تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۳۷۵۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

سرمایه‌گذاری٬ پیش نیاز «رونق تولید» در صنعت/ کارگران فولاد ارومیه؛ همچنان گرفتار در منجلاب یارکشی مسئولان

می متالز - گروه صنعتی فولاد ارومیه و کارگران این واحد در پیچ و خم مشکلات گرفتار شده و مسئولان با وجود گذشت مدت طولانی هنوز قادر به جذب سرمایه‌گذار داخلی و یا خارجی در این واحد نشده‌اند.
سرمایه‌گذاری٬ پیش نیاز «رونق تولید» در صنعت/ کارگران فولاد ارومیه؛ همچنان گرفتار در منجلاب یارکشی مسئولان

به گزارش می متالز، گروه صنعتی فولاد ارومیه یکی از واحد‌های صنعتی و تولیدی بزرگ در آذربایجان‌غربی است که در صورت موفقیت بزرگ‌ترین واحد فولاد شمال‌غرب کشور بود.

این واحد که بیش از ۲ سال است در چند و چون مشکلات قرار داشته و در پیچ و خم مسائل گوناگون گرفتار شده بود، اکنون اندک اندک در حال حل کردن مسائل مربوط به خود است.

کارگران این گروه صنعتی که طی ۲ سال گذشته دچار مشکلات متفاوت بوده و بارها با تجمع در مقابل استانداری و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان خواستار حق و حقوق مربوط به خود بودند، امروز زمزمه‌هایی مبنی بر حال خوش در آینده نزدیک می‌شنوند.

یکی از عواملی که این گروه را دچار مشکل و کارگران بسیاری را بیکار کرده بود و باعث رکود ۹۰ درصدی این واحد شده بود، بانک‌های عامل استان و بدهی‌های بانکی این واحد بود.

با هدایت مسئولین اسبق استان، این واحد با وام‌ها و تسهیلات کلان بانکی اقدام به خرید ماشین‌آلات و افزایش تولید اقدام کرده بود که غفلت و نبود توان کافی در این پروژه ورشکستی واحد، تعدیل و اخراج نیروها را به دنبال داشت.

با توجه به قرار گرفتن در روز کار و کارگر، پیگیر مشکلات مربوط به کارگران آذربایجان‌غربی به خصوص در بخش فولاد ارومیه شدیم که نتایج قابل توجهی را در پی داشت.

 

کم‌توجهی مسئولان موجب شکست واحد فولاد ارومیه

یکی از مدیران این واحد صنعتی، با اشاره به دلایل کم‌توجهی به وضعیت ناگوار واحد، می‌گوید: متاسفانه وعده‌های دروغ مسئولین از سال ۸۹ به بعد باعث دلگرمی ما به تولید شد و کارگران و کارکنان خود را حفظ کردیم ولی با کمال تاسف و ناباوری شاهد بودیم که در ۲ سال اخیر موضوعاتی از قبیل اخراج، تعدیل نیرو، تعطیلی خطوط تولید و نیز بازگشت مجدد موج بدهکاری بانک‌ها به گروه صنعتی گریبانگیرمان شد.

 

سهل انگاری بانک‌ها عامل به وجود آمدن مشکلات کارگری

«نادر قاضی‌پور» عضو فراکسیون کارگری، می‌گوید: کارگران در استان‌هایی نظیر آذربایجان‌غربی مشکلات حادی مانند کارگران تبریز و اراک ندارند اما سهل‌انگاری بانک‌های عامل و نیز اداره کار موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای واحد‌های تولیدی و در نتیجه برای برای کارگران شده است.

با نظاره به گروه‌های صنعتی و تولیدی آذربایجان‌غربی متوجه می‌شویم که گروه صنعتی فولاد ارومیه اولین گروهی است که این مسئله موجب بیکاری کارگران پر‌تلاش مجموعه شده و علاوه بر بروز مسائل گوناگون در زندگی این افراد، به چرخه تولید نیز ضربه مهلکی وارد شده است.

اما طبق فرمایش مقام معظم رهبری و نامگذاری شعار سال با عنوان «رونق تولید» این واحد صنعتی نیز در تلاش برای بهبود شرایط فعلی خود است.

 

رونق تولید در گروه صنعتی فولاد ارومیه

یکی از کارگران این گروه صنعتی، می‌گوید: طی سال گذشته با اعلام خبر حضور سرمایه‌گذار در واحد از تعدادی از کارگران دعوت به همکاری شد که ۱۵ نفر از کارگران اقدام به تولید حداقلی کردند.

وی، می‌افزاید: با حضور در واحد از رکود کلی جلوگیری و فروش انجام شد و البته حقوق و دستمزد کارگران به صورت مستمر پرداخت نشده و علی‌الحساب مبالغی به حساب کارگران واریز می‌شد.

این کارگر در خصوص حقوق معوقه خود و همکارانش، ابراز می‌کند: در حال حاضر برخی ۵۰ درصد و برخی تا ۷۰ درصد از حقوق معوقه خود را از واحد دریافت کرده‌اند.

 

بازگشت کارگران به کار!؟

وی، ادامه می‌دهد: در چند روز گذشته خبر‌های خوشی از بهبود شرایط واحد به گوش رسیده و زمزمه‌های حضور سرمایه‌گذار وجود دارد که بر اساس آن احتمال دارد تا یک هفته دیگر کارگران تعدیل شده واحد دعوت به کار شوند و شاهد رونق در واحد خواهیم بود.

 

عدم حضور سرمایه‌گذار خارجی!

البته پیگیری‌های خبرنگار اروم‌نیوز از مدیران استانی، متوجه شدیم که از محل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری تاکنون سرمایه گذار خارجی برای گروه صنعتی فولاد ارومیه جذب نشده است.

 

معاون صمت استان: در حال مذاکره با سرمایه گذار هستیم

در راستای حضور و یا عدم حضور سرمایه‌گذار داخلی در این واحد صنعتی به سراغ معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی رفتیم.

«معصوم علی اکبری» ابراز می‌کند: در حال مذاکره و رایزنی با سرمایه‌گذار جهت سرمایه‌گذاری در این واحد صنعتی هستیم.

وی، می‌افزاید: این سرمایه‌گذار فردی خارجی بوده و نماینده ایرانی وی درحال رایزنی و طی مذاکرات با مسئولان است. موضوع در صورت موفقیت اعلام شده و سرمایه‌گذاری‌های لازم جهت رونق در فولاد ارومیه را شاهد می‌شویم.

حال با وجود اینکه یک سال دیگر نیز از روز کارگر گذشته و همچنان کارگران فولاد ارومیه سردرگم هستند و بسیاری قادر به پیدا کردن شغل جدید نشده‌اند، امیدواریم یارکشی‌های مسئولان در راستای جذب سرمایه‌گذاران و احیای واحد صنعتی به نتیجه رسیده  و در ابتدا شاهد فعالیت کارگران در واحد و سپس رونق و افزایش تولید این واحد صنعتی باشیم.

عناوین برگزیده