تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۳۷۰۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معادن سمنان، نیازمند ورود ستاد مدیریت بحران هستند

زخم سیلاب بر تن معادن دامغان

می متالز - خسارت سیل در تعدادی از واحدهای معدنی منطقه طزره و معلمان دامغان در استان سمنان و تعطیل یا نیمه‌تعطیل شدن این واحدها، نیازمند ورود پیگیرانه ستاد مدیریت بحران و نهادهای مربوط است.
زخم سیلاب بر تن معادن دامغان

به گزارش می متالز، استان سمنان دارای ۲.۵ میلیارد تن ذخیره زمین‌شناسی و بیش از ۶۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی مواد معدنی است. ۵۹۹ معدن فعال در استان در حال بهره‌برداری است و ۴ هزار نفر در این بخش در سمنان مشغول به کار هستند.
شهرستان دامغان به دلیل موقعیت جغرافیایی و زیست‌محیطی، دارای معادن بسیار زیادی به ویژه زغال سنگ است، در حالی که معدن زغال سنگ البرز شرقی طزره، بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی استان سمنان شناخته می‌شود.
در دامغان ۲۴ نوع ماده معدنی وجود دارد و ۱۲۷ واحد معدنی مشغول فعالیت هستند که ۳۰ درصد این معادن را زغال سنگ تشکیل می‌دهد.
با توجه به وقوع بارش‌های فراوان و جاری شدن سیلاب در این مناطق، آب به داخل معادن این شهرستان نفوذ کرده و موجب آب‌گرفتگی در بسیاری از معادن شده است.
میزان آب‌گرفتگی به حدی است که نیازمند ابزار پیشرفته و پمپ‌های قوی برای خروج آب از معادن است. علاوه بر این، راه‌های دسترسی به چند معدن و پل‌های ارتباطی آنها به دلیل وقوع سیلاب نیز تخریب شده است؛ کارگران این معادن برای بازگشت فعالیت خود به روزهای عادی و استخراج از معادن، چشم‌انتظار همت مسئولان هستند.

 

روند کند استخراج از معادن

مسئول روابط عمومی شرکت البرز شرقی طزره عنوان کرد: سیلاب‌های اخیر و نفوذ آب به معادن این منطقه سبب تعطیلی یک ماهه استخراج از معادن البرز شرقی شد که در روزهای اخیر با کاهش حجم آب ورودی به درون معدن، استخراج با کندی در حال انجام است.
مظفر شعبانی در ادامه اضافه کرد: تعطیلی طولانی‌مدت این معادن می‌تواند سبب مشکلات بسیار فراوان مانند توقف استخراج، کمبود نقدینگی، از دست رفتن بازار فروش و تعطیلی معدن شود.
وی تصریح کرد: برآورد خسارت اعلام شده به ستاد مدیریت بحران و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ۵۰ میلیارد ریال است که تا کنون هیچ اقدامی برای جبران این خسارت‌ها نشده است.
شعبانی افزود: این میزان خسارت به حوزه راه دسترسی و حمل‌ونقل معادن این شرکت وارد شده است و این ۲ بخش از اصلی‌ترین رکن‌های فعالیت در معدن هستند. مسئول روابط عمومی شرکت البرز شرقی منطقه طزره دامغان گفت: این معدن دارای یک‌هزار کارگر قراردادی و ۶۰۰ کارگر پیمانی است و به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی استان سمنان شناخته می‌شود.

 

مشکلات معادن سیل‌زده

مدیرعامل شرکت معدنی نورگستران در دامغان عنوان کرد: صورت‌وضعیت برآورد خسارت‌های واردشده به این معدن، پس از بررسی و محاسبه میزان خسارت به ستاد مدیریت بحران ارسال شده است.
محمدرضا مبارکی در ادامه خاطرنشان کرد: راه و تعدادی از تجهیزات این معدن دچار آسیب شده‌اند و استخراج از معدن نیز به دلیل آب‌گرفتگی غیرممکن است.
وی همچنین تصریح کرد: درحال‌حاضر، پس از حدود یک ماه تعطیلی این واحد معدنی، کار در برخی قسمت‌ها به کندی در حال انجام است.
مبارکی با اشاره به میزان خسارت وارده شده، بیان کرد: میزان خسارت وارد شده به این واحد معدنی ۲ میلیارد ریال برآورد شده که امیدواریم با تخصیص اعتبار یا تسهیلات لازم، مشکلات معدن به زودی برطرف شود.
مدیرعامل شرکت معدنی نورگستران دامغان به فعالیت مستقیم ۸۵ کارگر در این معدن اشاره کرد و گفت: زغال سنگ و کُک از تولیدات اصلی این واحد معدنی است.

 

تعطیلی بر اثر خسارت سیل

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دامغان گفت: سیلاب‌های اخیر، روند کار تعدادی از واحدهای معدنی دامغان را با کندی روبه‌رو و تعدادی را تعطیل کرده است.
محمود پورمعظمی در ادامه افزود: زیرساخت‌های معدنی دامغان متحمل خسارت در بخش‌های ساختمانی، تجهیزات و ماشین‌آلات، راه دسترسی، عملیاتی و کارگاه‌های استخراج معادن شد.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دامغان اضافه کرد: اصلی‌ترین مشکل موجود در معادن این شهرستان، آب‌گرفتگی و خرابی راه‌های دسترسی است.
پورمعظمی گفت: با توجه به اینکه معادن زغال سنگ زیر زمین قرار دارند، بر اثر نفوذ آب به درون معادن، آب‌گرفتگی ایجاد شده است که با توجه به حجم زیاد آب، امکان خروج آب به وسیله پمپ نیز وجود ندارد.
وی افزود: با توجه به مشکلات این بخش، بسیاری از معادن امکان استخراج زغال سنگ را ندارند که با پیگیری ستاد بحران، این معادن باید به حالت عادی بازگردند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دامغان ادامه داد: معدن البرز شرقی طزره به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی استان سمنان با یک‌هزار و ۱۰۰ کارگر در حوزه راه و آب‌گرفتگی دچار مشکل شده است.


۱۲۰ میلیارد ریال، خسارت ۳۰ معدن

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان نیز گفت: بر اساس اعلام مدیرعامل معادن این شهرستان، ۳۰ واحد دچار خسارت‌های جزئی و کلی شدند که برآورد اولیه از خسارت واحدها، ۱۲۰ میلیارد ریال اعلام شده است.
علی سلاحی ادامه داد: در روستای معلمان و طزره به دلیل وقوع سیلاب و تخریب راه‌های دسترسی به معادن، ۴ واحد معدنی خصوصی تعطیل شده است.
وی در ادامه افزود: تکمیل گزارش‌های اولیه و اعلام خسارت به ستاد مدیریت بحران شهرستان دامغان به منظور ارائه شیوه‌نامه برای جبران خسارت ریالی یا رفع مشکل به‌وسیله معادن انجام شده است.
سلاحی تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران استانداری سمنان با پیگیری موضوع و برقراری جلسات مختلف، در حال رسیدگی به مشکلات حوزه معادن است.
وی اظهار کرد: عمده معادن خسارت‌دیده در زمینه تولید محصولات معدنی مس و زغال‌سنگ فعالیت می‌کنند. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان خاطرنشان کرد: هیچ واحد صنعتی در این شهرستان بر اثر سیلاب‌های امسال، دچار خسارت نشده است.
گفتنی است درحال‌حاضر ۶۰ درصد معادن دامغان فعال و ۴۰ درصد دیگر نیمه‌فعال و راکد هستند؛ باریت، اکسید، خاک صنعتی، زغال سنگ، روی، سرب، سنگ آهن و سنگ گچ از مهم‌ترین محصولات و تولیدات معادن این شهرستان هستند.

عناوین برگزیده