تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۲
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۴۷۲۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بلومبرگ از چیرگی برزیل و استرالیا بر بازار جهانی سنگ آهن خبر می‌دهد

یک کامودیتی در حصار دو کشور

می متالز - به دنبال فضای پررونقی که در بازار فلزات پایه به وجود آمده، غول‌های معدنی در تکاپوی افزایش تولید هستند.
یک کامودیتی در حصار دو کشور

به گزارش می متالز، در میان انواع کامودیتی‌ها، سنگ‌آهن از خوش‌اقبال‌ترین آنهاست و غول‌های برجسته معدنی در استرالیا و برزیل در تلاش برای پیشبرد پروژه‌های سنگ‌آهنی خود هستند تا بر بازار جهانی سنگ‌آهن جهان چیره‌ شوند و انحصار بازار را در اختیار بگیرند؛ اتفاقی که به ویژه با ادامه فعالیت اس۱۱دی، بزرگ‌ترین سایت استخراج و فرآوری سنگ‌آهن در برزیل انجام‌شدنی به نظر می‌رسد.

 

سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری استرالیا

به نقل از بلومبرگ، ریوتینتو، دومین تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن در جهان به طور رسمی شانزدهمین معدن سنگ‌آهن خود را در منطقه پیلبارای این کشور بازگشایی کرد. این معدن سیلوِرگِراس نام گرفته و قرار است سالانه ۱۰ میلیون تن کانی کم‌سولفور تولید کند. فاز ابتدایی این معدن با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن در سال، ۲ سال پیش آغاز شد و ظرفیت نهایی سیلورگراس تولید بیش از ۲۰ میلیون تن کانی سنگ‌آهن در سال است. به گفته جین‌سپاستین ژاک، مدیر اجرایی ریوتینتو، محصول به‌دست آمده از معدن یادشده قرار است جایگزین کاهش حجم تولید در معادنی باشد که عیار کانی‌های آن رو به کاهش است. وی همچنین گفت: ریوتینتو ۵۰ سال از فعالیت ۱۴۴ ساله خود را در منطقه پیلبارای استرالیا سپری کرده و حجم محموله‌های سنگ‌آهنی که در این مدت از این منطقه، بار کشتی شده است، به ۵ میلیارد تن می‌رسد. این شرکت در ۱۰ سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است. علاوه بر این پروژه، ریوتینتو طرح سنگ‌آهنی دیگری به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار در استرالیای غربی در دست دارد که قرار است ساخت آن در امسال میلادی آغاز شود و در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ خورشیدی) به مرحله تولید برسد. بلومبرگ همچنین از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری غول‌های سنگ‌آهن استرالیا برای راه‌اندازی معادن جدید و افزایش تولید آنها خبر می‌دهد و می‌نویسد این شرکت‌ها علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، در حال انجام مطالعات مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساخت و تجهیزات به منظور افزایش صادرات در بلندمدت هستند. همچنین براساس پیش‌بینی دویچه‌بانک آلمانی، تولید سنگ‌آهن استرالیا تا سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ خورشیدی) با رشد ۹ درصد به ۸۴۳ میلیون تن خواهد رسید.

 

واله و روزهای باشکوه در اس۱۱دی

خارج از استرالیا دیگر غول سنگ‌آهنی جهان، شرکت واله برزیل است. واله در بحبوحه بحران اقتصادی که تا اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) بر بازار جهانی سایه افکنده بود، بزرگ‌ترین سایت معدنی سنگ‌آهن را در تاریخ معدنکاری جهان در برزیل بازگشایی کرد و آن را نقطه عطفی در تاریخ فعالیت خود نامید؛ با این دستاورد توانست خود را بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده سنگ‌آهن جهان نام دهد. این پروژه «اس۱۱دی» نام گرفت و ۱۴.۳ میلیارد دلار صرف راه‌اندازی آن شد. اس۱۱دی شامل یک سایت استخراج و فرآوری مواد معدنی به اضافه یک خط راه‌آهن و تجهیزات مرتبط با حمل‌ونقل مواد معدنی است و این غول معدنی ۱۵ سال برای آماده‌سازی آن زمان صرف کرد. واله با تاسیس اس۱۱دی تصمیم گرفته است تا سال آینده میلادی سالانه ۴۰۰ تا ۴۵۰میلیون تن سنگ‌آهن تولید کند.

 

روند صعودی تجارت دریایی

داده‌های نموداری که بلومبرگ در همین باره منتشر کرده، نشان می‌دهد حجم تجارت دریایی سنگ‌آهن در استرالیا و برزیل در یک روند صعودی قرار دارد. رنگ مشکی، حجم سنگ‌آهنی را که استرالیا بار کرده نشان می‌دهد؛ رنگ قرمز مربوط به برزیل و رنگ آبی مربوط به سایر نقاط جهان است. همین طور اشکال از بالا به پایین به ترتیب سال‌های ۲۰۱۶ میلادی(۱۳۹۵خورشیدی)، ۲۰۱۷میلادی (۱۳۹۶خورشیدی) و ۲۰۱۸ میلادی(۱۳۹۷خورشیدی) و در نهایت امسال (۲۰۱۹میلادی) را نشان می‌دهد. همان طور که در نمودار ترسیم شده است، رنگ مشکی و سهم استرالیا و همچنین رنگ قرمز و سهم برزیل در حجم تجارت دریایی سنگ‌آهن نسبت به سایر جهان در این سال‌ها یک روند افزایشی را طی کرده است. با این تفاسیر دور از انتظار نیست که این دو کشور بازار سنگ‌آهن جهان را در آینده‌ای نه چندان دور تصاحب کنند.

 


۹۵درصد واردات چین از برزیل و استرالیا

کیوان جعفری‌طهرانی، تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌الملل سنگ‌آهن و فولاد، غلبه چین، برزیل و استرالیا را تایید می‌کند و در این‌باره توضیح می‌دهد: به باور من، سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) سالی خواهد بود که استرالیا و برزیل در مجموع ۹۵ درصد سهم واردات سنگ‌آهن چین را در اختیار خواهند داشت. با توجه به اینکه چین اصلی‌ترین خریدار سنگ‌آهن جهان به شمار می‌آید، حجم چشمگیری از بازار در اختیار این دو کشور قرار می‌گیرد اما آنچه در این بین باید در نظر گرفت، تغییراتی است که در میزان مصرف چین موثر است و مهم‌ترین آنها حجم آهن قراضه‌ای است که در این کشور تولید می‌شود.

عناوین برگزیده