تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۷
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۳۵۹۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت:

با توانمندی های داخلی، قادر به توسعه کشور هستیم

می متالز - معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توانمندی های داخلی نظیر منابع طبیعی، معادن و نیروی انسانی، می توانیم کشور را توسعه دهیم.
با توانمندی های داخلی، قادر به توسعه کشور هستیم

به گزارش می متالز، برات قبادیان در گردهمایی هم اندیشی و هم افزایی پژوهش و توسعه فناوری ضمن بیان این مطلب و با بیان اینکه برگزاری این نشست نشان می دهد آقای غریب پور به نقش فناوری و توسعه واقف است، اظهار داشت: گرچه در برخی بخش ها از جمله ایمیدرو اقدامات مطلوبی در حوزه پژوهش و فناوری صورت گرفته اما در مجموع وضعیت خوبی نداریم و 2 چالش اخیر (خشکسالی و سیل) نشان داد که از علم استفاده نمی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل تحریم، نگاهمان باید به سمت داخل باشد. چرا که با توانمندی های داخلی نظیر منابع طبیعی، معادن و نیروی انسانی، می توانیم کشور را توسعه دهیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: شاخص های نوآوری بین المللی (GLOBAL INNOVATION INDEX 2018) اعلام کرده که ایران در زمینه تربیت نیروی انسانی در حوزه های علوم انسانی و علوم پایه رتبه 3 دنیا را دارد در صورتی این شاخص، نوعی سرمایه آماده است. وی ادامه داد: برای استفاده بهینه از آن، نیاز به قانون، کاربرد و اجرا داریم و اکنون چنین مهمی وجود دارد.

وی ادامه داد: انقلاب صنعتی چهارم، همچون سونامی است که اقتصاد کشورها را در خواهد نوردید و کشورهایی می توانند موفق باشند که آمادگی داشته باشند.

قبادیان با اشاره به مشکلات ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: دانشگاه به دلیل حقوق های ناشی از درآمدهای نفتی، تاکنون احساس نیاز به صنعت نکرده است و صنعت نیز به دانشگاه اعتماد نمی کرده است.

وی افزود: این در حالی است که می توانیم نیاز های امروز کشور را به وسیله منابع انسانی توانمند داخلی برطرف کنیم.

 

سامانه تاپ

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بیش از 5 هزار ساعت برای تدوین طرح توانمندسازی تولید و اشتغال (تاپ) کار کرده ایم، اظهار داشت: سامانه این طرح آماده شده و در آن، راه های عملی و فکری ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح شده است.

وی افزود: همه بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری می توانند در آن شرکت کنند.

قبادیان خاطرنشان کرد: از جمله برنامه های سال 98 وزارت علوم، تولید با کیفیت و استاندارد و نیز اقتصاد چرخشی و گردشی در راستای توسعه پایدار است.

 

آمادگی جهاد دانشگاهی برای پذیرش طرح های فناوری در صنایع و معادن

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این گردهمایی با بیان اینکه پژوهش و فناوری در سطح کلان و ملی، موتور توسعه است، گفت: آنچه امروز مهم تر از تحقیقات است، اثربخشی آن است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی برای پذیرش طرح های ملی در زمینه فناوری در صنایع و معادن آمادگی دارد و در این زمینه آماده همکاری جدی با ایمیدرو هستیم.

طیبی با بیان اینکه با وجود اکتشاف 7 درصد ذخایر معدنی، هنوز دانش طراحی کارخانه های فرآوری را در اختیار نداریم، گفت: این روند پیامدهایی همچون ناتوانی در تغییر اساسی در کارخانه های فرآوری، نداشتن تسلط کافی در توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه ها و نیز بالا رفتن هزینه ساخت کارخانه ها تا 40 درصد را به دنبال دارد.

 

برای پژوهش بخش معدن و صنایع معدنی، مشکل منابع مالی نداریم

داریوش اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این گردهمایی با بیان اینکه بیش از یک هزار ساعت برای تدوین نقشه راه معدن و صنایع معدنی وقت صرف شده است، گفت: در این نقشه راه، همه بایدها و نبایدهای حوزه معدن و صنایع معدنی آمده است. این نقشه راه 25 شهریور 97 توسط وزیر وقت ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در بخش پژوهش، 72 بند آمده که 12 بند آن به طور مستقیم به پژوهش های کاربردی اشاره کرده است. سازمان نظام مهندسی معدن به دنبال برعهده گرفتن برخی بخش های نقشه راه است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه برای پژوهش بخش معدن و صنایع معدنی، مشکل منابع مالی نداریم، تصریح کرد: پیش بینی ما از میزان دریافت حقوق دولتی امسال، 1500 میلیارد تومان است که 150 میلیارد تومان (10 درصد) از محل منابع دولتی و حقوقی که بهره بردار باید به دولت پرداخت کند، می تواند صرف پژوهش در قالب قرارداد با دانشگاه های دارای تحصیلات تکمیلی دارند، شود.

وی افزود: همچنین 20 درصد حقوق دولتی به بخش هایی که فعالیت های پژوهشی و زیست محیطی انجام می شود، بخشیده شود.

 

برنامه مدون برای ارتباط صنعت و دانشگاه

محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با اقدامات پراکنده، ارتباط بین دانشگاه و صنعت حاصل نمی شود.

وی ادامه داد: برنامه های برای توسعه این ارتباط مدون شده است. از جمله این برنامه ها، ایجاد فرصت مطالعاتی برای هیات علمی دانشگاه ها است. به این معنا که در صورت مراجعه اعضای هیات علمی به صنعت، بین یک ماه تا 3 ماه حقوق کامل دریافت می کنند.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده