تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۴۱۱۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مروری بر مهم‌ترین رویداد‌های تالار نقره‌ای

یک هفته با بورس کالا

‌می‌متالز - در هفته گذشته رویداد‌های مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به"پوست اندازی بازار مالی و مشتقه بورس کالا در راه است"، "عرضه ۷۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا" و "پذیرش‌های جدید بورس کالا" اشاره کرد.

پوست اندازی بازار مالی و مشتقه بورس کالا در راه است

به گزارش می‌متالز، مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران در خصوص برنامه‌های این بورس برای توسعه ابزار‌های مشتقه و مالی در سال ۱۴۰۳ گفت: با توجه به ابلاغ قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها توسط مجلس شورای اسلامی، اقدامات توسعه‌ای مختلفی در دستور کار بورس کالای ایران قرار دارد.

رحمان آراسته افزود: در همین راستا صندوق‌های چند کالایی بر روی تمامی محصولات در صنایع مختلف کشور راه اندازی خواهد شد. راه اندازی این صندوق‌ها نه تنها به تامین مالی تولید کمک خواهد کرد بلکه از جذب نقدینگی سرگردان به بخش‎های غیر مولد جلوگیری می‌کند و به عبارت ساده‌تر از این مسیر، آحاد مردم در رشد و جهش تولید مشارکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: همچنین به منظور پوشش ریسک دارندگان واحد‌های صندوق‌های چند کالایی، قرارداد‌های آتی و اختیار معامله بر روی تمامی صندوق‌های چند کالایی راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه امکان فعالیت کد‌های سبدگردانی در قرارداد‌های مشتقه به زودی فراهم می‌شود، اظهار کرد: به محض ابلاغ مجوز‌های لازم از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان فعالیت کد‌های معاملاتی سبد با شرایطی که متعاقبا اعلام می‌شود در بازار مشتقه بورس کالا وجود خواهد داشت. علاوه بر اقدامات ذکر شده در آینده‎ای نزدیک از ابزار‌های جدید مشتقه بر روی برخی از دارایی‎های پایه مطابق با استاندارد‌های جهانی رونمایی خواهد شد.

وی یادآور شد: هدف بورس کالای ایران در سال جاری تامین مالی ۳۰ همتی از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد و اوراق خرید دین کالایی خواهد بود.

عرضه ۷۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا

تالار خودرو بورس کالا یکشنبه هفته آینده (۳۰ اردیبهشت) میزبان عرضه ۷۰ دستگاه کامیونت فورس متعلق به شرکت بهمن دیزل است.

جبه این ترتیب کامیونت فورس (FORCE) کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری به قیمت پایه یک میلیارد و ۷۱۹ میلیون تومان و درصد پیش پرداخت ۱۰ درصد در روز ۳۰ اردیبهشت ماه عرضه می‌شود.

نگاهی به پذیرش‌های جدید بورس کالا

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران با صدور ۱۱ اطلاعیه جداگانه از پذیرش‌های جدید برای عرضه در بازار اصلی و فرعی خبر داد.

براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، پذیرش کالا‌ها و محصولات یاد شده پس از بررسی مدارک و مستندات در چهارصد و سیزدهمین جلسه کمیته عرضه در ۱۸ اردیبهشت به تصویب رسید.

به این ترتیب میلگرد فولادی، شمش فولادی، شمش روی، ورق گرم فولادی و دواتیل هگزانول ۷ شرکت در بازار اصلی وهمچنین ژئو ممبران، پودر آب پنیر، روغن سنگین پایه قطرانی و بنتونیت متعلق به ۴ شرکت در بازار فرعی پذیرش شدند.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده