تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۳۸۳
کد خبر: ۴۲۵۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد

قدردانی از فعالان و پیشکسوتان در روز ملی صنعت و معدن

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در روز ملی صنعت و معدن از پیشکسوتان این عرصه قدردانی خواهد شد.
قدردانی از فعالان و پیشکسوتان در روز ملی صنعت و معدن

به گزارش می متالز، محمدرضا فیاض، صبح دیروز در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: ۱۰ تیر هر سال به عنوان روز صنعت و معدن ثبت شده و امسال بیست و سومین سالی است که این روز را در سراسر کشور با نام صنعت و معدن پاس می‌داریم و بر این اساس، از پیشکسوتان قدردانی خواهد شد.
رئیس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن با تشریح برنامه‌های همایش صنعت و معدن گفت: روز دهم در تهران مجمع صنعتگران، معدنکاران و کارآفرینان، مکتشفان و پیشکسوتان صنعت و معدنی گردهم آمدند و از افراد شاخص و کارآفرینان قدردانی شد. بیانیه‌ای نیز صادر خواهد شد که خط و مشی بخش صنعت را تبیین خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه این روز نماد همکاری دولت و بخش خصوصی است، ادامه داد: این آیین برای پنجمین سال با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی و دولت برگزار می‌شود.
فیاض با بیان اینکه امسال نیز اتاق بازرگانی، خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، سازمان نظام مهندسی معدنی، اتاق بازرگانی تهران، انجمن مدیران صنایع، خانه معدن ایران، اتاق اصناف ایران، کنفدراسیون صنعت ایران، خانه صنعت، معدن و تجارت و جوانان ایران همراه مدیران دولتی در این روز خواهند بود، گفت: در حقیقت ستاد برگزاری شامل معاونت‌های تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و ۹ تشکل مهم بخش صنعت و معدن خواهد بود.
هدف بزرگداشت روز صنعت و معدن، مروری بر دستاوردهای سال ۹۷ و معرفی تلاشگران شاخص، کارآفرینان مهم و کسانی است که در سال گذشته با وجود تمام مشکلات بر سر راه تولید توانستند گام‌های مهمی در راه توسعه و اعتلای تولید درکشور بردارند. همچنین در این روز به بیانیه‌ای می‌رسند که انتظار همکاری در سال ۹۸ را از سوی طرفین به اطلاع دیگران خواهد رساند.
او با بیان اینکه در آیین روز ملی صنعت و معدن ۵۵ نفر در گروه‌های منتخب، بخش‌های مختلف مانند برق و الکترونیک، لوازم خانگی و صنایع فلزی، صنایع غذایی، دارویی و سلولزی، خودرو و نیرو محرکه، ماشین‌سازی و تجهیزات، نساجی و پوشاک، صنایع معدنی بهره‌برداران از معادن، مکتشفان، شهرک‌های صنعتی و خوشه‌های صنعتی، طرح‌های مهم درحال بهره‌برداری، خدمات فنی‌مهندسی و نرم‌افزاری، پیشکسوتان و کارآفرینان بانو و جوان معرفی خواهند شد و از آنها قدردانی می‌شود، افزود: با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، برگزیدگان از امسال از برخی خدمات بهره‌مند خواهند شد. این خدمات ممکن است ارزش مادی زیادی نداشته باشند اما از نظر معنوی احترام به تلاش تولیدکنندگان خواهد بود که به زودی از سوی معاونت‌های تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت به اطلاع همگان می‌رسد.
وی تصریح کرد: در این روز تشکل‌های صنعتی و مدیران دولتی مایلند به تولیدکنندگان، صنعتگران و تولیدکنندگان خسته نباشید بگویند و از این فرصت برای برگزاری جشن صنعت و معدن استفاده کنند تا در آن از توفیقات، همدلی‌ها و همکاری‌ها بگوییم. از ۱۱ تیر نیز کار را در استان‌ها پیش خواهیم برد و آیین روز صنعت را برگزار خواهیم کرد.
فیاض با بیان اینکه معاونت‌های تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت، امتیازاتی را برای تولیدکنندگان منتخب در نظر خواهند گرفت، تصریح کرد: در کشور استعدادهای مختلفی وجود دارند که عرصه‌ای برای بروز و ظهور آنها نیست. تشکل‌های بخش خصوصی باید استعدادهای گمنام بخش تولید را معرفی کنند تا از آنها قدردانی شود. رسانه‌ها نیز می‌توانند کمک کنند.
فیاض با اعلام اینکه امسال یک هزار میلیارد تومان پروژه در بخش‌های صنعتی و معدنی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، افزود: خدمات حمایتی از برگزیدگان روز صنعت و معدن در بخش‌های مختلف از جمله اداری هدف‌گذاری شده است.
رئیس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، امسال ۳ گام قطعی را به عنوان سیاست برمی‌دارد. در گام نخست تلاش می‌کنیم هیچ واحد صنعتی فعالی، تعطیل یا نیمه‌تعطیل نشود.
فیاض، گام دوم را فعال کردن ظرفیت تولید واحدهای صنعتی و رساندن آنها به حداکثر تولید دانست و ادامه داد: گام سوم فعال کردن واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل و رساندن آنها به ظرفیت تولید است.

 


۳ نظریه درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد

فیاض در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران نیز درباره موضع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره حذف ارز دولتی به‌ویژه در شرایطی که تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه خود دسترسی به دلار ۴۲۰۰ تومانی و حتی با نرخ نیمایی ندارند، گفت: موضوع نرخ ارز چیزی نیست که در یک برهه ویژه بتوان درباره آن تصمیم‌ گرفت و در یک لحظه، آن را عملیاتی کرد بلکه با توجه به شرایط باید تصمیم گرفت و بهترین روش را انتخاب کرد. در این زمینه ۳نظریه وجود دارد مبنی بر اینکه دلار۴۲۰۰ تومانی پرداخت شود، عرضه آن متوقف شود و اگر قرار است این ارزهای ارزان توزیع شوند، روند توزیع آنها تا چه زمانی ادامه داشته باشد. این ۳ موضوع در حال بررسی و بحث است.
وی افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمانی موثر است که شرایط ایران از لحاظ بین‌المللی و منطقه‌ای مناسب باشد و جامعه نیز اجازه دهد که این تصمیم به بهترین شکل گرفته شود. وضعیت کشور در توزیع مواد اولیه نیز باید خوب باشد. برای هر گونه تصمیمی درباره سیاست ارزی باید تمام جوانب در تهیه، توزیع و تولید و عرضه کالاها در نظر گرفته شود و هماهنگی نهایی با جامعه به عمل آید.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره همخوانی نداشتن نرخ کالاها در مبادی تولید و عرضه، ادامه داد: قیمت‌گذاری، یک روال متداول و مشخص دارد که مرجع تصمیم‌گیری‌ها درباره آن، ستاد تنظیم بازار است. نماینده‌های دستگاه‌های یادشده نیز در آن حضور دارند و شرایط روز اقتصاد را بررسی می‌کنند تا درباره نرخ تصمیم بگیرند.
فیاض بیان کرد: سازمان حمایت بر این روند نظارت می‌کند و امیدواریم بتوانیم قیمت‌ها را در سطح جامعه واقعی کنیم تا کالا با نرخ مناسب به‌دست مصرف‌کنندگان برسد.
وی با بیان اینکه همه ساله از سران ۳ قوه برای حضور در آیین روز ملی صنعت و معدن دعوت می‌کنیم، گفت: امسال نیز منتظر یکی از این بزرگواران برای حضور در جلسه هستیم.

 

صنعت با استقامتی باورنکردنی در حال تامین نیازهای کشور است

دبیرکل خانه صنعت، معدت و تجارت ایران گفت: صنعت کشور در یک سطح باور نکردنی از استقامت نیازهای کشور را برطرف می‌کند.
سید محمدرضا مرتضوی در نشست خبری رئیس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن تصریح کرد: ۲ سال است که تحریم نیستیم بلکه در محاصره کامل اقتصادی هستیم. وی ادامه داد: تحمل مردم و کارگران و نقش صنعت و تولید در تامین نیازها، سبب محکم ایستادن مسئولان شده است. دبیرکل خانه صنعت، معدت و تجارت ایران گفت: واحدهای صنعتی به عنوان سربازان خط مقدم این جنگ تحمیلی اقتصادی، نقش خود را به خوبی اجرا کرده‌اند. مرتضوی افزود: جشن بزرگداشت روز صنعت و معدن در واقع جشن ایستادگی و پایمردی فعالان تولید و صنعت و مردم در مقابل تحریم‌های ظالمانه است. وی اضافه کرد: صنعت کشور در یک سطح باورنکردنی از استقامت، نیازهای کشور را برطرف می‌کند. دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به برخی مشکلات فراروی تولید، بیان کرد: با دولت در طول سال در این باره گفت‌وگو و جلسه‌های مختلفی را برگزار می‌کنیم اما روز صنعت و معدن فقط برای قدردانی و برگزاری جشن است و انتقادها را در این روز بیان نمی‌کنیم.مرتضوی با تاکید بر ضرورت پیگیری فرارهای مالیاتی، گفت: هر چقدر فرار مالیاتی سخت‌تر شود، اقتصاد به سمت توسعه پایدار می‌رود.

 

صنعت و معدن به دنبال یک هدف ملی

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز در این نشست خبری گفت: روز ملی صنعت و معدن با یک هدف ملی دنبال می‌شود.
وی افزود: هدف ما امسال با ۱۰ سال گذشته متفاوت است چراکه در شرایط سختی هستیم و با کمک رسانه‌ها باید فضای کشور را به سمت تعامل برای رسیدن به موفقیت پیش ببریم. در شرایط کنونی باید از تمام ظرفیت‌های تولید استفاده کنیم و حمایت از تولیدات ملی باید سرلوحه کار ما قرار گیرد. او تاکید کرد: با این حال برای آبان امسال، در بخش معدن برنامه‌ریزی‌هایی به منظور معرفی بهترین ظرفیت‌های این بخش شده است.

 

برگزاری جشن صنعت و معدن در ۳۱ استان

آرمان خالقی، رئیس کارگروه استان‌های ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن نیز در این نشست خبری گفت: جشن بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن پس از ۱۰ تیر در ۳۱ استان کشور اجرا می‌شود. وی افزود: ۱۲ استان، تاریخ برگزاری آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن خود را مشخص و اعلام کردند. خالقی تاکید کرد: آیین استان‌ها از ۱۱ تیر آغاز می‌شود و تا ۳۱ تیر ادامه خواهد یافت.

 

هزینه آیین به عهده تشکل‌ها

علی صدری، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران نیز در این نشست خبری گفت: وضعیت اقتصادی در بخش صنعت و معدن قابل دفاع است. وی افزود: ۹ تشکل بخش خصوصی همه هزینه‌های روز ملی صنعت و معدن را تقبل کردند و دولت در این شرایط، ریالی هزینه نکرده است.

عناوین برگزیده