تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۱
بازدید: ۵۹۳
کد خبر: ۴۱۰۲۹
سرویس خبر : زمین شناسی

فعالیت‌های زمین‌شناسی در سیستان و بلوچستان امیدآفرین و تاثیرگذار است

می‌متالز - رئیس این سازمان طی سفر سه روزه به سیستان و بلوچستان با هدف بررسی طرح‌های اکتشافی، نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یکصد هزارم و یک‌ بیست‎وپنج هزارم در استانداری این استان حضور یافت.
فعالیت‌های زمین‌شناسی در سیستان و بلوچستان امیدآفرین و تاثیرگذار است

به گزارش می‌متالز، استاندار سیستان و بلوچستان در نشست با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: توسعه بخش معدن نقش تاثیرگذاری در تولید ملی دارد و انجام اکتشافات معدنی در استان و کشور امید آفرین است و باید پس از اکتشاف، فرآوری و تولید محصولات انجام شود، زیرا عزت کشور وابسته به تولید است.

احمدعلی موهبتی افزود: توجه به استان سیستان و بلوچستان طی سال‌های گذشته به‌ ویژه در بخش معدن و اکتشافات معدنی بیشتر شده و انتظار می‌رود شتاب بیشتری نیز بگیرد و این شتاب بدون توقف ادامه‌دار خواهد بود و باید در این زمینه از پتانسیل شرکت‌های دولتی توسعه‌ای و بخش خصوصی استفاده بهینه صورت پذیرد.

به گفته وی، هر دستگاه دولتی و به‌ویژه دانشگاه‌های استان هر آنچه امکانات به‌ خصوص در زمینه آزمایشگاه  و دانش فنی در زمینه زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی دارند، بر اساس سند همکاری و تفاهم‌نامه در اختیار زمین‌شناسی استان قرار دهند تا ضمن استفاده بهینه از تجهیزات و بهره‌گیری از توان متخصصان زمین‌شناسی کشور، منجر به تربیت نیروهای متخصص جوان دانشگاهی و اشتغال نیز شود.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: براساس نشستی که با معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل وزارتخانه برگزار شد، مقرر شد تا آذر ماه امسال مطالعات قطعی در محدوده طلای بزمان انجام و پس از انجام مطالعات تکمیلی این معدن واگذار شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور:

200 میلیارد تومان جهت فعالیت‌های اکتشافی در سیستان و بلوچستان هزینه شده است

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران نیز در این دیدار گفت: بیش از 200 میلیارد تومان جهت فعالیت‌های اکتشافی در استان از طرف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور هزینه شده و امیدواریم بتوانیم به هدف عالی دولت تدبیر و امید در زمینه کشف ذخایر زیر زمینی و معادن دست پیدا کنیم.

علیرضا شهیدی افزود: عملیات ژئوفیزیک هوایی شمال استان به میزان 41 هزار کیلومتر مربع و یا 141 هزار کیلومتر خطی با دقت برداشت‌های قوی در دست اجراست و نقش مهمی را در اکتشاف ذخایر پنهان تا عمق 600 متری دارد.

وی با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به موضوع زمین‌شناسی در سیستان و بلوچستان توجه خاص دارد، خاطرنشان کرد: از 15 هزار متر حفاری در سال گذشته بیش از 5 هزار متر آن در استان سیستان و بلوچستان انجام شده که به زودی این عملیات‌ها منجر به صدور 3 گواهی کشف خواهد شد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به موضوع مخاطرات زمین‌شناختی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به عبور گسل نهبندان با روند شمالی، جنوبی در استان، این سازمان بزودی مطالعات دیرینه لرزه‌ شناسی خود را بر روی گسل انجام خواهد داد و از فعالیت‌های آینده ما با توجه به مصوبه کارگروه گرد و غبار در سال 98 وظیفه تعیین منشا گرد و غبار در استان است کارشناسان در حال حاضر مشغول به نمونه‌برداری از محیط‌های مناسب ریز گرد در استان هستند.

وی در ادامه افزود: سواحل مکران با داشتن پدیده‌های زمین‌شناسی بسیار زیبا از جمله وجود گل‌فشان، ساحل‌های سنگی مرتفع، بدلندهایی که اصطلاحا کوه‌های مریخی نامیده می‌شوند همراه با طبیعتی زیبا و با آب و هوایی مناسب در هر چهار فصل می‌تواند به عنوان یک ژئوپارک و با معرفی درست قطب گردشگری ایران و منطقه باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع نقشه‌های زمین‌شناسی استان اشاره کرد و گفت: سالانه در کل کشور 50 نقشه زمین‌شناسی تهیه و چاپ می‌شود که در سال گذشته 6 نقشه یک بیست و پنج هزارم آتشفشان تفتان تهیه و چاپ شده و در 4 نقشه یک بیست و پنج هزارم شهر زاهدان نیز تحویل شده است.

گفتنی است؛ در این دیدار موضوعات مختلف از جمله تکمیل نقشه‌های یکصد هزارم تا پایان سال 99، تسریع در عملیات اکتشافی  محدوده‌های اکتشافی بزمان و نخیله، آغاز عملیات ساخت و تکمیل ساختمان اداری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان، تجهیز آزمایشگاه آنالیز مواد معدنی استان با توجه اهمیت انجام مطالعات تحقیقی و پژوهشی، آغاز عملیات ژئوفیزیک هوایی در سیستان و بلوچستان به میزان 196 هزار کیلومتر خطی، در قالب تفاهم‌نامه‌ای میان استانداری، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان مبادله شد.

سیستان و بلوچستان می‌تواند قطب معدن منطقه شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز گفت: این استان با توجه به ظرفیت‌های فراوان پیدا و پنهان در حوزه معدن و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد، ظرفیت‌های بندری و همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان می‌تواند به قطب معدن منطقه تبدیل شود.

نادر میرشکار ادامه داد: در بخش بازرگانی با وجود ظرفیت‌های زیاد سیستان و بلوچستان همچنان درگیر مبادلات غیررسمی هستیم و به جایگاه اصلی این بخش به عنوان پلی میان این استان و سایر کشورها نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۲۵۰ کارگاه در سیستان و بلوچستان دارای پروانه بهره‌برداری هستند، گفت: ۱۵ واحد دارای ۱۰۰ نفر و ۴۵ واحد بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر نیرو دارند و بقیه کارگاه‌های کوچکی هستند که به دلیل نبود شرایط رقابت با حداقل توان کار می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به اینکه ۵۱ درصد مردم سیستان و بلوچستان در حوزه روستایی سکونت دارند و بخش کشاورزی با توجه به خشکسالی‌های پی‌درپی جوابگو نیست معدن می‌تواند اشتغال و در آمد پایدار و مهم برای افراد ساکن در این مناطق باشد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در طی سفر به استان سیستان و بلوچستان از محدوده اکتشافی نخیله واقع در ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب زاهدان بازدید کرد.

بر اساس این گزارش، محدوده اکتشافی نخیله به وسعت ۲۷ کیلومتر مربع است که توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور ثبت شده است. رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور و همراهان وی پس از بازدید از این محدوده از معدن منیزیت نوک‌آباد نصرت‌آباد و معدن و کارخانه فرآوری مس چهل کوره نیز بازدید به عمل آوردند.

عناوین برگزیده