تاریخ: ۰۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۱:۳۶
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۴۲۹۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(5 تیر) / بورس تهران روی شانه غول‌ها

می متالز - بازار سهام همچنان روی موج گزارش‌های عملکرد شرکت‌های بورسی در حال حرکت به سمت رکوردهای جدید است. امروز نیز همچون دو روز گذشته شاخص کل به لطف جبهه قوی تقاضا در سهام عمدتا کالایی و بزرگ توانست رشد قابل ملاحظه‌ای را ثبت کند و در ارتفاعی تازه 248 هزار واحدی قرار بگیرد.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(5 تیر) / بورس تهران روی شانه غول‌ها

به گزارش می متالز، علاوه بر عملکرد قابل قبول طیف متنوعی از سهم‌ها، خبر افزایش نرخ فروش گروهی از سهم‌ها و همچنین سیطره جو تجدید ارزیابی دارایی نیز بر بخشی از معاملات قابل مشاهده است.

 بازار سهام همچنان میزبان متقاضیانی است که در پاسخ به انتشار کارنامه‌های دوره‌ای بنگاه‌ها جبهه قدرتمندی از تقاضا تشکیل داده‌اند و در برتری قابل توجه بر فروشندگان، زمینه را برای جهش 1.4 درصدی شاخص کل تا نیم ساعت مانده به پایان معاملات امروز فراهم آوردند. در بین صنایع مختلف، گروه‌های کالایی به پشتوانه عملکرد قابل قبولی که در خرداد به نمایش گذاشتند با استقبال محسوس سهامداران مواجه شدند و در جذب پول‌ها و رشد قیمت در موقعیت برتری نسبت به دیگر گروه‌ها قرار گرفتند.

ارزش معاملات سهام بزرگترین صنعت بورس تهران یعنی پتروشیمی در جلسه کاری امروز اختلاف قابل توجهی از سایر گروه‌ها دارد. حجم بالای معاملات در سهم تازه‌وارد جم‌پیلن و همچنین استقبال معامله‌گران چشمگیر از نماد «فارس» بیشترین نقش را در این پیشتازی داشت. به نظر می‌رسد انتشار گزارش‌های مناسب و رونمایی از سودآوری فصلی غول صنعت پتروشیمی و سایر سهم‌های این گروه که تا به اینجای کار عملکرد خود را منتشر کرده‌اند توجه پول‌های سرگردان را به سمت این سهام جلب کرده است. به طور کلی، هر چه کیفیت عملکرد شرکت‌ها در زمینه مقادیر فروش و نرخ آن از متوسط انتظارات بالاتر بوده، شدت واکنش متقاضیان نیز بیشتر به نظر می‌رسد. این رویکرد را علاوه بر صنعت پتروشیمی در سایر سهم‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد. صعود تقریبا دسته‌جمعی قیمت در گروه فلزات نیز مرهون گزارش‌هایی است که طی دو سه روز اخیر انتشار یافت و ضمن ارائه کارنامه‌ای مطلوب، گرد و غبار برآمده از از تنش سیاسی و تحریم‌ها را تا حدود زیادی کنار زد. در این میان، سهام گروه پالایشی نیز با وجود وقفه سنتی در انتشار نرخ‌های فروش همسو با جو عمومی بازار و البته جهش قیمت جهانی نفت با صعود دسته‌جمعی معامله شدند. مجموعه این تحرکات در صنایع کالایی سبب شد تا شاخص کل حدود 3500 واحد ارتقا یابد و در کانال 248 هزار واحدی جا خوش کند.

سبزپوشی صنعت خاکستری

معاملات سهام صنعت سیمان امروز از یکدستی خاصی برخوردار است. تمام نمادهای این گروه در معاملات امروز از رشد قیمت برخوردار شده و در عین حال، بسیاری از نمادهای این گروه در سقف مجاز روزانه دادوستد می‌شوند. علاوه بر گزارش‌های عملکردی که دو سه روز اخیر شفافیت عملکرد را در این گروه بالا برد، انتشار خبر افزایش 30 درصدی نرخ فروش سیمان مهمترین محرک صعود دسته‌جمعی قیمت در صنعت بورسی به شمار می‌رود. تاثیر اهرمی افزایش نرخ فروش بر سودآوری شرکت‌های سیمانی-که عمدتا جزو سهام کوچک بازار دسته‌بندی می‌شوند، سبب شده تا با وجود رشدهای اخیر در این گروه، سهامداران به استقبال خبر مزبور بروند و جبهه فراگیری از تقاضا را تشکیل دهند.

جبهه ضعیف‌تر سهام

در شرایطی که بزرگان بازار ضمن جذب حجم قابل ملاحظه‌ای از پول‌ها به سطوح جدید قیمت دست یافتند، در گروه‌های کوچک‌تر تقاضا ضعیف‌تر عمل کرد و حتی در بسیاری از این نمادها شاهد فشار فروش و عقبگرد قیمت‌ها بودیم. قیمت‌ها در اغلب نمادهای گروه دارویی، غذایی، کاشی‌سازان و سهام گروه خودرویی برخلاف روند عمومی بازار با کاهش مواجه شدند. عقب‌نشینی تقاضا و حرکت سرمایه‌های خرد از این صنایع به سمت گروه‌هایی با عملکرد قوی‌تر نظیر غول‌های پتروشیمی و فلزات را می‌توان ناشی از نقش ابهام‌زدای گزارش‌های عملکرد و از طرف دیگر، بهبود وضعیت بازار جهانی قلمداد کرد.

عناوین برگزیده