تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۹
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۳۹۷۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شرکت‌کنندگان در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی کرمان مطرح کردند

نمایشگاه «کرمان» محل مذاکره فعالان صنایع معدنی

می متالز - استان کرمان که بهشت معادن ایران شهرت دارد از ۲۶ تا ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ میزبان برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی است.
نمایشگاه «کرمان» محل مذاکره فعالان صنایع معدنی

به گزارش می متالز، هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته این استان فرصت مناسبی برای گردهمایی معدنی‌ها و صنایع وابسته به شمار می‌رود. قرار است در این نمایشگاه شرکت‌های مختلف معدنی و صنایع معدنی و صنایع وابسته به آن، آخرین دستاوردهای اکتشاف، استخراج، فرآوری، صادرات، سرمایه‌گذاری و ماشین‌آلات خود را ارائه دهند. در این باره با فعالان معدنی و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه صحبت کردیم.

 

کرمان؛ زمینه‌ساز رشد اقتصاد پایدار

محمدرضا کارگر، مدیر معدن مس سرچشمه درباره اهمیت اینکه چقدر استان کرمان در رشد اقتصادی منطقه مهم است گفت: با توجه به اینکه سیاست کلان اقتصادی کشور در راستای خارج شدن از وابستگی به صنعت نفت است، رو آوردن به صنایع معدنی استان کرمان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عامل برای رسیدن به این هدف بزرگ است.
کارگر درباره اهمیت این استان اظهار کرد: کرمان به عنوان بهشت معادن ایران سهم بسیار بزرگی در کاهش سهم وابستگی به صنایع نفتی و بالا بردن سهم بیشتری در تولید ناخالص داخلی کشور دارد. این استان با داشتن معادن بزرگ فلزی در حوزه مس و آهن و نیز ساخت صنایع تولیدی وابسته، زمینه‌ساز رشد اقتصادی پایدار و افزایش نرخ اشتغال برای مردم منطقه شده است.
مدیر معدن مس سرچشمه درباره اهمیت مس سرچشمه نیز گفت: در میان صنایع معدنی ایمیدرو، شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان سکاندار صنایع مس و در این میان معدن مس سرچشمه به عنوان بزرگ‌ترین معدن روباز خاورمیانه با حجم خاکبرداری بیش از ۹۰ میلیون تن مجموع ماده معدنی و باطله در سال از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
او ادامه داد: این معدن با بکارگیری بهترین و مجرب‌ترین مجموعه کارشناسی و فنی در حوزه معدنکاری، زمینه فعالیت صنایع پایین‌دست مس و خطوط تولید مس را با اشتغال بیش از ۱۰ هزار نفر در مجتمع مس سرچشمه فراهم کرده است. مجتمع مس سرچشمه به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی صنعت معدن از معدن گرفته تا پالایشگاه، تولید کاتد و مفتول مس در کشور، ضمن اختصاص سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی به حوزه صنعت و معدن، پرچمدار جبهه اقتصادی صنایع غیر نفتی در کشور است.
کارگر درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه معدن و صنایع معدنی استان کرمان نیز گفت: در راستای اهتمام به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی، رونق تولید کالای ایرانی، توجه به شرایط ویژه حاکم بر اقتصاد کشور و مشکلات عدیده در تامین قطعات و تجهیزات صنایع، نمایشگاه معدن و صنایع معدنی می‌تواند نقش بسیار بزرگی در معرفی شرکت‌های ساخت و تامین‌کننده قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع معدنی داشته باشد.
او اظهار کرد: بخشی از این شرکت‌ها در استان کرمان فعالیت می‌کنند که با آشنایی معدنکاران و صنعتگران استان کرمان با شرکت‌های مرتبط، زمینه بومی‌سازی ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنایع معدنی را هر چه بیشتر فراهم می‌کند.
مدیر معدن مس سرچشمه در پایان بیان کرد: امیدوارم برگزاری این نمایشگاه باعث شود تولیدکنندگان برای بالا بردن کیفیت قطعات و تجهیزات گلوگاهی گام بردارند، ضمن اینکه این نمایشگاه باعث می‌شود بازدیدکنندگان و شرکت‌های مصرف‌کننده و تولیدکننده با هم آشنا شوند.

 

نمایشگاه، فضای مذاکره است

حسین دلاوریان، معاون اداری و پشتیبانی گوهر‌زمین با اشاره به اهمیت معادن استان کرمان گفت: با توجه به اینکه ذخایر معدنی استان کرمان زبانزد خاص و عام هستند و اینکه کرمان به عنوان بهشت معادن معروف است، این استان می‌تواند پشتوانه بزرگی برای اقتصاد کشور در شرایط فعلی باشد.
دلاوریان اظهار کرد: استان کرمان از اقتصادی‌ترین استان‌های کشور است چراکه اگر استان‌های دیگر فقط در یک بخش از اقتصاد مطرح هستند، این استان در بخش‌های مختلف از صنعت گرفته تا معدن، کشاورزی، دامپروری و گردشگری، زمینه کار و سرمایه‌گذاری دارد.
او به عنوان مثال گفت: در صنعت مس، فولاد، خودروسازی، تولید قطعات صنعتی و بسیاری صنایع و کارخانه‌های دیگر یا در بخش معدن، تولید سنگ‌آهن، مس و کرومیت و نیز در بخش کشاورزی وجود انواع محصولات پسته، گردو، بادام و محصولات صیفی و فصلی و در بخش گردشگری به دلیل وجود آثار تاریخی و باستانی فراوان، این استان سرمایه‌های ارزشمندی دارد که آن را از سایر نقاط کشور متفاوت کرده است.
دلاوریان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت جایگزینی نفت، اظهار کرد: در شرایطی که با دشمن جنگ اقتصادی داریم و رهبر معظم انقلاب هم به جایگزینی کالاهای دیگر با نفت اشاره کرده‌اند، وظیفه ما است که به توسعه زنجیره تولید و فرآوری در بخش معدن توجه کنیم. او اظهار کرد: ما توانسته‌ایم سنگ‌آهن را پس از استخراج به سمت خردایش، تولید کنسانتره و گندله ببریم. پس از گندله‌سازی، مرحله تولید آهن اسفنجی، فولاد و شمش است که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تمرکزمان را بر این حوزه گذاشته‌ایم و قصد داریم بیشتر روی زنجیره فولاد تمرکز کنیم.
معاون اداری و پشتیبانی گوهرزمین با اشاره به نقش این مجموعه در رشد اقتصادی کشور اظهار کرد: گوهرزمین با بیش از ۶۴۰ میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن به عنوان بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن کشور شناخته می‌شود و با تولید و فرآوری این محصول و میزان اشتغالی که ایجاد کرده، طبیعی است که بتواند در چرخه اقتصاد منطقه نقش قابل توجهی داشته باشد و به اقتصاد کشور و منطقه کمک کند.
دلاوریان اظهار کرد: امروز در گوهرزمین به طور مستقیم ۵۰ هزار نفر مشغول به کار هستند و به طور غیر مستقیم هم ۱۰۱ هزار نفر شاغل هستند.
 با توجه به شرایط اقتصادی که برای کشور به وجود آمد، گوهرزمین نه تنها تعدیل نیرو نداشت بلکه امسال ۵۰۰ نفر را از آغاز سال جدید مشغول به کار کرده است. به این ترتیب این مجموعه تمام تلاش خود را برای اشتغالزایی و رونق تولید انجام داده است.
معاون اداری و پشتیبانی گوهرزمین در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه معدن و صنایع معدنی استان کرمان چه اهمیتی دارد، اظهار کرد: نمایشگاه‌ها محل ارائه نمونه‌هایی از محصولات معادن و محل مذاکره خریداران و فروشندگان محصولات معدنی است.
شرکت‌های معدنی می‌توانند با استفاده از این فرصت بازار خود را بیشتر و بهتر از گذشته پیدا کنند و از سوی دیگر با نمونه خدمات شرکت‌های تولید قطعات مورد نیاز آشنا شوند و تبادل همکاری کنند.
او در پایان اظهار کرد: با توجه به وجود مواد اولیه در استان کرمان، اگر زنجیره‌های تولید فولاد برای توسعه و رشد این محصول بیشتر راه‌اندازی شود، می‌تواند استان کرمان را به قطب تولید فولاد که نیاز مبرم امروز اقتصاد ما است تبدیل کند و از طرفی میزان اشتغال افراد را به طور محسوسی افزایش دهد.
گفتنی است ۲ دوره نخست این نمایشگاه در استان زنجان برگزار شد که از دوره سوم و همزمان با نخستین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی از سوی شرکت رستاک پادویژن در استان کرمان برگزار می‌شود.
این نمایشگاه در فضای بزرگی به وسعت ۳ سالن و فضای باز به مساحت ۱۰ هزار متر مربع با حضور ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی از جمله ایتالیا، آلمان، کره جنوبی، ترکیه، چین، سوئد، روسیه، ژاپن، هلند، هند، جمهوری چک و انگلیس در محل دائمی نمایشگاه‌های کرمان برگزار می‌شود. برنامه‌های متعدد و متنوعی در چند روز برگزاری نمایشگاه‌های معدنی کرمان در نظر گرفته شده است. شرکتی استرالیایی به نام سیگنال دلتا پارس در حاشیه این نمایشگاه به معرفی و عرضه نرم‌افزار ماکرو‌ماین در حوزه اکتشاف و در قالب یک کارگاه آموزشی خواهد پرداخت که در آن راه‌حل‌های آسان و کاربردی اکتشاف و استخراج معادن ارائه داده می‌شود. در ادامه، یک گردهمایی بزرگ معدنی در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‌شود. همچنین در این نمایشگاه از معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیرعامل شرکت ملی مس و همچنین مدیران شرکت‌های معدنی گل‌گهر، گوهرزمین و میدکو، اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران، رئیس نظام مهندسی معدن ایران و مهدی کرباسیان رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو دعوت شده است.

عناوین برگزیده