تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۴۸۰۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناسان در اهمیت تشکیل گروه‌های تخصصی و اجرایی معدن مطرح کردند

کنسرسیوم‌های صادراتی، موتور رشد معادن سنگ

می متالز - در بخش معدن با توجه به زیرساخت‌ها می‌توان با تجمیع واحدهای کوچک در حوزه معادن و بخش تولید محصولات معدنی، زمینه را برای رسیدن به تولید مناسب و رو به توسعه فراهم کرد.
کنسرسیوم‌های صادراتی، موتور رشد معادن سنگ

به گزارش می متالز، بسیاری باور دارند تشکیل کنسرسیوم برای تولید انواع محصولات معدنی ضمن اینکه صرفه اقتصادی دارد می‌تواند زمینه صادرات را فراهم کند و ارزش‌افزوده زیادی به همراه بیاورد.
درحال‌حاضر ایران به دلیل برخورداری از ذخایر معدنی فراوان در نقاط مختلف از ظرفیت زیادی برای تولید برخوردار است و می‌توان با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری، زمینه را برای رشد و توسعه در صنایع معدنی فراهم کرد. یکی از مسائلی که در این زمینه وجود دارد، افزایش تولید در حوزه صادرات و استخراج از معادن است. در واقع به‌وسیله تجمیع معادن متوسط و کوچک‌مقیاس می‌توان قابلیت سرمایه‌گذاری برای تشکیل و راه‌اندازی کارخانه‌های مختلف را که به‌عنوان محصولات مهم و باارزش به شمار می‌آیند، فراهم کرد.

 

نظارت چندانی وجود ندارد

مهدی نبی‌پور، مدیرعامل کنسرسیوم افق آینده صادرات مواد معدنی اظهار کرد: یکی از عوامل توسعه اقتصادی در کشورهای پیشرفته، وجود شرکت‌های بزرگ صادراتی در حوزه سنگ است اما متاسفانه در کشور ما این مهم چندان دیده نمی‌شود.
نبی‌پور اظهار کرد: ایران از نظر منابع سنگی در جهان شناخته ‌شده است و در این زمینه یک تولیدکننده بزرگ به شمار می‌آید اما همچنان در صادرات حجم کوچکی را داریم و نتوانسته‌ایم آن‌طور که شایسته است خود را در بازارهای بین‌المللی نشان دهیم.
مدیرعامل کنسرسیوم افق آینده صادرات مواد معدنی، دلایل این امر را در نداشتن یک کنسرسیوم منسجم دانست و بیان کرد: متاسفانه ما در کشور کنسرسیوم یا انجمنی را که به‌طور منسجم متولی این موضوع باشد، نداریم. درنتیجه، این مهم باعث شده است حتی با وجود تولیدکننده‌ خوب بودن، لزوما صادرکننده خوبی نباشیم.
نبی‌پور ادامه داد: با توجه به این شرایط پیشنهاد می‌کنیم یک کنسرسیوم راه بیندازیم تا نقطه‌ضعف صادرات خود را پوشش دهیم.
این فعال معدنی در ادامه از ضعف ما در کنترل واردات سنگی به کشور سخن گفت و در پاسخ به این پرسش که چرا باوجود اینکه در حوزه تنوع و ظرفیت سنگ، شرایط خوبی داریم اما همچنان سنگ‌هایی را از چین و آنهم باکیفیت پایین وارد می‌کنیم، گفت: متاسفانه ازآنجایی‌که نظارت چندانی در کشور ما وجود ندارد، شاهد هستیم که سنگ‌های بی‌کیفیت خارجی ازجمله سنگ‌های چینی به‌راحتی وارد می‌شوند، درحالی‌که اگر دولت کنترل و نظارت خود را بر این حوزه افزایش دهد و به هر کس اجازه ندهد به این حوزه وارد شود، وضعیت بهتر از این می‌شود.
مدیرعامل کنسرسیوم افق آینده صادرات مواد معدنی ادامه داد: سنگ به طور عمده قاچاق نمی‌شود بلکه از گمرک وارد کشور می‌شود. در این ‌بین مسئله مهم این است که نظارت چندانی وجود ندارد و متاسفانه عده‌ای سنگ بی‌کیفیت چینی را که برای مزار استفاده می‌شود، در حوضچه‌هایی می‌گذارند و رنگ می‌کنند اما رنگ این سنگ در مقابل آفتاب از بین می‌رود و باید عوض شود.
نبی‌پور ادامه داد: گاهی دیده‌شده که در پروژه‌های دولتی هم از سنگ چینی استفاده می‌شود. برای نمونه در بخش‌هایی از فرودگاه مهرآباد، شهرداری‌ها و مراکز خرید بزرگ به طور عمده از سنگ‌های وارداتی چینی استفاده‌ شده است. به‌این‌ترتیب می‌بینیم که مسئولان خوب حرف می‌زنند اما خوب عمل نمی‌کنند. دراین‌بین اگر یک کنسرسیوم یا انجمن به‌طور مستقل شکل بگیرد می‌تواند به کنترل بازار سنگ در حوزه صادرات و واردات کمک کند. البته مجموعه ما در تلاش است در این حوزه فعالیت کند تا بتواند این مهم را انجام دهد.

 


آموزش پیمانکاران کوچک

ارسلان شجاعی، مدیر پروژه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی و فعال در دبیرخانه تجهیزات معدنی و سیمانی شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان نیز اظهار کرد: پیمانکاران و فعالان کوچک معدنی به یک کنسرسیوم یا مجموعه منسجم نیاز دارند تا بتوانند به رشد خود در کل کشور کمک کنند.
این فعال معدنی با اشاره به فعالیت‌هایی که برخی از مجموعه‌های بزرگ در این زمینه انجام داده‌اند، اظهار کرد: ما به‌عنوان یک مشاور و راهنما برای پیمانکاران کوچک فعالیت می‌کنیم و به آنها آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانند موقعیت خود را تقویت کنند و در حوزه ویژه معدنی خود بزرگ شوند.
 آموزش می‌دهیم که چگونه با واحدهای کارفرما مثل مس سرچشمه، شهید باهنر و واحدهای بزرگ حوزه خود ارتباط برقرار کنند.
شجاعی ادامه داد: منظور از پیمانکاران کوچک کسانی هستند که تا ۵۰ نفر عضو دارند و منظور از پیمانکاران متوسط این است که تا ۱۵۰ نفر را شامل می‌شوند. دراین‌بین ما به‌عنوان قطعه‌سازان می‌توانیم به معدن و ماشین‌آلات معدنی کمک کنیم. به‌این‌ترتیب صنایع وابسته معدنی حساب می‌شویم و تلاش می‌کنیم به صنایع معدنی کمک شود.
این فعال معدنی اظهار کرد: درحال‌حاضر حدود ۸۰ واحد پیمانکاری در زمینه قطعه‌سازی در تمام کشور فعالیت می‌کنند. وظیفه مجموعه‌های بزرگی مثل ما این است که بتوانیم این تعداد پیمانکار را توانمند کنیم تا بین پیمانکاران و واحدهای کارفرما ارتباط برقرار شود و موجب ارتقای فعالیت پیمانکاران و ایجاد بازار برای آنها شویم.
شجاعی با بیان اینکه ما زیرمجموعه یک پروژه جهانی هستیم، ادامه داد: یونیدو این پروژه را معرفی کرده و از سال ۸۸ مقدمات اجرای آن فراهم شد.
 از سال ۹۵ نیز به‌طور عملیاتی کار خود را آغاز کرد. دبیرخانه کرمان هم از سال ۹۶ فعال‌شده و با حمایت شرکت‌های صنعتی ایران و زیر نظر استان کرمان فعالیت می‌کند.

عناوین برگزیده