تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۳۰
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۴۰۳۶۶
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل مطرح کرد:

برنامه عرضه بیش از ۲۴ محصول متنوع پالایشگاه غیربورسی در بورس کالا

‌می‌متالز - مدیرعامل پالایشگاه آبادان از عرضه بیش از ۲۴ محصول متنوع در بورس و سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد یورویی در گام دوم بخش ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «حکیم قیم» در حاشیه نخستین روز نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، اعلام کرد: حجم ظرفیت پالایشگاه ۵۲۰ هزار بشکه است درحالی که ساخت پالایشگاه جدید ۱۲۰ هزار بشکه‌ای به چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و چندین سال زمان نیاز دارد.

با توجه به اینکه سال گذشته استفاده از نفت‌ و گاز در نیروگاه‌ها جایگزین استفاده از مازوت شد، پالایشگاه ۲ از ۳ میلیارد لیتر نفت‌ و گاز را مازاد بر نیاز تولید کرد که نقشی بسزایی در رفع ناترازی داشت و از خروج چند میلیارد دلار ارز جلوگیری شد.

تولید روزانه بنزین در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸.۸ میلیون لیتر بود که در سال ۱۴۰۱ به ۱۱ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ به حداقل ۱۵ میلیون لیتر رسید و ناترازی بنزین به حداقل رسید. استفاده حداکثری از امکانات و افزایش ظرفیت تولید سبب شد سود پالایشگاه نیز به مرور افزایش یابد. شرکت سال ۹۸ معادل ۹۴۰ میلیون دلار زیان داشت و در سال ۹۹ به ۱۶ میلیون دلار سوددهی رسید. سال ۱۴۰۰ به سود ۴۲۵ میلیون دلاری معادل ۱۰.۵ هزار میلیارد تومانی و سال ۱۴۰۲ نیز به سود ۱۲ هزار میلیارد تومانی دست یافت.

افزایش تنوع محصولات پالایشی از دیگر دستاورد‌ها بود. سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۱ محصول در بورس کالا عرضه می‌شد، اما امروز بیش از ۲۴ محصول در بورس عرضه می‌شود.

با نوسازی اسکله‌های قدیمی برای نخستین بار در تاریخ ۱۱۰ ساله پالایشگاه، صادرات دریایی گاز مایع آغاز شد و از شهریور سال گذشته به طور میانگین، ماهانه یک محموله هزار تنی گاز مایع از دریا صادر می‌شود. از دی سال گذشته مجوز صادرات زمینی نیز دریافت شد و از محل صادرات گاز مایع ماهانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار درآمد به دست می‌آید.

از محل فروش محصولات مازاد بر سهمیه مصوب پالایشگاه (بیش از ۴۳۰ هزار بشکه) مجوز داده شد تا سقف ۴۷۰ میلیون یورو برای بخش دوم استفاده شود؛ بنابراین از محل فروش محصولات مازاد پالایشگاه منابع بخش دوم آغاز شد. امید می‌رود حداکثر تا ۲ ماه آینده، عملیات اجرایی این طرح بزرگ به ارزش ۲ میلیارد یورو آغاز شود.

با راه‌اندازی واحد هیدروکراکر تا ۲ ماه آینده و افزایش ۴ میلیون لیتری ظرفیت تولید گازوئیل در پالایشگاه، ناترازی این بخش به طور کامل رفع خواهد شد. با افزایش ۴ میلیون لیتری تولید بنزین در سال ۱۴۰۲ و با طرح‌های ابتکاری در سال جاری ۲ میلیون لیتر دیگر به تولید اضافه شده و تولید روزانه بنزین به ۱۷ میلیون لیتر می‌رسد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده