تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۸:۵۴
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۴۰۵۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
درآمدی بر چرایی یکه‌تازی سهام

دیده‌بان بورس دوشنبه (20 خرداد)

می متالز - با جهش دیروز شاخص اصلی سهام، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال از مرز 28 درصد گذشت. در استمرار گردش بالای جریان نقدینگی، خریداران پرشماری تا انتهای معاملات دیروز پشت صف بیش از 200 میلیارد تومانی در انتظار خرید سهام حدود یک‌چهارم از شرکت‌های بورسی ماندند. علل برتری قابل ملاحظه تقاضا را باید در ترکیبی از عملکرد بنگاه‌ها، گسترش و تاثیر روایت‌های تورم‌محور در کنار حصول درجات بالایی از اطمینان در بین فعالان بورسی و ارزی جست‌وجو کرد که موجب خروج آرام پول‌ از بازارهای رقیب و حرکت توامان به سمت گزینه‌های متنوع و متعددی از سهام شده است. در این میان، سیگنال‌های دریافتی از بازگشایی هفتگی بازار جهانی هم می‌تواند در نوسان وابستگان بورسی موثر عمل کند.
دیده‌بان بورس دوشنبه (20 خرداد)

به گزارش می متالز، بازار سهام پس از عبور از تحریم‌های پتروشیمی، در جریان معاملات روز گذشته سیمای شاداب‌تری از خود به نمایش گذاشت. رشد بیش از ۱.۳ درصدی دماسنج اصلی سهام و جهش حدود ۳ درصدی نماگر هم‌وزن از شدت و وسعت بالای رشد تقاضا در این روز حکایت داشت. اگرچه گردش محور تقاضا روی سهام غیرکامادیتی‌محور از ویژگی‌های برجسته معاملات چند روز اخیر بود اما به نظر می‌رسد رفته‌رفته این الگو دستخوش تغییر شود. علائم کمرنگی از رویکرد را می‌شد در معاملات دیروز دید. دیروز، در بین گروه‌های کالایی که در یک هفته اخیر بار ناگزیر جنگ تجاری را به دوش می‌کشیدند، از تقویت تقاضا تا حدودی بهره‌مند شدند. تاثیر این اتفاق را به طور خاص می‌توان در سهام گروه فلزات مشاهده کرد.

البته همان‌طور که اشاره شد شدت تقاضا در گروه‌های غیرکالایی به مراتب شدیدتر بود. جبهه سنگین تقاضا در سهام خودرویی، دارویی، سیمانی، ساختمانی‌ها، و بسیاری از سهام گروه‌های کوچک‌تر نه تنها سبب رشد حداکثری قیمت در این دسته از سهم‌ها شد بلکه در نهایت نقدینگی بیش از 200 میلیارد تومانی را پشت صف‌های خرید ناکام گذاشت. شدت و وسعت یافتن تقاضا در روز گذشته را می‌توان به عواملی مختلفی پیوند داد که عمدتا ریشه در کمرنگ‌شدن ریسک‌های سیستماتیک-تنش سیاسی، تحریم‌ها و تلاطم بازار جهانی دارد.

شیفت تعادلی سهام

سهامداران حقیقی در چند روز اخیر مرتبا بر حجم پرتفوی خود افزوده‌اند. پرسشی که مطرح می‌شود این است که چه انگیزه‌ای موجب ورود سرمایه‌های خرد به بورس تهران و تغییر پی‌درپی نقاط تعادلی، به‌ویژه در صنایع کوچک‌تر بازار شده است. به نظر می‌رسد پیشران اصلی این تحولات کاهش شدت ریسک سیستماتیک و اقبال عمومی به سهام در مقایسه با ضعف رقبایی چون ارز و طلا بوده است. از طرفی مطابق نمونه‌های تاریخی، توام با کاهش دمای ریسک میزان ورود سرمایه‌گذاران حقیقی به بورس تهران افزایش می‌یابد.

جنس تقاضای جدید که عمدتا در پی خروج پول‌ها از بازار ارز و متعاقبا افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران حقیقی شکل می‌گیرد، در عین تاثیرات مثبت بر قیمت سهام، مستعد واکنش‌های بیش از حد و شکل‌گیری رفتار توده‌ای هم هست. بازتاب این تحولات را در رشد فراتر از انتظار سهام گروه‌های کوچک‌تر قابل رصد هست؛ بازدهی‌هایی که به‌زعم برخی تحلیلگران با مبانی بنیادی و مدل‌های ارزشگذاری قابل توجیه نیست. اگرچه مجموعه تحولات نشان می‌دهد که بازار با شیفتی تعادلی مواجه شده است اما منطقا این پرسش مهم را فراروی سهامداران می‌گذارد که حد اشباع رشد سهم کجاست و اینکه سود بنگاه‌ها چقدر با موج تورمی اخیر قابلیت رشد دارد. 

بهبود زخم‌های بازار جهانی

در شرایط نسبتا مطلوب بازارهای داخلی، چشم سهامداران کالایی به قیمت جهانی کالاها بود که هفته قبل در پی سیگنال‌های منفی از جنگ تجاری افت‌های قابل توجهی را ثبت کردند. عملکرد ضعیف تولید و اشتغال آمریکا در ماه می نشان داد که جراحات جنگ تجاری جدی و رکود در کمین بازارهاست. علائم ترس را می‌شد در پناه گرفتن سرمایه‌ها در سایه امن طلا و جهش اونس جهانی به مجاورت سقف 6 ساله و رسیدن نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به کف ۲۱ ماهه در هفته گذشته دید.

با وجود این، بازگشایی هفتگی بازار جهانی در صبح امروز نشاندهنده برقراری آرامش نسبی در شرق آسیا بود. عقب‌نشینی ترامپ از وضع تعرفه بر کالاهای مکزیکی و دفاع وی از توافق مهاجرتی با همسایه جنوبی خود در کنار تقویت چشم‌انداز کاهش بهره دلار و همچنین رشد غیرمنتظره صادرات چین در عمق صحنه نبرد تجاری در بازگشایی مثبت معاملات جهانی و رشد شاخص‌های سهام آسیایی و افزایش بهای نفت مهمترین نقش را ایفا کردند. کاهش دمای ریسک سبب خروج پول‌ها از بازارهای امن‌تر و در نتیجه، افت یک درصدی اونس طلا در کنار کاهش قیمت اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا شد. از طرف دیگر، افزایش ۱.۱ درصد صادرات چین برای ماه می در حالی که با افزایش ۱۰ تا ۱۵ واحد درصدی تعرفه‌های آمریکا، انتظار افت حدود چهار درصد وجود داشت، از فشار روانی ناشی از جنگ تجاری تا حدودی کاست.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: در پی تلاش نخست وزیر ژاپن برای میانجیگری بین ایران و آمریکا که با سفر وی در 22 خردادماه همراه است، اکنون اما روزنامه «ژاپن تایمز» از احتمال دعوت ایران به نشست G20 از سوی ژاپن خبر می‌دهد.

عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ارایه طرح ملی مسکن از سوی دولت بیان کرد: با اجرایی شدن این طرح و پشتیبانی سیستم بانکی کشور شاهد کنترل قیمت مسکن خواهیم بود.

ب) صنایع: فرشاد مقیمی؛ معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن پیش‌بینی تولید حداقل ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو در هر یک از دو خودروسازی بزرگ در سال جاری، از تحویل خودروهای پیش‌فروش شده در سال گذشته تا پایان شهریور ماه امسال خبر داد.

جعفر سرقینی؛ معاون وزیر صنعت با بیان اینکه امسال ٨.٥ میلیارد دلار صادرات معدن و صنایع معدنی خواهیم داشت، گفت: از این رقم ۳ میلیارد دلار مصرف ارزی واحدها بوده و ۲ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه شده است.

ج) شرکت‌ها: سایپا در بخشنامه‌ای به نمایندگی‌های فروش، تمدید فراخوان پیشنهادات جهت تعهدات محصول‌های رنو و برلیانس را اعلام کرد. در همین حال البته جواد سلیمانی؛ مدیرعامل سایپا درباره تازه‌ترین وضعیت تولید محصول‌های سایپا گفت: با توجه به طراحی و اجرای راهبرد رونق تولید در سایپا، این گروه توانست در چند ماه اخیر روند روبه‌رشد را ادامه دهد و پس از تولید بیش از ۴۲ هزار خودرو در اردیبهشت‌، رکورد تولید در یک روز کاری را باز هم به ‌نام خود ثبت کند. این شرکت روز گذشته ۲.۵ هزار دستگاه خودرو تولید کرد.

نماد ژلاتین کپسول که از 12 خرداد به دلیل برگزاری مجمع سالانه متوقف شد، دیروز با افزایش 135.8 درصدی بازگشایی شد و هر سهم آن به 1391 تومان رسید اما به دلیل احتمال دستکاری در قیمت، توسط مسئولان فرابورس باطل شد .

عناوین برگزیده