تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۳۹۲۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روز شکست سقف تاریخی بورس؟

دیده‌بان بورس چهارشنبه (8 خرداد)

می متالز - شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با رشد 5679 واحدی (2.61 درصدی) کانال 223 هزار واحدی را پشت سر گذاشت و به نزدیک‌ترین سطح از سقف تاریخی پس از تجربه سقوط چند روزه رسید. حجم و ارزش معاملات و تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام از صنایع و گروه‌های مختلف با محور گزارش‌های ماهانه حاکی از نوعی اعتماد به آینده شرکت‌های سودآور است. از طرف دیگر آرامش سیاسی و افزایش امید به مناسبات غیراقتصادی، بر جرات خریداران در قیمت‌های کنونی اضافه کرده‌است.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (8 خرداد)

به گزارش می متالز، ارزش معاملات خرد در بازار سهام در روز گذشته به رقم 1356 میلیارد تومان رسید. این رقم نشان دهنده رشد بیش از 48 درصدی ارزش معاملات روزانه نسبت به میانگین 7 روز کاری گذشته است. علاوه بر این رشد همزمان شاخص صنایع بزرگ‌تر و کاهش معنادار فروشندگان در صنایع بزرگتر از اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران به آینده سودآوری شرکت‌ها و رشد بورس حکایت می‌کند. تفاوت این اقبال با تمایل سرمایه‌های سرگردان به سهم‌های کوچکتر با تکیه بر قدرت نقدینگی و بورس‌بازی نوید حرکت قدرتمندتر با چشم‌انداز روشن می‌دهد. موضوعی که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به شکست سقف تاریخی شاخص کل بیانجامد.

حرکت در مسیر رونق

همانطور که در گزارش‌های قبلی عنوان شد، تاثیر گزارش‌های ماهانه برای تکمیل پازل سودآوری شرکت‌های بورسی در سال جاری، تردید‌های نسبی سهامداران و نقدینگی مترصد برای ورود به بورس را بسیار کمرنگ کرده‌است. نگاهی به عملکرد شرکت‌ها در ماه‌های ابتدایی سال و مقایسه آن با بهترین ماه‌های سال گذشته حاکی از تداوم قدرتمندی شرکت‌ها در زمینه تولید و فروش است. از سوی دیگر هرچند در بازار آزاد ارز شاهد ثبات و تعدیل تدریجی قیمت‌ها در مسیر نزولی هستیم، با توجه به مبنای قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های بورسی بر مبنای ارز نیمایی و حرکت همگرای دلار بازار آزاد و نیمایی، شاهد بهبود نرخ‌های فروش نیز هستیم. برآیند این متغیرها نشان می‌دهد که ریسک‌ مشکلات تولیدی براساس ترس از تامین مواد اولیه، ریسک مشکلات فروش براساس ترس از رکود تورمی و ریسک افت معنادار صادرات به دلیل تاثیر تحریم‌ها جایی در عملکرد شرکت‌ها نداشته است. تمام این سیگنال‌های مثبت با تداوم رشد تولید نکته دیگری را گوشزد می‌کند. اینکه شرکت‌های بورسی با چشم‌انداز روشن برای گردش هرچه بیشتر جریان وجوه نقد و کارایی ناشی از آن، با تولید بیشتر، هزینه‌های سربار کمتری نسبت به هر واحد تولیدی پرداخت خواهند کرد و در صورت مدیریت صحیح منابع می‌توانند در مسیر کاهش هرچه بیشتر هزینه‌های مالی نیز گام بردارند. موضوعی که می‌تواند در نهایت به افزایش معنادار حاشیه سود خالص شرکت‌ها بیانجامد. بنابراین شرکت‌هایی که در شرایط فعلی با شتاب‌گیری در مسیر تولید حرکت می‌کنند، پتانسیل چشمگیری برای رشد قیمت خواهند داشت.

یک مصوبه مهم برای صادراتی‌ها

بانک مرکزی در مصوبه اخیر خود (به تاریخ 1 خرداد 98) با عنوان بسته سیاستی نحوه برگشت ارز خالص از صادرات در سال 98، افزایش اختیار صادرکنندگان و تسهیل امور صادراتی را گوشزد کرده‌است. بر این اساس مجموعه پتروشیمی‌ها که تا قبل از این مکلف به عرضه 70 درصد ارز ناشی از صادرات در سامانه نیما بودند، کف حداقل عرضه 60 درصدی دارند. عرضه ارز به شکل اسکناس نیز حداکثر 10 درصد است و مابقی ارز صادراتی نیز در اختیار خود شرکت‌هاست. سایر صادرکنندگان نیز تکلیف عرضه حداقل 50 درصدی در سامانه نیما دارند. این شرکت‌ها حداکثر تا 20 درصد از ارز را می‌توانند به شکل اسکناس وارد کنند و تصمیم‌گیری در خصوص مابقی ارز صادراتی نیز به عهده خود شرکت است. این موضوع از سویی افزایش میزان درآمدهای بالقوه صادرکنندگان از طریق افزایش نرخ میانگین ارز را نشان می‌دهد و از سوی دیگر با کاهش نقش سامانه نیما، زمینه ساز نزدیکی بازار آزاد و نیما در آینده است.

در نهایت تعیین مهلت 4 ماهه برای رفع تعهد ارزی هر پروانه سبز صادراتی و قرار دادن شرایط چانه‌زنی برای تمدید این مهلت نیز علاوه بر افزایش شفافیت، شمایل این مصوبه را از وضعیت تهدیدی و تنبیهی به وضعیت تعاملی بر مبنای منافع هر چه بیشتر صادرکنندگان تغییر داده است.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: وزیر «صمت» در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی مشمولان جدید تامین ارز در سال 98 را مشخص کرد. در چارچوب این برنامه، سیاست‌گذار مسیر تامین ارز گروه‌های کالایی و همچنین شروط تکمیل فرآیند‌های تجاری و ترخیص لیست ممنوعه‌های وارداتی (گروه چهارم) را مشخص کرده است. در این راستا، متولی صنعت و تجارت کشور در نامه جدید خود که خطاب به رئیس‌کل بانک مرکزی نوشته شده، سه محور کلی را در ارتباط با موضوع تامین ارز گروه‌های کالاهایی، اعلام کرده است.

معاونت کسب و کار اتاق بازرگانی تهران از موافقت هیات دولت با تمدید مهلت ارائه گزارش حسابدار رسمی موضوع ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران و بررسی اصلاح مقررات معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها خبر داد. همچنین اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهوری از موافقت مقام رهبری با برداشت یک میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ارزی برای تثبیت اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید خبر داد.

ب) صنایع: امکان مشاهده آنلاین رتبه اعتباری همه اشخاص حقیقی در همه بانک‌ها و بدون هیچگونه محدودیت مکانی و زمانی فراهم شد. در همین حال بانک مرکزی ازاجرای خدمات ایران اکسس در شبکه پرداخت و توقف تراکنش‌ کارت‌خوان‌های خارجی خبر داد.

در رویداد دیگری اما عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با سفیر جمهوری کره با اشاره به منابع ایران در بانک‌های کره و عدم همکاری این بانک‌ها در استفاده از این منابع گفت: منبع اصلی و اولیه این دارایی‌ها کاملا مشخص و شفاف است و دلیلی ندارد که بانک‌های کره به بهانه تحریم‌های آمریکا مانع از استفاده ایران از منابع شوند.

ج) شرکت‌ها: علیرضا بادکوبه؛ قائم‌مقام امور اقتصادی و مالی گروه خودروسازی سایپا در نشستی مطبوعاتی با اشاره به مجموعه تعهدات گروه خودروسازی سایپا عنوان کرد: تعهدات این گروه تا امروز ۴۴۲ هزار دستگاه است که حدود ۲۲۰ هزار دستگاه آن معوق شده و تا مهرماه به مشتریان تحویل می‌شود.

همچنین علی ارجمندی؛ مدیرعامل سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با اشاره به عقد 2 قرارداد احداث کارخانه حمل اسیدسولفوریک و فلوتاسیون سرباره در اسفندماه سال گذشته و سودآوری بالای این دو قرارداد برای شرکت گفت: مجموع ارزش‌ریالی و ارزی این پروژه در حدود 450 میلیارد تومان است و این شرکت موظف است در دو سال آن را به‌صورت EPC اجرا کند.

عناوین برگزیده