تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۳۹۹۱۸
سرویس خبر : انرژی

تا دو سال آینده صادرات تجهیزات صنعت نفت ۱۰ برابر می‌شود

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: قریب به ۷۱۰ میلیون یورو صادرات تجهیزات صنعت نفت داریم، اما ظرفیت در این حوزه و آنچه به عنوان هدف قرار داده‌ایم ۱۰ برابر این عدد و معادل ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو است که امیدواریم طی یک تا دو سال آینده محقق شود.

به گزارش می‌متالز، «احسان ثقفی» امروز در نشستی خبری در خصوص وضعیت صادرات تجهیزات صنعت نفت، اظهار کرد: توسعه بازار در حوزه فرامرزی را از سال گذشته به طور جدی دنبال کردیم و با توجه به اینکه پروژه جدیدی در داخل کشور کلید نخورده می‌بایست بازار را در خارج از کشور دنبال کنیم.

وی افزود: به کشور‌های همسایه چه کشور‌های عربی و چه کشور‌های حوزه شمالی کشور و همچنین آمریکای جنوبی صادرات تجهیزات صنعت نفت را داریم، اما ابتدای کار هستیم و آنچه در حوزه صادرات در این موزه رخ داده تنها ۱۰ درصد ظرفیت است.

ثقفی با بیان اینکه مطالعات پژوهشی را در حوزه توسعه صادرات داشتیم که در نمایشگاه پیش‌رو از آن رونمایی خواهیم کرد.

به گفته وی رقم تعیین شده برای توسعه صادرات رویا نیست و بر اساس دیتا‌های موجود این عدد تعریف شده است چرا که سازندگان تجهیزات صنعت نفت این توانایی را دارند، اما لازم است زیرساخت‌های این موضوع توسط دولت‌مردان فراهم شود.

ثقفی با بیان اینکه در ۲.۵ سال گذشته همکاری ما با دولت سیزدهم بیشتر شده و دولت برای حل مشکل‌ها و چالش‌های شرکت‌های خصوصی تا حد توان همراهی کرده، اما انتظار ما بیشتر است، اظهار کرد: در حوزه دانش‌بنیان‌ها اقدامات خوبی در بخش خودکفایی و خوداتکایی رقم خورده به طوری که توانستیم نیاز‌ها را تأمین کنیم، گفت: برای ورود به بازار جهانی، منابع ارزی باید تأمین شود و درباره تخصیص ارز، شرکت‌های صادرات‌محور در اولویت قرار بگیرند.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت افزود: با وجود تنگنا‌های ارزی و تأمین سخت کالا از خارج کشور، اقبال به ساخت داخل و شرکت‌های داخلی زیاد است، اما قیمت ارز تنها پاشنه آشیل ما است.

وی با اشاره به برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گفت: در این نمایشگاه از پروژه پژوهشی-کاربردی برای توسعه صادرات، شبکه آزمایشی استصنا و پلتفرم صنعت نفت، نیرو و معدن رونمایی می‌شود و شرکت مدیریت زنجیره آرمان با محوریت صادرات آغاز به کار می‌کند.

ثقفی با بیان اینکه این نمایشگاه پربهره‌ترین نمایشگاه کشور است و امیدوارم بخش خصوصی در این نمایشگاه ویژه‌تر دیده شود، گفت: از نظر کیفیت، ۹۰ درصد تجهیزات داخلی استاندارد‌های بین‌المللی را دارند، همچنین هم‌اکنون قابلیت بهره‌برداری از تجهیزات ساخت داخل در دیگر کشور‌ها وجود دارد، اما به‌ دلیل تحریم‌ها تجهیزات ما با برند‌های کشور‌های دیگر صادر می‌شود.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ۸۵ درصد از فناوری ساخت تجهیزات دست یافته‌ایم و ۷۵ درصد از تجهیزات ما به بهره‌برداری رسیده است، دستیابی به ۹۵ درصد فناوری ساخت نیز دور از دسترس نیست.

همچنین در این نشست ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت با بیان اینکه در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به‌منظور تأمین نیاز‌های کشور کار‌های مطلوبی انجام شده است، گفت: بیش از ۸۰ درصد تجهیزات این حوزه داخلی‌سازی شده و به دیگر کشور‌ها متکی نیست.

وی با بیان اینکه کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و تحویل به موقع، چهار نکته کلیدی در تجهیزات و خدمات داخلی است که باید رعایت شود، اظهار کرد: تخصیص ارز در کشور باید مدیریت شود و مبنای تخصیص آن برنامه و قرارداد‌های تولیدکنندگان باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده