تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۴۵۴۵۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

خاطره‌ای از آلومینیوم جاجرم

می متالز - بهره‌برداری از کارخانه ۴۰ هزار تنی شمش آلومینیوم با سرمایه‌گذاری ۹۴ میلیون یورو و ۲هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان در جاجرم (خراسان شمالی) نوید اشتغال و استفاده معقول از ذخایر را می‌دهد؛ گامی به سوی تولید محصول با ارزش افزوده بالا و کاهش خام‌فروشی.
خاطره‌ای از آلومینیوم جاجرم

به گزارش می متالز، این حاشیه‌ای از مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل پیشین ایمیدرو بر بهره‌برداری از فاز نخست کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم است که می‌گوید: با آغاز فعالیتم در سازمان ایمیدرو در شهریور ۱۳۹۲ مطلع شدم که کارخانه تولید شمش آلومینیوم هنوز به بهره‌برداری نرسیده و متوقف است، مدیران آن نیز به‌وسیله نهادهای نظارتی و امنیتی دستگیر شده‌اند؛ بحران پشت بحران. با استقرار گروه مدیریتی جدید، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی این واحد تولیدی در دستور کار قرار گرفت. ایمیدرو نیز توان خود را برای هم‌افزایی ظرفیت‌ها به‌کار بست، به طوری که برای تامین ماشین‌آلات خط تولید و برق کارخانه، از شرکت (NFC) چین که اعتبار جهانی دارد، دعوت به همکاری کرد.
 از الگوی تهاتر برای تامین نیازهای کارخانه بهره جستیم. ایرالکو شمش آلومینیوم تولیدی خود را در ازای نقدینگی به شرکت چینی تحویل می‌داد و اعتبار نسیه تا ۲۰ میلیون یورو برای تامین و تجهیز دریافت می‌کرد. با راه‌اندازی این کارخانه، برای ۲هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد شد.
همزمان با راه‌اندازی کارخانه، عملیات اکتشاف نیز انجام شد که ثمره آن افزایش ذخایر بوکسیت به ۳۸ میلیون تن است. بهره‌برداری از کارخانه آلومینیوم جاجرم را به همه دست‌اندرکاران این طرح ملی شادباش می‌گویم و همواره احساس می‌کنم من هم در کنار شما عزیزان، نقش کوچکی ایفا کرده‌ام.

مهدی کرباسیان

عناوین برگزیده