تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۳۳
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۴۱۲۲۵
سرویس خبر : انرژی

افزایش پایداری شبکه برق شمال‌غرب با وارد مدار شدن نیروگاه سهند

می متالز - معاون وزیر نیرو گفت: واحد گازی نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F سهند به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات تابستان امسال به شبکه برق کشور متصل و وارد چرخه تولید انرژی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، «همایون حائری» در جریان بازدید از روند ساخت واحد گازی نیروگاه سیکل‌ترکیبی سهند اظهار کرد: واحد گازی نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F سهند به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات تابستان امسال به شبکه برق کشور متصل و وارد چرخه تولید انرژی خواهد شد. بر اساس سیاست‌های وزارت نیرو و صنعت برق کشور جهت استفاده بهینه از منابع به ویژه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و افزایش راندمان تولید، طرح احداث این نیروگاه راندمان بالا در برنامه توسعه تولید برق کشور قرار گرفته است.

وی راندمان نهایی این نیروگاه سیکل‌ترکیبی را ۵۸ درصد برشمرد و افزود: این نیروگاه ۴۵۱ مگاواتی سومین ساختگاه و چهارمین واحد از مجموعه قرارداد احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه کلاس اف (راندمان بالا) در کشور است که با برخورداری از یک واحد گاز به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات و یک توربین بخار به ظرفیت ۱۴۴ مگاوات در حال ساخت است.

حائری تاکید کرد: افزایش ظرفیت تولید برق منطقه و کمک به پایداری شبکه، پاسخ به نیاز روز افزون رشد مصرف برق منطقه و استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور و ارتقای دانش فنی در ساخت نیروگاه‌های حرارتی و اشتغال‌زایی از جمله اهداف راه‌اندازی این نیروگاه است.

همچنین در جریان این بازدید محمد رمضانی، معاون توسعه طرح‌های شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی نیز با اشاره به پیشرفت ۷۷ درصدی مسیر سنکرون واحد گاز نیروگاه سیکل‌ترکیبی سهند، گفت: در مدت زمان ساخت این پروژه ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک هزار و ۵۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: نصب تجهیزات اصلی و سیستم‌های جانبی مرتبط، شروع عملیات تست و پیش راه‌اندازی توربین و ژنراتور، برق‌داری سیستم AC، نصب تجهیزات پست بلافصل و شروع تست و راه‌اندازی، اتمام نصب تجهیزات ایستگاه گاز و آمادگی برای تزریق گاز و آمادگی خط انتقال جهت انتقال توان از جمله اقدامات اخیر صورت گرفته در روند اجرای پروژه است.

رمضانی اضافه کرد: همچنین ادامه تست و راه‌اندازی تجهیزات واحد و پست، برق‌داری MV، تست و راه‌اندازی سیستم DCS، راه‌اندازی سیستم آتش‌نشانی موقت، برق‌داری ترانس اصلی از طریق پست بلافصل و انجام تست‌های مختلف از جمله فعالیت‌های پیش‌بینی شده تا قبل از سنکرون واحد گازی نیروگاه است.

بر اساس این گزارش، معاون وزیر نیرو در جریان این بازدید همچنین از روند احداث مدرسه روستای شورگل در مجاورت نیروگاه که در راستای مسوولیت‌های اجتماعی در حال اجرا است بازدید به عمل آمد.

نیروگاه سیکل‌ترکیبی سهند در استان آذربایجان‌شرقی، کیلومتر هفت جاده بناب به تبریز و در محل نیروگاه بخار سهند واقع شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده