تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۳۶۱۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در حاشیه مراسم پژوهش و توسعه فناوری مطرح شد

صادرات ­۹ میلیارد دلار مواد معدنی

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: سال گذشته ۹ میلیارد دلار مواد معدنی صادر شده است.
صادرات ­۹ میلیارد دلار مواد معدنی

به گزارش می متالز، خداداد غریب پور در حاشیه مراسم پژوهش و توسعه فناوری در جمع خبرنگاران افزود: این میزان صادرات حدود ۲۲ درصد از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد.


وی با اشاره به ظرفیت بخش معدن برای مقابله با تحریم‌ها و جایگزینی نفت گفت: ظرفیت‌های خوبی در کشور در بخش معدن وجود دارد که استفاده از آن بستگی به موضوعاتی مثل اکتشاف معادن جدید دارد.
وی افزود: در بخش احیا معادن کوچک نیز امسال ۵۰ معدن در ۱۵ استان کشور احیا می‌شود.
غریب پور به طرح‌های ایمیدرو برای همکاری پژوهشی با دانشگاه‌هایی مثل تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها برای ارتقای فناوری در معادن و صنایع معدنی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر به منظور جلوگیری از خام فروشی انجام می‌شود.
 

تا پایان سال 3 میلیارد دلار طرح معدنی افتتاح می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از افتتاح ۳ میلیارد دلار طرح معدنی با ایجاد ۵ هزار شغل جدید تا پایان سال خبر داد.
مدیر عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی امروز در حاشیه مراسم پژوهش و توسعه فناوری گفت: کارخانه تولید شمش آلومینیوم جاجرم آماده افتتاح است و روز گذشته کارخانه تولید کاغذ از کربنات کلسیم در الیگودرز افتتاح شد.
خداداد غریب پور افزود: سال گذشته نیز طرح‌های معدنی به ارزش دو میلیارد دلار در مناطق مختلف کشور به بهره‌برداری رسید.
وی گفت: امسال در تولید شمش آلومینیوم بیش از ۴۰ درصد و فولاد نیز حدود ۱۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت.
غریب پور افزود: با این حال باید به فکر کاهش مصرف انرژی باشیم و برای واحد‌های صنعتی که انرژی کمتری مصرف می‌کند و هر سال نیاز ارزی آن‌ها کمتر می‌شود مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ نیاز پژوهشی در واحد‌های معدنی شناسایی شده است، گفت: سال گذشته ۱۰ پژوهش موفق در حوزه صنایع معدنی صورت گرفت و امسال نیز ۲۸ طرح و پژوهش در دستور کار قرار گرفته است که با همکاری دانشگاه‌های تهران صنعتی شریف و امیرکبیر انجام می‌شود.
غریب پور افزود: امروز نیز ۱۵ توافقنامه بین شرکت‌های بزرگ معدنی و ایمیدرو برای ارتقای فناوری و استفاده از پژوهش‌های صورت گرفته امضا می‌شود.

عناوین برگزیده