تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۴۴۲۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تحریم‌ها در ۱۴ ماه گذشته رقم زد

افزایش شدید تقاضا برای محصولات صنایع معدنی

می متالز - در ۱۴ماه گذشته تقاضای برخی از محصولات صنایع معدنی به‌شدت افزایش یافته است؛ تقاضایی که بیشتر ناشی از منع واردات به دلیل تحریم‌ها بوده است.
افزایش شدید تقاضا برای محصولات صنایع معدنی

به گزارش می متالز، از این‌رو بیشتر تولیدکنندگان معتقدند تحریم‌ها فرصتی برای آنها ایجاد کرده است که تا پیش از این چنین اتفاقی رخ نداده بود، چنانکه با افزایش ۳ تا ۴ برابری تقاضا برای محصولات‌شان روبه‌رو شده‌اند.

 

افزایش ۴ برابری تقاضا

مسعود خاری‌زاده، فعال حوزه غلتک‌سازی در صنعت فولاد اظهار کرد: در حوزه غلتک تقاضای داخلی از سال گذشته به شدت افزایش یافته است. یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه می‌تواند قوانین منع واردات یا تحریم‌ها باشد. خاری‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: هر چند نرخ ارز در چند وقت اخیر به شدت افزایش یافته، اما تمام این عوامل سبب شده است که تقاضا برای محصولات شرکت ما نیز به‌شدت افزایش یابد. به طور تقریبی تقاضای داخلی نسبت به سال گذشته حدود ۳ تا ۴ برابر با افزایش روبه‌رو شده و رونق بسیار مناسبی در این صنعت به‌وجود آمده است.

 

فرصتی برای رشد

همچنین درباره افزایش تقاضای داخلی در صنعت نسوز، چندی پیش حسام ادیب، رئیس هیات‌مدیره شرکت دانش‌بنیان پاترون اظهار کرد: در چند وقت اخیر با توجه به تحریم‌های جدید و تمایل نداشتن شرکت‌های اروپایی برای فروش به ایران، مشکلات انتقال پول و حمل کالا و همچنین مشکلات ثبت سفارش و ترخیص نسوزها از گمرک و از سویی افزایش تولید فولاد در کشور و افزایش تقاضای محصولات نسوز، زمینه برای تولید داخلی این کالا بیشتر فراهم شده است، از این‌رو تولیدکنندگان داخلی نسوز می‌توانند در دوران تحریم‌ رشد قابل‌توجهی داشته باشند.
ادیب در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع با تولید و بومی‌سازی برخی مواد اولیه و محصولات نیز همراه شده که در نوع خود خبر خوبی برای صنعت نسوز کشور قلمداد می‌شود. وی با اشاره به وارداتی بودن مواد اولیه در صنعت نسوز اظهار کرد: در عین حال همچنان صنعت نسوز کشور وابسته به مواد اولیه وارداتی بوده و همان مشکلاتی که برای فولادسازان وجود دارد، برای تولیدکنندگان نسوز هم در واردات مواد اولیه وجود دارد و این صنعت را دچار بحران کرده است.

 

به دلیل افزایش تقاضا، افزایش نیرو داشته‌ایم

همچنین افشین مقتدر، مدیرعامل آلومینیوم پارس درباره فرصت‌هایی که تحریم‌ها برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است، عنوان کرد: در حوزه آلومینیوم به‌ویژه در صنایع پایین‌دست، تولیدکنندگان با کمبود مواد اولیه یعنی شمش و اختلاف قیمت‌ها روبه‌رو هستند. بنابراین باید تلاش شود که تامین نیاز داخل در اولویت قرار گیرد تا تولیدکننده مواد اولیه خود را از خارج تهیه نکند. وی در ادامه با اشاره به فرصت‌هایی که تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند، یادآور شد: البته تحریم‌ در نگاه نخست یک تهدید به‌‌شمار می‌رود، اما به نوبه خود می‌تواند فرصت مناسبی باشد که صنایع داخلی مورد تاکید و تشویق قرار گیرند. برای نمونه در چند ماه گذشته که واردات کاهش یافته، ثبت سفارش‌ از شرکت ما به شدت، روند افزایشی داشته است، به‌گونه‌ای که در واحدمان ۵۰ نیروی انسانی بیشتر برای کار جذب کرده‌ایم و این بسیار دلگرم‌کننده است. مدیرعامل آلومینیوم پارس در ادامه تاکید کرد: اگر روال بر این اساس پیش برود و ما با تغییر ناگهانی و قوانین جدید روبه‌رو نشویم؛ برای نمونه به یکباره واردات را آزاد و عرصه را برای تولیدکننده داخلی تنگ نکنند، تولید داخلی می‌تواند به خوبی پیش برود. هرچند با واردات مشکلی نداریم، به شرط اینکه واردات مواد اولیه باشد و در ضمن ارزان‌تر از مواد داخلی کشور تمام شود.

 

بومی‌سازی نسوز، تقاضا را افزایش داد

همچنین درباره تاثیرات تحریم‌ها بر گرایش به مصرف نسوز داخلی، چندی پیش مدیرعامل شرکت فرانسوز یزد عنوان کرد: هدف اصلی ما پیشگیری از وارداتی است که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد تا کشور را از واردات بی‌نیاز کند و سبب کاهش ارزبری از کشور شود. داوود عظیمی با اشاره به این موضوع که تحریم‌ها سبب شده است که بومی‌سازی در صنعت نسور رخ بدهد، خاطرنشان کرد: در شرکت ما چندین محصول بومی‌سازی شده که مهم‌ترین آنها لنس‌های دمش اکسیژن و کربن است که تا پیش از این از اروپا وارد می‌شد. بنابراین نه‌تنها می‌توان خطوط تولید را بومی‌سازی کرد، بلکه می‌توان به تولیداتی رسید که از نمونه خارجی آن بهتر باشد. وی در ادامه افزود: علاوه بر این، جرم‌های ویژه کم آهن که در صنایع فولاد در احیای مستقیم و در تولید آهن اسفنجی و گندله‌سازی به‌کار گرفته می‌شدند تا پیش از این وارداتی بودند اما همگی بومی‌سازی شده‌اند. وی یادآور شد: هم مواد اولیه و هم دانش آنها بومی‌سازی شده و نتیجه‌های خوبی به همراه داشته است. این موضوع به‌شدت محصولات‌مان را رقابت‌پذیر کرده است. از لحاظ کیفیت محصولات داخلی مشکلی ندارند. در کل مدتی است با بومی شدن محصولات نسوز تقاضای داخلی نیز افزایش یافته است.

 

روند افزایشی تقاضا

همچنین درباره افزایش میزان تقاضای برخی محصولات داخلی مسعود محمد، مدیر بازرگانی فولاد ویان عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در دوران تحریم‌ها می‌توان ادعا کرد که رخ داده است، افزایش میزان تقاضای داخلی از محصولات تولید داخل است که تا پیش از این وارد کشور می‌شدند. محمد در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از اقدام‌های اساسی که در دوران تحریم‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده، منع واردات کالاهای مشابه تولید داخل است که این موضوع سبب افزایش تقاضای کالا‌های داخلی در حوزه صنایع معدنی شده است. وی همچنین یادآور شد: البته ثبت تقاضای ما به روال همیشگی پیش می‌رود و تحریم‌ها مشکل خاصی برای ما ایجاد نکرده‌اند.

مطالب مرتبط
چهار سال پیش
عناوین برگزیده