تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۳۶
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۴۳۲۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حق بیمه محصولات کشاورزی۶۰ درصد قیمت تمام شده آن است

می متالز - مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین گفت: بحثی در اصول صنعت بیمه وجود دارد که در هیچ جای دنیا برای یک محصول بیش از ۶۰ درصد قیمت تمام‌شده آن حق بیمه تعیین نمی‌کنند و در کشور ما نیز این‌گونه است.
حق بیمه محصولات کشاورزی۶۰ درصد قیمت تمام شده آن است

به گزارش می متالز، علی کلانتری افزود:  صندوق بیمه محصولات کشاورزی تنها قسمت صنعت بیمه کشور است که درصدی از آن را دولت به عنوان سهم دولت پرداخت می‌کند و با توجه به این‌که صنعت کشاورزی در همه جای دنیا و در کشور ما نیز از ریسک بالایی برخوردار است، اگر قرار باشد حق بیمه را صندوق بیمه بدون سهم دولت اعلام کند مبلغ قابل توجهی می‌شود و رغبت کشاورزان به بیمه بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که سال گذشته برای اولین بار زمین‌های کشاورزی تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفتند، افزود: برای هر هکتار مبلغ 75 هزار تومان حق بیمه و با تعهد 5 میلیارد و 100 میلیون تومان دیده شد که برای خسارت گروهی است. این طرح باعث شد سطح پوشش گسترده‌تر شود. در حدود 30 سال فعالیت صنعت بیمه، تنها در 2 سال پرداخت حق بیمه کشاورزان به صورت بخش‌بخش انجام شده که آن نیز با توجه به شرایط، اتفاق افتاده است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارها برای پیشگیری از خسارت‌های کشاورزی آموزش است. باید مهارت کشاورزان در نوع فعالیتی که انجام می‌دهند افزایش یابد. تغییر اقلیم در حال رخ دادن است و باید در این زمینه مهارت‌های کشاورزان را افزایش داد. بخشی از این کار به عهده جهاد کشاورزی و قسمت بزرگی از آن به عهده تشکل‌هاست. متاسفانه در استان قزوین تشکل‌های باغداری فاقد ایده‌های علمی و فنی هستند.

کلانتری می‌افزاید: درواقع بیمه تنها بخشی نیست که باید از کشاورزان حمایت کند، نهادهای دیگری نیز در این زمینه دارای مسئولیت هستند و می‌توانند با استفاده از امکانات مختلف زمینه‌ساز حل بخش زیادی از مشکلات مربوط به سرمازدگی محصولات کشاورزی در استان قزوین باشند.

عناوین برگزیده