تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۴۱۴۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در دولت سیزدهم اقتصاد ایران از بلاتکلیفی درآمد

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی با اشاره به بازگشت امید به اقتصاد ایران در دولت سیزدهم گفت: خروج از بلاتکلیفی اقتصادی و شرایط اقتصاد شرطی از بزرگ‌ترین اقداماتی بود که در طول دوران ریاست جمهوری حدودا سه‌ساله شهید رئیسی در اقتصاد ایران ایجاد شد.

به گزارش می‌متالز، میثم مهرپور با اشاره به دستاورد‌های اقتصادی دولت سیزدهم بیان کرد: در این خصوص چند اقدام مهم و پررنگ است. موضوع اول پایان اقتصاد بلاتکلیف و اقتصاد شرطی است که قبل از حضور ایشان در دولت وجود داشت. تمرکزی که دولت‌های قبل بر شرایط بیرون از دولت ایران و جامعه ایران داشتند، مثل موضوع برجام یا نظرات طرف‌های خارجی باعث شده بود که اقتصاد ایران در بلاتکلیفی محض فرو برود.

وی ادامه داد: بعد از ورود دولت سیزدهم و نگاه ویژه شهید رئیسی به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی به رغم اینکه هیچ اتفاق خاصی در خارج رخ نداد، از حیث اینکه میز مذاکره از سوی ایران ترک شود یا گزینه‌هایی مانند برجام یا ادامه مذاکره با طرف‌های غربی کنار گذاشته شود، با حفظ آن گزینه‌ها دیدیم که یک فضای متفاوت در کشور ایجاد شد. از همان روز اول آغاز به کار دولت سیزدهم، تکلیف برای دولت و مردم مشخص بود و برنامه‌های دولت بدون توجه به رفتار طرف غربی، مسیر خود را طی می‌کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: خروج از بلاتکلیفی اقتصادی و شرایط اقتصاد شرطی از بزرگ‌ترین اقداماتی بود که در طول دوران ریاست جمهوری حدودا سه‌ساله شهید رئیسی در اقتصاد ایران ایجاد شد که اقدام بسیار درست و مثبتی بود.

مهرپور با بیان اینکه مساله دوم، بازگشت امید به اقتصاد ایران بود، افزود: ایجاد ثبات اقتصادی، افزایش تمرکز و توجه به موضوع تولید با مصادیقی که در اقتصاد ایران از اتفافات دیگر بود. یکی از آن مصادیق آن در حوزه ارز است. اینکه نوسانات باعث می‌شد تولیدکنندگان و کسانی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با موضوع ارز مرتبط بودند، تمرکز نداشته باشند، پیش‌بینی‌ناپذیر بودن اقتصاد و نوسانات و شوک‌هایی که در بازار ارز ایجاد می‌شد و سفته‌باز‌ها با ورودشان به بازار، فضای اقتصاد را ملتهب می‌کردند.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم از ۱۴ ماه پیش، یعنی حدود بهمن ۱۴۰۱، نرخ ارز در بازار غیررسمی برای روز‌هایی به ۶۰ هزار تومان هم رسید؛ اما امروز بعد از ۱۵ ماه، می‌بینیم که نرخ ارز همچنان در همان کانال قرار دارد. این موضوع با دستور مستقیم شهید رئیسی و حضور پررنگ بانک مرکزی به‌عنوان سیاست‌گذار پولی اتفاق افتاد و نتیجه آن این بود که سفته‌باز‌ها و دلال‌ها به طمع سود، از حضور در بازار ارز ناامید شوند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که باعث می‌شد در بازار غیررسمی و کانال تلگرامی شاهد افزایش قیمت باشیم، امید سفته‌باز‌ها و دلال‌ها و حتی افراد معمولی بود که به‌ طمع سود بیشتر منبع ریالی خود را وارد این بازار می‌کردند. ثبات نرخ ارز در بازار غیررسمی در محدوده ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان باعث شد دلال‌ها پایشان از بازار غیررسمی ارز بریده شود. کسانی که به امید طمع بیشتر همواره در این بازار حضور داشتند.

مهرپور ادامه داد: ایجاد ثبات که باعث شد تولیدکننده نگران ایجاد نوسان در بازار ارز نباشد، در کنار کاهش تورم تولیدکننده که مساله بسیار مهمی بود و در سه سال حضور دولت سیزدهم اتفاق افتاد، امید را به تولیدکنندگان داد که دولت به آنها توجه می‌کند. تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ از ۱۰۰ درصد هم عبور کرده بود، اما این تورم، در آخرین آمار بانک مرکزی به زیر ۲۵ درصد رسید. وقتی تورم تولیدکننده کاهش پیدا می‌کند نشان می‌دهد که نگاه دولت به مساله تولید، یک نگاه اساسی و ریشه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: همین باعث شد رهبر معظم انقلاب درباره دولت سیزدهم بگویند این دولت صرفا به‌ دنبال کار‌های زودگذر نیست، کار‌ها و اقداماتی انجام داده که نتایج درخشانش را در آینده خواهیم دید. این از اقدامات مهم دولت شهید رئیسی بود. ایجاد ثبات اقتصادی، افزایش امید به تولید با مصادیقی مانند ثبات نرخ ارز، خروج سفته‌بازان از بازار غیررسمی ارز و کاهش تورم تولیدکننده.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نکته سوم دستاورد‌های دولت رئیسی، بازگشت جمهور به میان مردم است، گفت: بعد از سال‌هایی که متاسفانه دولت‌ها با چهارچوب‌های دولت اسلامی فاصله گرفته بودند، شهید رئیسی، جمهور مردم باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده