تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۵۳
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۳۸۵۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رشد بورس در گرو آرامش عمومی

دیده‌بان بورس چهارشنبه (1 خرداد)

می متالز - شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با ثبت جهش 3220 واحدی (1.52 درصد) وارد کانال 215 هزار واحدی شد. ثبت بازدهی 5.2 درصدی در اردیبهشت در حالی رقم خورد که بازار سهام از شروع نیمه این ماه با یک ریسک بزرگ غیراقتصادی مواجه شد و واکنش شدیدی از خود نشان داد. اما در حاشیه قرار گرفتن این ریسک در کنار رونمایی شرکت‌ها از عملکرد سالانه خود، بار دیگر پول‌های فرار را به تالار شیشه‌ای باز گردانده‌است و به نظر می‌رسد این روند در شرایط عادی ادامه‌دار باشد.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (1 خرداد)

به گزارش می متالز، درست زمانی که همه چیز به خوبی پیش می‌رفت، اخبار تنش‌های منطقه‌ای با داغ کردن فضا از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی دست به دست هم داد تا شاهد یک ریزش بزرگ باشیم. این واقعه پس از تجربه رشدهای پی در پی تنها عاملی بود که می‌توانست بازار سهام را در شوک منفی فرو ببرد. تسلط نسبی اهالی بورس بر اوضاع و در نظر گرفتن شرایط عمومی برای قیمت‌دهی به سهام شرکت‌ها با ورود پول تازه، مسیر صعودی بدون وقفه‌ای را پیش روی تالارنشینان حافظ قرار داده بود. در این شرایط تنها دو عامل می‌تواند اصلاح سنگین را به همراه داشته باشد. عامل نخست ورود به محدوده هیجانی خرید و شکننده شدن معاملات با عرضه‌های سنگین است و عامل دوم انتشار اخبار بسیار منفی در فضای کلان.  هرچند رشد قیمت‌ها، واکنش‌های سریع به عرضه‌های آبشاری را در پی داشت اما در مورد ریزش اخیر، کارکرد عامل دوم خودنمایی بسیار زیادی داشت. در چنین وضعیتی و زمانی که متغیرهای بنیادی سهام به طور عمومی از رشد قیمت‌ها حمایت می‌کند، برطرف شدن یا در حاشیه قرار گرفتن اخبار نگران کننده، بازگشت سرمایه‌های گریزان را در پی خواهد داشت. آن هم پس از تجربه یک استراحت که همراه با اصلاح قیمت‌ها به جذابیت خرید اضافه می‌کند.

واکنش بازارهای موازی نیز از آرام شدن جو عمومی و انتظارات مردمی حکایت می‌کند. درست همان چیزی که سرمایه‌گذار بر بستر آن معاملات هیجانی را کنار می‌گذارد و سرمایه‌های سرگردان را از گزینه ارز و سکه به بورس فرا می‌خواند. هرچند این سکون تدریجی در بازارهای موازی بدون انتشار اخبار مثبت و گام‌های عملی، به هیچ وجه پایدار نیست و همواره حساسیت خود را به کوچکترین رخدادها حفظ می‌کند.

 

موعد تمرکز بر عملکرد شرکت‌ها


همزمان با آرام شدن نسبی اوضاع، ارائه تدریجی صورت‌های مالی سالانه شرکت‌های بورسی در سامانه کدال و همزمان با آن انتشار گزارش‌های عملکرد اردیبهشت طی روزهای پیش‌رو، کفه ترازو را به سمت بنیادی‌ کار‌ها سنگین‌تر خواهد کرد. انتظار می‌رود معاملات روزانه نیز تحت تاثیر وقایع یاد شده به طور خاص از فیلتر عوامل بنیادی عبور کند و روند قیمت‌ها بیش از پیش از این گزاره‌ها خط بگیرد. عملکرد قابل قبول شرکت‌های بورسی براساس داده‌های پیش‌بینی شده و نزدیک بودن نتیجه تحلیلگران به گزارش‌‌های منتشر شده توسط شرکت‌ها، چشم‌انداز مناسبی را برای روزهای آتی به تصویر می‌کشد. علاوه بر این وضعیت مناسب شرکت‌های بورسی با سهم بازار بزرگتر، سرعت حرکت را نیز پرشتاب می‌نمایاند. از سوی دیگر زمزمه‌های حذف ارز 4200 تومانی و استقبال سرمایه‌گذاران از این رویداد محتمل نیز آثار خود را بر قیمت سهام متاثر از این واقعه به تدریج نمایان می‌کند. گروه‌های بانکی، یوتیلیتی و فرآورده‌های نفتی در مرحله اول و صنایع غذایی و لبنی، دارویی و مواردی از این دست نیز در مرحله دوم از این رویداد تاثیر می‌گیرند. هرچند بررسی نمادها و میزان تاثیرپذیری هر کدام از آنها در چنین شرایطی بسیار ضروری و واجب است.

 

تاخت سنگ‌آهن در مسیر صعودی

 

در حالی که کامودیتی‌ها در یک وضعیت تعادلی به سر می‌برند نزدیک شدن قیمت جهانی مس به مرز روانی 6 هزار دلاری و رشد ادامه‌دار قیمت کنسانتره و سنگ‌آهن، مهمترین تحولات این روزهای بازار مواد خام در دنیا است. به گزارش متال بولتن، روز گذشته قیمت کنسانتره 65 درصد و سنگ‌آهن 62 درصد در واکنش به تعطیلی روز دوشنبه در سنگاپور، با تجربه رشدهای 110 و 60 سنتی به ترتیب در قیمت‌های 116.7 و 101 دلار ایستادند. خاطر نشان می‌شود حرکت صعودی قیمت سنگ‌آهن که از 8 فروردین شروع شده‌ تاکنون رشد قیمت 20 درصدی این ماده خام را در کمتر از 2ماه در پی داشته‌است.

 

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

 

الف) کلان: مجلسی‌ها روز گذشته با بررسی دوفوریتی لایحه اصلاحی مربوط به قانون مبارزه با پولشویی درباره «تعیین نهاد ناظر بر اجرای این قانون» که دولت آن را به بهارستان ارایه کرده بود، مخالفت کردند و بررسی این لایحه اصلاحی مهم را به‌صورت یک فوریتی به تصویب رساندند؛ لایحه‌ای که حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در تایید مصوبات سال گذشته مربوط به اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، بر ارائه آن به‌صورت دو فوریتی تاکید و به نوعی دولت را ملزم به ارائه این لایحه کرده بود.

محمدرضا پورابراهیمی؛ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی تا پایان خردادماه خبر داد و گفت: این بازار موجب می‌شود نرخ‌هایی همانند بازار سنا و امثال آن به تدریج کنار گذاشته شود. همچنین نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: در عرضه دیروز نفت در بورس انرژی، معامله‌ای برای ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک انجام نشد.

ب) شرکت‌ها: مدیران بیمه ملت و بانک رفاه کارگران تفاهم نامه جدیدی منعقد کردند. جذب پرتفوی سپرده‌گذاران بانک رفاه کارگران شامل مرهونات بانکی، بیمه عمر مانده بدهکار – راه‌اندازی باشگاه مشتریان بیمه ملت و بانک رفاه به‌طور مشترک به منظور ایجاد ارزش افزوده خدمات بیمه‌ای و بانکی برای مشتریان طرفین ازجمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

دیروز عباس معمارنژاد؛ معاون وزیر اقتصاد با تاکید اینکه پست بانک دولتی خواهد ماند، از لزوم تدوین نقشه راه دیجیتال این بانک و ارایه آن تا ۶ ماه آینده سخن گفت. دیروز همچنین غلامحسین اسماعیلی؛ سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید: حسین هدایتی به جرم اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ۲۰ سال حبس و ممنوعیت به کارگیری در مشاغل دولتی و رد مال معادل ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه و به تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نامه‌ای از دست‌یابی رکوردهای جدید تولید در پتروشیمی‌های اروند، ارومیه و تندگویان ‏خبر داد.

عناوین برگزیده