تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۴۵۴۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

دانش‌بنیان‌ها در بومی‌سازی پیشتازند

می متالز - صنعت فولاد، نیازمند کالا و تجهیزات بی‌شماری است که باوجود تحریم‌ها نیاز به بومی‌سازی آنها در کشور یک ضرورت قلمداد می‌شود.
دانش‌بنیان‌ها در بومی‌سازی پیشتازند

به گزارش می متالز، بنابراین در این راستا یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند به بومی‌سازی صنعت فولاد کمک کند، رشد شرکت‌های دانش‌بنیان است.
به‌طور کلی اگر واردات کالا به دلیل کمبود آن در کشور انجام ‌شود، امکان تولید و دانش آن در کشور می‌تواند وجود داشته باشد ولی اگر وارداتی به دلیل نبود دانش فنی تولید کالا انجام شود، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند پررنگ ‌شود.
از این‌رو برای پر کردن فاصله فناوری داخلی با شرکت‌های خارجی که قادر به تولید کالاهای ویژه هستند، به شرکت‌هایی نیاز داریم که با پژوهش‌ها، الگوبرداری یا نوآوری نیاز کشور را به آن کالاها برطرف کنند.
 باید توجه کنیم که نامگذاری «دانش‌بنیان» برای یک شرکت، به معنای خروجی و بومی‌سازی حتمی آن شرکت نیست و در راستای بومی‌سازی باید خروجی‌های واقعی و اجرایی به‌دست آید.
بنابراین پنهان شدن پشت نام‌ها گاه می‌تواند خطرناک و گمراه‌کننده باشد و نتیجه عملی می‌تواند موثر باشد.
بنابراین در این راستا باید به بخش خصوصی میدان بیشتری داد هرچند اگر بخش خصوصی حمایت کافی از بومی‌سازی انجام دهد، نقش و مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ، منجر به حرکتی می‌شود که می‌تواند این شرکت‌ها را در حمایت خود قرار دهند.

حسام ادیب / کارشناس فولاد

عناوین برگزیده