تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۰۲
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۴۱۱۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت خبر داد؛

آخرین توافق نمایندگان صنف طلا و جواهر کشور با وزارت صمت

‌می‌متالز - در نشست کمیسیون ملی صنف طلای کشور با مسوولان وزارت صمت، در مورد پنجره واحد ثبت اطلاعات در سامانه‌ها، رفع الزام ثبت موجودی اولیه طلا به جز واردات، صادرات و تولید طلای خام و رفع الزام ثبت آنی اطلاعات، توافق شد.

به گزارش می‌متالز، «علیرضا شاه‌میرزایی» معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، در این جلسه گفت: درخواست می‌کنیم که اطلاع‌رسانی الزامات قانونی صنف طلا به وزارت صمت سپرده شود، زیرا مسائل نحوه ثبت در سامانه و مسائل صنفی بسیار تخصصی و ممکن است افراد دیگر در نحوه بیان دچار اشتباه شوند.

در این نشست که روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در اتاق اصناف ایران برگزار شد، رئیس اتاق و اعضای کمیسیون ملی صنف طلای کشور نیز اعلام کردند که اگر اطلاعیه‌ها و ابلاغ‌ها توسط وزارت صمت اعلام شود، بسیاری از سوء تفاهمات رفع می‌شود چراکه دستگاه تخصصی حوزه اصناف، وزارت صمت است.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، در ادامه با اشاره به توافقات صورت گرفته با ستاد مبارزه با قاچاق در این خصوص اظهار کرد: دوشنبه هفته گذشته، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق اعلام کرد که ثبت موجودی برای همه رسته‌ها لازم است ولی روز سه‌شنبه، جلسه کمیسیون اصناف طلا با معاون ستاد مذکور برگزار و توافق شد که ثبت موجودی فقط در زمان ورود و خروج به/از کشور و تولید طلای خام شامل معدن و شمش انجام شود.

وی اضافه کرد: مابقی رسته‌ها شامل طلافروشان، کارگاه‌های ساخت مصنوعات، آبشده فروش‌ها و کیفی‌ها نیاز به ثبت موجودی ندارند، لذا خود سخنگوی ستاد این مسأله را فوری بیان کرد که از ایشان تشکر می‌کنیم.

شاه‌میرزایی با تاکید بر اینکه جلسات با تشکل‌های صنفی و شنیدن سخن آنان جزو وظایف روزمره مدیران صمت است، یادآور شد: قطعا روال عملکرد با گفتمان اصلاح و بهبود می‌یابد و به این موضوع افتخار می‌کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه دستور رئیس محترم جمهور، شنیدن حرف تشکل‌ها است، تصریح کرد: برخی رسانه‌ها مغرضانه به‌دنبال ایجاد شکاف بین اصناف و دولت هستند، درحالیکه روابط بسیار نزدیکی بین ما وجود دارد و دائما در حال اصلاح رویه‌ها و سامانه‌ها هستیم و به‌هیچ‌وجه عقب‌نشینی از اجرای قوانین نشده است.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان اینکه در اعتراضات اصناف طلا، هیچ مساله غیرصنفی مشاهده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مسائل اصناف طلا کاملا فنی است و بار‌ها تاکید کرده‌اند مشکلی با پرداخت مالیات و ثبت اطلاعات ندارند و در شیوه اجرا مشکلات و ابهاماتی دارند که این مساله به حق است.

وی با اشاره به اینکه ثبت اطلاعات در سامانه مودیان مالیاتی از دی‌ماه شروع شده و سه ماه نیز برای اتصال دو سامانه مودیان و جامع تجارت در نظر گرفته شده بود، تاکید کرد: نیاز به ثبت اطلاعات فوری در سامانه مودیان نبوده و لذا همین آمار ده درصدی نیز آمار خوبی است

شاه‌میرزایی با اشاره به سوء تفاهمات در مورد مالیات عایدی بر سرمایه، تاکید کرد: نه تنها اصناف طلا مشمول مالیات عایدی سرمایه نشده‌اند بلکه در مصوبه اخیر مجلس مقرر شده است که اگر مردم نیز طلای خود را به واحد صنفی دارای مجوز و متصل به سامانه بفروشند، هر زمان و با هر قیمتی باشد از مالیات عایدی سرمایه معاف است.

وی با بیان اینکه نیازی به ثبت آنی معاملات در سامانه نیست، در خصوص ثبت هم‌زمان معاملات در سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت، اینگونه توضیح داد: با راه‌اندازی پنجره واحد به کمک نرم‌افزار‌های نصب شده در واحد‌های صنفی یا شرکت‌های معتمد سازمان امور مالیاتی و وزارت صمت، ثبت اطلاعات تنها در یک پنجره واحد و فقط یک بار انجام می‌شود. 

وی افزود: ارسال یک طرفه اطلاعات بین دو سامانه، با اصول اولیه فناوری اطلاعات در تضاد است و همواره اتصال سامانه‌ها دو طرفه است. واحد‌های صنفی به این حرف‌ها توجه نکنند و گزینه‌های متعددی برای ثبت اطلاعات دارند و تا پایان روز فرصت دارند اطلاعات را ثبت کنند.

وی در این خصوص افزود: واحد‌های صنفی به این صحبت‌ها توجه نکنند و گزینه‌های متعددی برای ثبت اطلاعات دارند، تا پایان روز فرصت دارند، اطلاعات را ثبت کنند.

شاه‌میرزایی با تاکید بر اینکه در اجرای ضوابط تبعیضی بین اصناف وجود ندارد، گفت: با توجه به ویژگی‌های هر گروه کالا، دستورالعمل هر صنف با صنف دیگر تفاوت دارد و این به‌معنی تبعیض میان اصناف نیست. کما اینکه در ضوابط صنف طلا سختگیری‌های بیشتری نسبت به سایر اصناف شده بود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده