا شد و گفت: شورا‌های شهر، حق جلسه می‌گیرند، اما روستا‌ها همین را هم ندارند و حداقل خواسته آن‌ها این است که بیمه و سنوات برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

عضو شورای اسلامی شهرستان شیراز در ادامه به مشکلی در خصوص طرح هادی پرداخت و گفت: وقتی می‌خواهند طرح هادی را توسعه و گسترش دهند، متاسفانه از شورای اسلامی و دهیار روستا که متولی امور اجرایی روستا هستند و در خود روستا سکونت دارند، هیچ نظر کارشناسی نمی‌خواهند و همین باعث بروز مشکلاتی از جمله جانمایی نادرست فضا‌های سبز و مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی می‌شود.

به اعتقاد زارعی، سن بازنشستگی ۶۵ سال برای روستاییان بسیار زیاد است. او در این باره گفت: می‌گویند کار در معدن سخت است، اما دوست دارم یک معدنکار عزیز بیاید یک صبح تا عصر در زمین کشاورزی کار کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز به لزوم تعریف ردیف بودجه برای شورای اسلامی بخش‌ها اشاره کرد و گفت: اگر شورای اسلامی بخش و شهرستان را در قانون دیده‌ایم، باید یک بودجه و اعتباراتی هم برای آن‌ها لحاظ کنیم. اما این اتفاق نیفتاده است. در قانون آمده است که درصدی از طرف شهرداری‌ها به شورای شهرستان تعلق می‌گیرد، اما برخی شهرداری‌ها آن را پرداخت می‌کنند و برخی پرداخت نمی‌کنند که این مساله مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی خواستار کاهش جریمه و خط انشعاب آب روستا‌ها نیز شد و افزود: برای هر خط انشعاب آب روستایی، ۲۷ تا ۳۰ میلیون تومان دریافت می‌شود که مبلغ بسیار زیادی است و از توان اکثریت روستاییان خارج است.

نواقص جاده‌ای بخش مرکزی، یکی دیگر از مسائلی بود که زارعی درباره آن گفت: جاده گردنه کیان‌آباد و گردنه همایجان، هرچه زودتر باید تعریض شود. در این گردنه‌ها تا کنون حوادث زیادی رخ داده و متاسفانه برخی از همشهریان را در آن‌ها از دست داده‌ایم. با توجه به مهاجرت‌هایی که از شهر به این روستا‌ها شاهد هستیم، روستا‌هایی مثل شاپورجان و کیان‌آباد، جمعیت زیادی را در خود جای داده‌اند و همین باعث ایجاد ترافیک شدید و افزایش حوادث در یک جاده ۶ متری شده است. در صورت بروز حادثه، حتی رسیدن آمبولانس به محل نیز با مشقت زیادی همراه است.

از معادن موجود در روستا‌ها خدمات و عوارضی عاید روستاییان نمی‌شود

بخش مرکزی شیراز دارای ۵ دهستان قره باغ، بیدزرد، داریون، دراک و کفترک است. این بخش شامل ۵۴ روستا و تیره عشایری هم می‌شود که در حریم کلان‌شهر شیراز قرار گرفته‌اند.

حدود ۴۲۰ هزار نفر جمعیت در بخش مرکزی شیراز زندگی می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده